یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به تنگه شیرز لرستان + عکس و آدرس

تنگه شیرز کجاست؟

در قلب زاگرس، جایی که رودخانه سیمره با شکوه خود در میان کوه‌ها جاری است، طبیعت شاهکاری بی‌نظیر را به نام تنگه شیرز خلق کرده است. تنگه شیزر در استان لرستان قرار دارد. این نگین کوهدشت با دیواره‌های سنگی بلند و مناظر نفس‌گیر، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. مسیر این تنگه که حدود پنج کیلومتر طول دارد، دالانی به سوی دنیایی دیگر است. دره عمیق تنگه، سرشار از سرسبزی و طراوت، روح‌نواز هر مسافری است. رودخانه‌ای خروشان در کف دره جریان دارد و نوای دلنشین آن در دل تنگه می‌پیچد. اما عظمت تنگه شیرز لرستان فقط در سرسبزی و طراوت آن نیست. دیواره‌های سنگی بلند این تنگه که در گذر زمان به شکلی حیرت‌انگیز تراشیده شده‌اند، حس قدرت و شکوه طبیعت را به انسان القا می‌کنند.

دره در برخی نقاط آنقدر تنگ می‌شود که به نظر می‌رسد گویی آسمان به زمین می‌رسد. نور خورشید که از لابه لای صخره‌ها به داخل دره نفوذ می‌کند، منظره‌ای بدیع و سحرآمیز خلق می‌کند.

انگار در تنگه شیرز زمان متوقف شده است. سکوت مطلق دره، به جز صدای رودخانه و آواز پرندگان، حسی از آرامش عمیق را به انسان هدیه می‌دهد. در ادامه با باماگردی همراه باشید.

آنچه که در ادامه این مقاله میخوانیم:

دلیل نام گذاری تنگه شیرز لرستان

نام “تنگه شیرز” از دیرباز بر سر زبان‌ها افتاده، اما ریشه دقیق آن در هاله‌ای از ابهام است. اهالی بومی منطقه، داستآن‌های مختلفی را سینه به سینه نقل می‌کنند که هر کدام به نحوی سعی در رمزگشایی از این نام دارند. برخی بر این باورند که نام تنگه برگرفته از نام پادشاهان باستانی این سرزمین است که در این منطقه حکومت می‌کردند. گروهی دیگر معتقدند که شکل صخره‌ها و دیواره‌های تنگه شباهت به شیر یا حیوانات دیگر دارد و نام تنگه از این شباهت‌ها الهام گرفته شده است. افسانه دیگری نیز وجود دارد که نام تنگه را ترکیبی از دو واژه “شیر” و “زر” می‌داند و به گنج‌ها و ثروت‌های پنهان در این منطقه اشاره می‌کند.

امروزه، “تنگه شیرز” به عنوان نامی شناخته شده برای این منطقه زیبا و منحصر به فرد به کار می‌رود و راز اصلی نام آن همچنان در گذر زمان و در میان افسانه‌ها و گمانه‌زنی‌ها پنهان باقی مانده است.

گرند کانیون شیرز

گرند کانیون، یکی از زیباترین و بلندترین کانیون‌های جهان است که در جنوب‌غربی شیرز واقع شده است. این کانیون با ارتفاعی بیش از ۱۰۰۰ متر و عمقی بیش از ۱۵۰۰ متر، یکی از مکان‌های گردشگری محبوب در استان لرستان ایران می‌باشد. این کانیون در طول چندین میلیون سال به وسیله جریان‌های آب از صخره‌ها و کوه‌های اطراف ساخته شده است و شکل‌های زیبایی مانند دیواره‌های عظیم، قله‌های بلند، شنهای نازک و پوشیده از گیاهان را به نمایش می‌گذارد. بازدید از گرند کانیون شیرز به دلیل زیبایی و وحشتناک بودن آن، تجربه‌ای فوق‌العاده برای گردشگران است. گردشگران می‌توانند با دویدن در اطراف کانیون و سایر فعالیت‌های ماجراجویانه، از دیدن این جاذبه طبیعی فوق‌العاده لذت ببرند.

