یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به تنگه بهرام چوبین ایلام + عکس و آدرس

تنگه بهرام چوبین کجاست؟

تنگه بهرام چوبین، در مناظر زیبای دره شهر، استان ایلام واقع شده‌است.  این تنگه دارای دره شیب‌دار و سرسبز، و پوشیده از انواع پوشش گیاهی است که نه تنها به زیبایی آن می‌افزاید، بلکه آن را به یک صعود چالش برانگیز برای گردشگران تبدیل می‌کند. تنگه بهرام چوبین ایلام به عنوان یک دریچه ای به گذشته، نه تنها گواهی بر نبوغ استراتژیک و زندگی داستانی بهرام چوبین است، بلکه نگاهی بی نظیر به زیبایی های طبیعی و عمق تاریخی استان ایلام دارد.
تنگه بهرام چوبین ایلام، از نظر نظامی و امنیتی بهترین انتخاب ممکن برای بهرام چوبین به‌شمار می‌رفت. داخل تنگه، شاهد قلعه یا دژ بهرام و حوضچه‌های سنگی پلکانی خواهید بود که با قلم و چکش تراشیده‌شده‌اند. آثاری که برای رسیدن به آن‌ها، باید از مسیرهایی بگذرید که قبلا سربازان بهرام چوبین و حتی خود او عبور کرده‌اند. در ادامه قصد داریم به معرفی کامل تنگه بهرام چوبین ایلام بپردازیم و برای شما یک راهنمای سفر کامل و جامع معرفی کنیم. پس با باماگردی همراه باشید.

آنچه که در ادامه این مقاله می‌خوانیم:

تاریخچه تنگه بهرام چوبین ایلام

تاریخچه تنگه بهرام چوبین ایلام، در طراحی استراتژیک نظامی آن و داستان های افسانه ای بهرام چوبین، شخصیت شجاع و توانمندی نظامی استراتژیک در عصر ساسانیان برمی‌گردد. بقایای قلعه در این تنگه و تأسیسات نظامی در آن، نشان از استفاده بهرام چوبین از تنگه در هنگام شورش علیه هرمزد چهارم دارد که نشان‌دهنده اهمیت این مکان در استراتژی‌های نظامی و تاریخی است.

علت نام گذاری تنگه بهرام چوبین ایلام

نام‌گذاری این تنگه به اسم بهرام چوبین به‌دلیل وجود اقامت‌گاه ییلاقی این سردار بزرگ ساسانی در این تنگه بوده‌است. مورخان آن را شكارگاه ييلاقي و براساس برخی منابع، مخفيگاه «بهرام چوبين» می‌دانستند. بهرام چوبین فرزند بهرام گشنسب، از یکی از هفت خاندان ممتاز ساسانیان و از اهالی ری بوده‌است که به‌علت قدِ بلند و اندام عضلانی به این نام معروف شده است. در برخی از کتب تاریخی از این قلعه به‌عنوان شکارگاه بهرام چوبین یادشده است درحالی‌که اگر با نگاهی دقیق‌تر، سازه‌ی قلعه را بررسی کنیم با وجود ديوارهاي ساروجي و محكم اين تنگه و برج‌هاي متعدد ديده‌باني احتمال کاربری این قلعه به‌عنوان مخفیگاه به واقعیت نزدیک‌تر است. این احتمال وجود دارد که در بعضی موارد «بهرام گور شکارچی» را با «بهرام چوبین» یکی دانسته‌اند.

دژ بهرام چوبین ایلام

بهترین زمان سفر به تنگه بهرام چوبین ایلام

اگر قصد بازدید از تنگه بهرام چوبین ایلام را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که در اواخر فصل زمستان و یا فصل بهار از این تنگه بازدید کنید. هوای این تنگه در این فصل زمستان و بهار نسبت به دو فصل دیگر سال مطبوع تر است و تجربه بهتری را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. با این حال بسیاری از گردشگران برنامه بازدید از تنگه کافرین ایلام را درفصل بهار در برنامه خود جای می‌دهند و یک تعطیلات خاطره انگیز برای خود و خانواده خود می‌سازند.

یکی دیگر از مقاصد گردشگری که در فصل بهار می‌توانید از آن بازدید کنید، جزیره لاوان است.

