یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به روستای اورامانات کردستان + عکس و آدرس

اورامانات کجاست؟

روستای اورامانات، که در استان کردستان قرار دارد، یکی از مقاصد گردشگری برجسته در غرب کشور است و از جمله زیباترین مناطق کوهستانی ایران به شمار می‌رود. اورامانات کردستان با معماری پلکانی منحصر به فرد و مردمی خونگرم، حامل میراثی غنی از تاریخ و فرهنگ غنی ایران است. رودخانه‌های سیروان و لیله، همچون شریان‌های حیاتی، در این روستا جریان دارند و طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورند.
زمزمه‌ی دلنشین آب در این رودخانه‌ها، موسیقی همیشگی اورامانات است و روح هر رهگذری را نوازش می‌دهد. سفر به اورامانات، سفری به اعماق تاریخ و فرهنگ ایران است. سفری پر از شگفتی و زیبایی که هرگز از خاطرتان پاک نخواهد شد. در سال‌های اخیر، این روستا به عنوان بهشتی گمشده در میان کوه‌های کردستان، مورد توجه فراوان گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته‌است. در ادامه قصد داریم به معرفی کامل روستای اورامانت کردستان بپردازیم و یک راهنمای سفر کامل و جامع برای شما آماده کنیم. پس در ادامه با باماگردی همراه باشید.

آنچه که در ادامه این مقاله می‌خوانیم:

معرفی روستای اورامانات

اورامانات، سرزمینی کهن در غرب ایران، با طبیعتی کوهستانی و مناظر چشم‌نواز، میزبان چشمه‌ها، چراگاه‌ها و باغ‌های سرسبزی است که در دامنه کوه‌ها به چشم می‌آیند. دامداری و باغداری، دو رکن اصلی اقتصاد این منطقه به شمار می‌روند. اما زیبایی اورامانات تنها به این‌ها ختم نمی‌شود. تنوع زیستی این سرزمین شگفت‌انگیز، گنجینه‌ای بی‌نظیر از گونه‌های جانوری و گیاهی را به نمایش می‌گذارد.
درختان بلوط، پسته وحشی، گردو و انجیر در کنار گیاهان متعددی همچون ریواس، کنگر و ترشکه، پوشش گیاهی غنی این منطقه را تشکیل می‌دهند. علاوه بر کوهستان‌های سر به فلک کشیده، جنگل‌های انبوه و سرسبز اورامانات نیز طراوت و زیبایی خاصی به این سرزمین بخشیده‌اند. درختانی همچون بلوط، زالزالک و گلابی وحشی در این جنگل‌ها به چشم می‌آیند و گویی نقاش طبیعت، با ظرافت تمام، تابلویی بدیع از رنگ‌ها را بر بوم اورامانات نقش بسته‌است. 

علت نامگذاری اورامانات کردستان

اورامانات، سرزمینی کهن در قلب زاگرس، با نام‌های دیگری مثل اورامان، هورامان و هه‌ورامان نیز شناخته می‌شود. این دیار که نامش از ترکیب هورا (به معنای اهورا یا خورشید) و مان (به معنای خانه) تشکیل شده، در طول تاریخ خود شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و رازهای ناگفته‌ای را در دل خود نهفته دارد. بسیاری بر این باورند که اورامان در گذشته‌ای دور، شهری بزرگ و مرکز حکومتی منطقه بوده است. نام “تخت اورامان” نیز موید این ادعا است، چرا که در آن دوران، تختگاه به عنوان مرکز حکومت شناخته می‌شد و علت نام گذاری این روستا است.

تاریخچه روستای اورامانات کردستان

در میان رشته کوه‌های اورامانات، شواهد و مدارکی از سکونت انسان در دوران‌های مختلف تاریخی به‌جا مانده‌است. در نزدیکی دهکده‌های غرب ایران مثل ناو، هجیج و اسپریز، آثاری از انسان‌های پارینه‌سنگی کشف شده‌است که قدمت آن‌ها به حدود 40 هزار سال پیش می‌رسد. این آثار شامل ابزار و ادوات انسان‌های غارنشین، بقایای اجاق‌ها و تعدادی استخوان شبیه به بز کوهی در غارهای مرو است. اما داستان اورامانات به این دوره‌ها ختم نمی‌شود. در حوالی دهکده روآر، بقایای گورستانی از جنس سنگ با سقفی گنبدی و تعدادی خانه کشف شده‌است که نشان از سکونت انسان‌ها در این ناحیه در عصر آهن دارد. قدمت این آثار به بیش از 3000 سال پیش تخمین زده می‌شود و از نظر تاریخی، جزو کهن‌ترین یافته‌های کردستان و غرب ایران به شمار می‌رود.