عکس شیرز

بهترین زمان سفر به تنگه شیرز لرستان

بهترین فصل برای سفر به تنگه شیرز از اوایل بهار تا آخر تابستان است. ازآن‌جایی‌که بخش زیادی از زیبایی‌های این تنگه به خاطر پوشش گیاهی سرسبز آن است پس توصیه می‌کنیم که فصل‌های بهار و تابستان را برای سفر به این تنگه در اولویت برنامه‌هایتان قرار دهید. معمولا در فصول سرد سال خصوصا زمستان، هوای استان لرستان و به‌ویژه این ناحیه سرد می‌شود و ممکن است در سرمای هوا نتوانید آن‌طور که باید و شاید از سفرتان لذت ببرید، اما در نیمه اول سال علاوه بر پوشش گیاهی منحصربه‌فرد، می‌توانید از آب‌وهوای معتدل و خنک این ناحیه هم لذت ببرید.

در فصل بهار برنامه بازدید از روستای اورامانات کردستان را نیز در برنامه خود قرار دهید.

جاهای دیدنی اطراف تنگه شیرز لرستان

در میان انبوه رشته کوه‌های زاگرس، گویی نگینی از جنس طبیعت و تاریخ نهفته است. لرستان نام دارد، دیاری که با آبشارهای خروشان، جنگل‌های انبوه، دشت‌های سرسبز و قلعه‌های کهن، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.اگر گذرتان به لرستان افتاد، حتماً سری به تنگه شیرز بزنید. این تنگه که به بهشت لرستان شهرت دارد، با دیواره‌های بلند و صخره‌ای، آبشارهای خروشان و پوشش گیاهی انبوه، هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند. اما سفر به لرستان فقط به تنگه شیرز ختم نمی‌شود. در اطراف این تنگه، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌شماری منتظر کشف شدن توسط شما هستند. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی اطراف تنگه شیرز لرستان میپردازیم.

جنگل‌های بلوط بلوران

قدم به قدم در میان درختان بلوط کهنسال جنگل بلوران، گویی در اعماق تاریخ گم می‌شوید. این جنگل که از قدیمی‌ترین جنگل‌های بلوط ایران است، با نسیمی خنک و هوایی دل‌انگیز، پناهگاهی ایده‌آل برای طبیعت‌گردان خواهد بود.

 دره سرطرهان

دشت‌های سرسبز، مراتع گل‌گشیده و دامنه‌های معطر، دره سرطرهان را به نگینی در میان کوه‌های لرستان تبدیل کرده‌اند. رود سیمره که در قلب این دره جریان دارد، بر طراوت و زیبایی آن می‌افزاید. در سرطرهان، با گذری در میان تپه‌های تاریخی، سفری به اعماق تاریخ ایران خواهید داشت.

 پل سی پله

از میان پل سی پله که یادگاری از دوران ساسانیان است عبور کنید و به عظمت تاریخ ایران پی ببرید. این پل که بر روی رودخانه سیمره بنا شده، با معماری باشکوه خود، هر گردشگری را به تحسین وا می‌دارد.

 غار میرملاس

نقوش حیوانات و صحنه‌های شکار بر روی دیواره‌های غار میرملاس، حکایتی از زندگی در هزاران سال پیش را روایت می‌کنند. این غار که یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی لرستان است، گویی پنجره‌ای به سوی گذشته ایران باستان است.

قلعه کوهزاد

بر فراز کوهستان وزنیار، قلعه کوهزاد خودنمایی می‌کند. این قلعه که به مهرپرستان ایران باستان تعلق دارد، با معماری خاص خود، یادآور شکوه و عظمت دوران گذشته است.

لرستان، سرزمینی که در هر گوشه‌اش، گنجینه‌ای از تاریخ و طبیعت نهفته است، منتظر شماست تا با قدم گذاشتن در آن، خاطره‌ای بی‌نظیر برای خود رقم بزنید.

کی بریم تنگه شیرز لرستان

همچنین در استان لرستان میتوانید از دشت لاله واژگون نیز بازدید کنید.

نکات مهم

برای بازدید از غار میرملاس به دلیل عدم وجود امکانات رفاهی و نبود راهنمای گردشگری، حتماً با یک راهنمای محلی همراه شوید.
به هنگام بازدید از قلعه کوهزاد، به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر، حتماً از کفش و لباس مناسب استفاده کنید.
در حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و طبیعی لرستان کوشا باشید.

نکاتی که قبل از سفر به تنگه شیرز لرستان باید بدانیم

در ادامه قصد داریم به شما تعدادی از نکاتی که قبل از سفر به تنگه شیرز لرستان بدانید را به شما معرفی کنیم تا در صورت سفر به این تنگه زیبا و دیدنی دچار مشکل نشوید و تجربه فراموش نشدنی و خاطره‌انگیز را برای خود و هم‌سفران خود بسازید.

