یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به شهر باستانی سیمره ایلام + عکس و آدرس

شهر باستانی سیمره کجاست؟

شهر باستانی سیمره، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین آثار باستانی کشورمان ایران است که در استان ایلام قرار دارد. سیمره، نگین درخشان استان ایلام، در دل خود گنجینه‌ای از تاریخ، معماری و فرهنگ را به نمایش می‌گذارد. این شهر کهن که در دوران ساسانیان و قرون اولیه اسلامی بنا‌شده، زمانی پایتخت ولایت مدائن و یکی از مهم‌ترین مراکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران بوده‌است. گویی هر ذره از خاک سیمره، داستانی از شکوه و عظمت گذشته را نجوا می‌کند. قصری باشکوه، معابدی که به نیایش خدایان سپرده‌شده‌بودند، کاروانسراهایی که مملو از جنب و جوش مسافران و بازرگانان بودند، و بازاری پررونق که قلب تپنده شهر بود، همگی در این خاک نهفته‌اند. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی کامل شهر باستانی سیمره ایلام بپردازیم و برای شما یک راهنمای سفر جامع و کامل آماده‌کنیم. پس با باماگردی همراه باشید.

آنچه که در ادامه این مقاله این می‌خوانیم:

تاریخچه شهر باستانی سیمره ایلام

شهر باستانی سیمره ایلام، که در گذشته با نام‌های “اوکنی” و “کواسپس” نیز شناخته می‌شد، گویی داستانی کهن را در ژرف‌ترین دره‌ی پرآب غرب ایران زمزمه می‌کند. قدمت این شهر به دوران ماقبل سال 645 هجری قمری و به دوران ساسانیان باز می‌گردد و نام آن در گذر زمان با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده‌است. طبق کاوش‌های باستان‌شناسان، بر استقرار انسان در این منطقه از هزاران سال پیش است. اقوام مختلفی از جمله لک‌ها، که از اولین ساکنین ایران زمین هستند، در این ناحیه سکونت داشته و به کشاورزی و دامپروری مشغول بوده‌اند. رودخانه سیمره، که در میان بومیان به “آب خشمگین” معروف است، نقش حیاتی در شکل‌گیری و پویایی این تمدن باستانی ایفا کرده است. این رودخانه که از دامنه‌های الوند سرچشمه می‌گیرد، در مسیر خود دشت‌های حاصلخیز را سیراب و بستری مناسب برای کشاورزی و سکونت انسان‌ها فراهم می‌آورد.

تاریخچه سیمره

شهر باستانی سیمره چگونه کشف شد؟

در سال 1379، با شروع عملیات احداث سد سیمره، در حوضه این سد، کاوش‌های باستان‌شناسی اضطراری آغاز شد. باستان‌شناسان در این کاوش‌ها، با گنجینه‌ای از آثار باستانی روبرو شدند که نشان از وجود یک شهر باستانی در این منطقه می‌داد. بنا بر کاوش‌های صورت گرفته، اولین مسجد دوران صدر اسلام در ایران با استفاده از سنگ و گچ در شهر باستانی سیمره ساخته شد که دارای حیاط مرکزی، شبستان و ایوان مزین به گچ بری‌های زیبا بود.

بهترین زمان بازدید از شهر باستانی سیمره

انتخاب بهترین زمان برای بازدید از سیمره به سلیقه و اولویت‌های شما بستگی دارد. با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که بهار و اوایل تابستان (از اواخر فروردین تا اوایل تیرماه) بهترین زمان برای سفر به این شهر باستانی است. در این فصل، طبیعت سیمره در زیباترین حالت خود قرار دارد. دشت‌ها سرسبز و پرگل هستند، رودخانه‌ها خروشان‌ترند و هوا سرشار از عطر دل‌انگیز گل‌ها است.

سیمره

جاهای دیدنی سیمره ایلام

در ادامه قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی شهر سیمره ایلام بپردازیم و این شهر تاریخی را که بسیاری از افراد به آن دره شهر نیز می‌گویند را به شما معرفی کنیم تا در صورت سفر به این منطقه یک سفر خوب و خاطره انگیز برای خود و هم‌سفران خود بسازید.

رودخانه سیمره

یکی از رودهای بزرگ جاری در غرب کشور رودخانه سیمره است که از شهرستان دره شهر واقع در استان ایلام عبور می‌کند. این رود از ارتفاعات برفگیر در شمال غرب کشور سرچشمه گرفته و از استان ایلام گذشته و سرانجام به کرخه میریزد و از سرچشمه‌های مهم آن رود است. گذر این رود از شهرستان زیبایی و سرسبزی مناطق کنار رودخانه تأثیر به سزایی داشته‌است و مناطقی دیدنی را برای گردشگران به‌وجود آورده‌است. این رود یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان دره شهر است. این رود از به‌هم پیوستن دو رود گاماسیاب و رود قره سوه در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی کرمانشاه تشکیل‌شده. از حاشیه شرقی استان ایلام، ازجمله شهرستان دره شهر میگذرد و در رونق کشاورزی این شهرستان نقش بسیار مهمی دارد.