عکس اورامان تخت

معماری اورامانات کردستان

اورامانات کردستان با معماری پلکانی منحصر به فرد خود، گویی از دل کوهستان سر برآورده و تابلویی بدیع از خلاقیت بشر را به نمایش می‌گذارد. خانه‌های این سرزمین، به مانند پله‌هایی در دامنه کوه‌ها، منظره‌ای هرم‌گونه خلق کرده‌اند که در راس آن، قلعه‌ای باستانی خودنمایی می‌کند.

معماری پلکانی اورامانات که به “هزار ماسوله” نیز شهرت دارد، شگفت‌انگیز و در نوع خود بی‌نظیر است. در این سبک معماری، حیاط هر خانه، پشت بام خانه‌ای دیگر است و این ظرافت و خلاقیت، اورامانات را به یکی از مقاصد جذاب گردشگری در ایران تبدیل کرده است. سرسبزی و طراوت طبیعت کوهستانی اورامانات، در کنار این شاهکار معماری، منظره‌ای رویایی را خلق می‌کند که انگار پله‌هایی به سوی بهشت را به تصویر می‌کشد. 

بهترین زمان سفر به اورامانات کردستان

روستای اورامانات کردستان، سرزمینی کهن با طبیعتی بکر و دل‌انگیز، در هر فصل از سال جلوه‌ای خاص از زیبایی‌های بی‌نظیر خود را به رخ می‌کشد. از شکوه زمستان سفیدپوش گرفته تا سرسبزی دل‌انگیز تابستان، هر فصل در اورامان قصه‌ای ناگفته‌دارد. با این حال اورامانات کردستان در فصل بهار به خصوص در ماه های اردیبهشت و خرداد، به بستر گل‌های رنگارنگ تبدیل می‌شوند و نسیم عطر دل‌انگیز بهار را با خود به ارمغان می‌آورد. درختان شکوفه می‌کنند و رودخانه‌ها با خروش از میان دره‌ها عبور می‌کنند.

اورامانات در فصل بهار

یکی از جاهای پیشنهادی ما برای بازدید در فصل بهار گلفشان نفتلیجه است.

اقامت در اورامانات

از مکان‌های اقامتی اورامانات هتل سنگی آن است که با نام هتل شادی هم مشهور است. این هتل، نمایی با معماری سنگی باشکوه و چشم‌گیری دارد و سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشگران شیفته بافت سنتی است. هتل سنگی شادی با ۲۲ باب واحد اقامتی، در روستای اورامانات تخت به‌همراه امکانات مناسب رفاهی در اختیار گردشگران این منطقه است. علاوه بر این هتل، در روستاهای مختلف منطقه اورامان نیز اقامتگاه‌های بومگردی متعددی راه‌اندازی شده‌است که با اقامت در آن‌ها علاوه بر سهولت دسترسی به دیدنی‌های گوناگون اورامان، می‌توانید تجربه زندگی در میان اهالی منطقه، هم‌نشینی و هم‌صحبتی با آنان و لذت‌بردن از دست‌پخت‌های خانگی اهالی اورامان را نیز توشه سفر خود کنید.

هچنین اگر علاقه به برپایی کمپ دارید و به کمپینگ علاقه دارید، به شما مقاله 3 منطقه برای کمپینگ را پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس روستای اورامانت کردستان

در صورتی که با خودروی شخصی به اورامانات می روید، دو راه برای شما وجود دارد. یا از سنندج به اورامانات بروید یا از کرمانشاه. اگر قصد دارید از سنندج به اورامانات بروید، از تهران وارد اتوبان ساوه به سمت همدان شوید، بعد از همدان به سنندج بروید و از سنندج به سمت مریوان راهی شوید، در این جاده بعد از 15 کیلومتر خروجی نودشه و پاوه را میبینید. وارد آن شوید پس از 35 کیلومتر خروجی جاده اورامان در سمت چپ شما مشخص است.

سخن پایانی

روستای شگفت انگیز اورامان به سبب سیستم پلکانی خانه‌ها که پشت بام یک خانه حیاط خانه دیگر یا قسمتی از محل گذر است و از این نظر به روستای ماسوله گیلان شباهت زیادی دارد، به روستای هزار ماسوله معروف است. اورامان در قلب کوهستان قرارگرفته و همین امر سبب شده که سنگ ماده‌ی اصلی در ساخت خانه های این روستا باشد. در این مقاله سعی کردیم به معرفی کامل روستای اورامانت کردستان بپردازیم و برای شما یک راهنمای سفر کامل و جامع آماده‌کنیم. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت لذت و استفاده را برده باشید.

یکی از پارک های دیدنی ایران در استان کردستان قرار دارد. در صورت سفر به کردستان حتما از پارک آبیدر نیز دیدن کنید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.