جاهای دیدنی تنگه بهرام چوبین ایلام 

در ادامه قصد داریم به معرفی بخش های دیدنی این تنگه بپردازیم تا در صورت سفر به این منطقه زیبا و پرشکوه، برای خود و همسفران خود یک سفر خاطره انگیز و به یادماندنی بسازید. در ادامه این مقاله نیز همراه ما باشید.

دژ بهرام چوبین

دژ یا قلعه بهرام چوبین ایلام در مرتفع ترین نقطه ی این تنگه قرار گرفته‌است که در حال حاضر تنها دیواره ها و سنگ بنای آن موجود است، اما تخریب آن توسط آب و هوا و گذر زمان هنوز نتوانسته‌است زیبایی و شکوه تاریخی آنرا دستخوش تغییر نماید. این قلعه که از سنگ و کچ ساخته‌شده‌است روزی پناهگاه بزرگترین سردار سپاه ایران بوده‌است و از جاذبه های گردشگری مهم این منطقه به شمار می رود.

آب انبارهای سنگی تنگه بهرام چوبین

با عبور از مسیرهای صعب العبور می توانید به آب انبارهای این دژ تاریخی برسید که برای جلوگیری از گزند دشمنان در مکانی قرار گرفته‌است که دسترسی به آن کار هر کسی نبوده‌است. با توجه به حیاتی بودن آب برای قلعه، این آب انبار در پشت بزرگترین پادگان تنگه بوده که دشمن نتواند آنرا آلوده کند. این آب انبارها علارقم گذشت زمان هنوز هم آب دارند، حوضچه های سنگی که با دست کنده شده اند با توجه به نحوه کار آن ها از جاذبه‌های دیدنی این تنگه به شمار می‌آید. در این آب انبار چهار حوضچه با عمق ۲.۵ متر در کنار یکدیگر وجود دارند که از طریق آبراهه های باریک به یکدیگر متصل اند. آبی که از صخره ها وارد حوضچه اول می شود پس از پر کردن حوضچه اول به حوضچه های بعدی میریزد و آب قلعه را تامین می‌کند.

دروازه ورودی و پل تاریخی

تنگ بهرام چوبین، دژی است که در میان دیواره‌های صخره‌ای کوهستان کنده‌کاری شده‌است. دروازه ورودی این تنگه بین دو جبهه شرقی و غربی کوه قرار دارد. در گذشته پیش از ورود به دروازه و بر رودخانه‌ سیمره که از کبیر کوه سرچشمه می‌‌گرفت، پلی وجود داشت که امروز تنها پایه‌های آن باقی مانده‌است. پایه‌های باقی‌مانده از این پل عرض سه متر و ارتفاع چهار متر دارند. 

اقامت در تنگه بهرام چوبین

حکاکی‌ها روی سنگ

از نقش‌های حکاکی‌شده در ورودی و بخش‌های داخلی تنگ بهرام چوبین نمی‌توانیم سرسری بگذریم. در بخش‌هایی از این جاذبه تاریخی، شاهد کنده‌کاری‌های انسان‌های مختلف در دوره‌های تاریخی متنوع خواهید بود. این نقش‌ونگارها شامل تصاویر اولیه از انسان، حیوانات و گیاهان است. این سه نقش همواره در کنار هم کنده‌کاری شده‌اند، چون آن دوره معتقد بودند اگر گیاه و حیوان نباشد، انسان هم وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از تنگه های زیبای استان ایلام که از ارزش بازدید بالایی برخوردار است، تنگه رازیانه است که به شما پیشنهاد می‌کنیم از مقاله معرفی این تنگه، دیدن کنید.

نکاتی که قبل از سفر به دژ چوبین ایلام باید بدانیم

در ادامه قصد داریم به شما تعدادی از نکاتی که قبل از سفر به تنگه بهرام چوبین بدانید را به شما معرفی کنیم تا در صورت سفر به این تنگه زیبا و دیدنی دچار مشکل نشوید و تجربه فراموش نشدنی و خاطره‌انگیز را برای خود و هم‌سفران خود بسازید.