پل گاومیشان

پل گاومیشان، که در استان لرستان و در نزدیکی استان ایلام واقع‌شده، بزرگ‌ترین پل تاریخی غرب ایران است و از جمله مهم‌ترین آثار معماری دوره ساسانی به‌شمار می‌رود. این پل که با نام پل سیمره نیز شناخته می‌شود، بر روی رودخانه سیمره احداث‌شده و در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده‌است. پل گاومیشان در دوره ساسانیان و در زمان حکومت شاپور دوم احداث‌شده‌است. این پل در مسیر جاده شاپوری قرار داشته و نقش مهمی در اتصال غرب و شرق ایران به یکدیگر ایفا می‌کرده‌است. علاوه بر ارزش تاریخی، پل گاومیشان از نظر طبیعی نیز بسیار دیدنی است. این پل در دره‌ای سرسبز و کوهستانی واقع‌شده و منظره‌ای زیبا را به نمایش می‌گذارد. گردشگران می‌توانند از پیاده‌روی در کنار پل، تماشای مناظر طبیعی و عکاسی از این بنای تاریخی لذت ببرند.

پل گاومیشان

آتشکده دره شهر

آتشکده دره شهر، که با نام‌های چهارطاقی و آتشکده ماداکتو نیز شناخته می‌شود، از جمله مهم‌ترین آثار باستانی استان ایلام و یادگاری از دوران ساسانیان است. این آتشکده که در حاشیه شهر دره شهر و بر دامنه ارتفاعات مشرف به جاده دره شهر به آبدانان قرار دارد، قدمتی 1400 ساله دارد و نمادی از سادگی و ظرافت معماری ساسانی است. علاوه بر ارزش تاریخی، آتشکده دره شهر از نظر طبیعی نیز بسیار دیدنی است. این آتشکده در دره‌ای سرسبز و کوهستانی واقع‌شده و منظره‌ای زیبا را به نمایش می‌گذارد. پیشنهاد می‌کنیم در صورت بازدید از شهر باستانی سیمره ایلام، از این آتشکده نیز بازدید کنید.

آتشکده

آبشار ماربره

آبشار ماربره، که در 20 کیلومتری شهر دره شهر و در دل رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده، یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار که از دل صخره‌ها بیرون می‌ریزد، ارتفاعی حدود 80 متر دارد و در تمام فصول سال، منظره‌ای چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد. طبیعت بکر و دست‌نخورده اطراف آبشار ماربره، آن را به مقصدی ایده‌آل برای طبیعت‌گردان و عاشقان طبیعت تبدیل کرده است. در این منطقه، می‌توانید از پیاده‌روی در میان جنگل‌های انبوه، تماشای مناظر کوهستانی، شنیدن صدای دل‌انگیز آبشار و تنفس هوای پاک لذت ببرید. هنگام بازدید از آبشار ماربره به محیط زیست توجه داشته‌باشید و از ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید.

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به شهر باستانی سیمره ایلام، تنگه بهرام چوبین است که پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی آن‌را مطالعه کنید.

آدرس شهر باستانی سیمره

شهر باستانی سیمره، که با نام ماداکتو نیز شناخته می‌شود، در استان ایلام، در جوار شهر دره شهر و در دل رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده‌است. این شهر باستانی که در بخش مرکزی، دهستان دره‌شهر و در حاشیه رودخانه سیمره قرار دارد، از مهم‌ترین میراث فرهنگی و تاریخی ایران به شمار می‌رود. کارشناسان مساحت عرصه باقی مانده این منطقه تاریخی را بیش از ۱۲۰ هکتار تخمین می‌زنند که این وسعت با احتساب حریم‌های چهارگانه اطراف، بالغ بر ۲۰۰ هکتار عنوان می‌شود. برای رسیدن به شهر باستانی سیمره می‌توان از جاده دره شهر به پلدختر استفاده کرد. و از این گنجینه تاریخی نهایت لذت را برد.

سخن پایانی

شهر باستانی سیمره ایلام، یک شهر باستانی در قلب ایلام و دره شهر است، که قصه‌های هزاران ساله را در آغوش خود جای داده‌است. گویی با هر قدم در این سرزمین، رازهای ناگفته‌ای از دل خاک بیرون می‌آید و شکوه و عظمت تمدن‌های کهن را به رخ می‌کشد. سیمره در طول هزاران سال، شاهد ظهور و سقوط سلسله‌های مختلف از جمله مادها، هخامنشیان، ساسانیان و اعراب بوده‌است. هر کدام از این دوران، ردپای خود را بر هویت و فرهنگ این شهر برجای گذاشته و گنجینه‌ای از آثار باستانی را برای آیندگان به‌یادگار گذاشته‌اند. در این مقاله سعی کردیم یک راهنمای سفر کامل و جامع از شهر باستانی سیمره ایلام داشته‌باشیم و آن را به طور کامل معرفی کنیم. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده‌باشید.

عکس شهر باستانی سیمره ایلام

یکی دیگر از جاهای دیدنی استان ایلام که پیشنهاد می‌کنیم از آن بازدید کنید، تنگه کافرین ایلام است.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.