  • مسیر این تنگه صاف و هموار نیست و شاید لازم باشد برای مدتی طولانی در آب راه بروید؛ پس حتماً کفشی بپوشید که برای طی کردن این مسیر مناسب باشد.
  • کلاه آفتاب‌گیر، عینک آفتابی و لباس سبک و خنک از دیگر چیزهایی هستند که در هنگام سفر به کافری نباید از یادتان برود.
  • حمل وسایل غیرضروری فقط سفر را برای شما دشوار می‌کند زیرا همان‌طور که گفتیم مسیر حرکتتان هموار نیست.
  • یک زیرانداز سبک، مقداری خوراکی و آب آشامیدنی از مهم‌ترین چیزهایی هستند که باید همراهتان باشند.
  • عصای کوهنوردی، موقعیت‌یاب(GPS) و جعبه کمک‌های اولیه هم جزو اقلامی هستند که بهتر است همیشه در طبیعت‌گردی همراهتان باشد.
  • در طول سفرتان سعی‌کنید امانت‌دار خوبی باشید و از ریختن آشغال و یا تخریب طبیعت خودداری‌کنید.

اقامت در تنگه شیرز لرستان

در این قسمت از مقاله قصد داریم به شما دو روش برای اقامت در این تنگه به شما معرفی کنیم. اگر قصد دارید بیش از یک روز در تنگه شیزر اقامت داشته‌باشید، می‌توانید یکی از این دو گزینه را برای اقامت انتخاب کنید.

اقامت در خود تنگه

اگر علاقه به کمپینگ در طبیعت دارید و امکانات مورد نیاز برای برپایی کمپ در تنگه را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از لذت برپایی کمپ غافل نمانید و از تجربه‌های خاطره انگیز برپایی کمپ نهایت لذت را ببرید. البته حتما قبل از برپایی کمپ از شرایط آب‌وهوایی منطقه مطلع باشید و درباره انتخاب مکان کمپ خود اطمینان خاطر کسب کنید.

کمپ در تنگه

اقامت در اقامتگاه های اطراف

اگر شرایط کمپینگ را ندارید، نگران نباشید. شما می‌توانید با خیال راحت به یکی از هتل‌ها و مهمانسرا‌های اطراف این تنگه مراجعه کنید. از اقامتگاه‌ها و مسافرخانه‌های زیبای این منطقه استفاده کنید. علاوه بر این حتما غذاهای محلی‌ای که در منوی این اقامتگاه‌ها وجود دارد را امتحان کنید.

یکی دیگر از تنگه های معروف ایران، تنگه بهرام چوبین ایلام است که فاصله زیادی با تنگه شیرز ندارد.

آدرس تنگه شیرز لرستان

برای رسیدن به تنگه شیرز هر جای ایران که هستید به لرستان بروید. سپس از خرم آباد به کوهدشت بروید( مسافت ۸۵ کیلومتر) و سپس به سمت غرب (۵۰ کیلومتر) تا به روستای اولاد قبا برسید.
تنگه شیرز مرز بین استانهای لرستان و کرمانشاه و ایلام است (البته از سمت کرمانشاه و جیران بلاغ به انتهای مسیر تنگه و محل تلاقی رود سیمره هم میشود به اینجا رفت که البته مسیر سخت تری دارد.) در کنار ورودی تنگه و پایان روستا یک پرورش ماهی با چندین استخر و یک پارکینگ رو باز خاکی با ظرفیت ۲۰ الی ۳۰ خودرو قرار دارد که البته اگر دل و جرات موندن تو چادر و کمپینگ رو داشته باشید اینجا یکی از جاهای مناسب است.

سخن پایانی

دره شیرز یکی از آثار طبیعی و ملی ارزشمند ایران است که در 55 کیلومتری کوهدشت لرستان قرار گرفته‌است. طول این دره 5 کیلومتر است و جاذبه اصلی آن لایه بندی صخره‌های عظیم آن است که طی فرسایش ایجاد شده‌است. در ابتدای مسیر پیاده روی خاص ترین جاذبه دره شیرز پیش رویتان است که همان منار سنگی 80 متری معروف آن است. در این مقاله سعی کردیم که به معرفی کامل تنگه شیرز لرستان بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت لذت و استفاده را برده‌باشید.

 

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.