  • مسیر این تنگه صاف و هموار نیست و شاید لازم باشد برای مدتی طولانی در آب راه بروید؛ پس حتماً کفشی بپوشید که برای طی کردن این مسیر مناسب باشد.
  • کلاه آفتاب‌گیر، عینک آفتابی و لباس سبک و خنک از دیگر چیزهایی هستند که در هنگام سفر به کافری نباید از یادتان برود.
  • حمل وسایل غیرضروری فقط سفر را برای شما دشوار می‌کند زیرا همان‌طور که گفتیم مسیر حرکتتان هموار نیست.
  • یک زیرانداز سبک، مقداری خوراکی و آب آشامیدنی از مهم‌ترین چیزهایی هستند که باید همراهتان باشند.
  • عصای کوهنوردی، موقعیت‌یاب(GPS) و جعبه کمک‌های اولیه هم جزو اقلامی هستند که بهتر است همیشه در طبیعت‌گردی همراهتان باشد.
  • در طول سفرتان سعی‌کنید امانت‌دار خوبی باشید و از ریختن آشغال و یا تخریب طبیعت خودداری‌کنید.

اقامت در تنگه بهرام چوبین ایلام

در این قسمت از مقاله قصد داریم به شما دو روش برای اقامت در این تنگه به شما معرفی کنیم. اگر قصد دارید بیش از یک روز در تنگه بهرام اقامت داشته‌باشید، می‌توانید یکی از این دو گزینه را برای اقامت انتخاب کنید.

اقامت در خود تنگه

اگر علاقه به کمپینگ در طبیعت دارید و امکانات مورد نیاز برای برپایی کمپ در تنگه را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از لذت برپایی کمپ غافل نمانید و از تجربه‌های خاطره انگیز برپایی کمپ نهایت لذت را ببرید. البته حتما قبل از برپایی کمپ از شرایط آب‌وهوایی منطقه مطلع باشید و درباره انتخاب مکان کمپ خود اطمینان خاطر کسب کنید.

اقامت در اقامتگاه های اطراف

اگر شرایط کمپینگ را ندارید، نگران نباشید. شما می‌توانید با خیال راحت به یکی از هتل‌ها و مهمانسرا‌های اطراف این تنگه مراجعه کنید. از اقامتگاه‌ها و مسافرخانه‌های زیبای این منطقه استفاده کنید. علاوه بر این حتما غذاهای محلی‌ای که در منوی این اقامتگاه‌ها وجود دارد را امتحان کنید.

آدرس تنگه بهرام چوبین ایلام

مسیر تنگه بهرام چوبین که از جاهای دیدنی ایلام از دره‌شهر و شهرهای دیگر آسفالت و قابل دسترس است. به همین خاطر بازدید از تنگ بهرام چوبین با ماشین شخصی به راحتی امکان‌پذیر است. بهترین راه برای رسیدن به تنگ، جاده‌اصلی لرستان و خوزستان از طرف پل‌دختر و اندیمشک به استان ایلام است. در این مسیر قبل از دره‌شهر با یک جاده فرعی کوتاه به تنگه بهرام چوبین خواهید رسید.

کی بریم تنگه بهرام چوبین

سخن پایانی

تنگه يا دژ چوبين يكي از پديده هاي زيباي طبيعي شهرستان دره شهر و در برگيرنده بناهايي است كه در نوع خود كم نظيرند. تنگه بهرام چوبین تنگه‌ ای کم عرض و مرتفع با موقعیت استراتژیک در دامنه کبیرکوه و در مجاورت روستای شیخمکان در ضلع غربی مسیر جاده دره شهر- پلدختر از توابع شهرستان دره‌ شهر است. این تنگه با آثار باقیمانده از دیوار و دژهای نظامی منسوب به بهرام چوبین (از ژنرال‌ های دوره ساسانی) تفرجگاهی برای گردشگران است که بنا به روایتی مکان پناه‌گرفتن بهرام چوبین در زمان شورش علیه خسروپرویز بوده‌است. در این مقاله سعی کردیم به معرفی کامل این تنگه بپردازیم و یک راهنمای سفر کامل و جامع برای شما آماده‌کنیم.

همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم از دیگر مقاله معرفی تنگه های استان ایلام یعنی تنگه کافرین، بازدید کنید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.