یک پیشنهاد گردش تازه

کویر کاراکال یزد + عکس و آدرس

کویر کاراکال کجاست؟

کویر کاراکال در حوالی شهر بافق، از محبوب‌ترین جاهای دیدنی استان یزد است که برخی از آن با نام زیباترین کویر یزد یاد می‌کنند. این کویر درست کنار روستای صادق آباد واقع شده است. به دلیل همجواری این کویر با این روستا، برخی به آن کویر صادق آباد هم می‌گویند. رمل‌های کویر کاراکال به رنگ طلایی است و در نور خورشید می‌درخشد. این رنگ طلایی به زیبایی کویر افزوده است. کویر کاراکال زیستگاه برخی از گونه‌های جانوری، از جمله کاراکال، گربه شنی، و یوزپلنگ ایرانی است. این گونه‌های جانوری در طول روز در زیر زمین پنهان می‌شوند و در شب به شکار می‌روند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را در سفری به سرزمین اسرارآمیز کویر با آرامشی بی‌پایان همراهی کنیم. پس همراه باماگردی باشید.

آنچه در ادامه این متن می‌خوانیم:

پوشش گیاهی و جانوری کویر کاراکال

پوشش گیاهی:

کویر کاراکال بافق پوشش گیاهی ضعیفی دارد. بوته نسی و اسکنبیل قابلیت رشد در این منطقه را دارند اما تعداد این بوته‌ها اندک است. مناطق کویری آرامش خاصی دارند و سکوت کویر باعث می‌شود افراد زیادی به این منطقه سفر کنند. رنگ طلایی زمین و آسمان آبی، زیبایی این منطقه را دو چندان می‌کند. شن‌های نرم این کویر و روان بودن آن‌ها منظره‌ای ایجاد می‌کند که گردشگران معمولا ندیده‌اند. درواقع گیاهان غالب در این کویر شامل گز، تاغ، و ریواس هستند.

در حاشیه‌ی کویر کاراکال نیز می‌توان درختچه‌های نخل را مشاهده کرد. این درختچه‌ها از آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌کنند و به همین دلیل در مناطق کویری رشد می‌کنند. با توجه به شرایط آب و هوایی کویر کاراکال، پوشش گیاهی این کویر در حال کاهش است.

پوشش جانوری:

پوشش جانوری کویر کاراکال نیز نسبتاً محدود است. از جمله گونه‌های جانوری این کویر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاراکال: کاراکال یکی از گونه‌های گربه‌سانان است که در مناطق بیابانی و نیمه‌کویری ایران زندگی می‌کند. کاراکال دارای بدنی لاغر و کشیده است و می‌تواند به سرعت در بیابان حرکت کند.
  • گربه شنی: گربه شنی یکی دیگر از گونه‌های گربه‌سانان است که در مناطق بیابانی و نیمه‌کویری ایران زندگی می‌کند. گربه شنی دارای بدنی کوچک و کشیده است و می‌تواند به خوبی در شن‌های بیابان حرکت کند.
  • یوزپلنگ ایرانی: یوزپلنگ ایرانی یکی از گونه‌های در معرض خطر انقراض است که در مناطق بیابانی و نیمه‌کویری ایران زندگی می‌کند. یوزپلنگ ایرانی دارای بدنی کشیده و سرعتی بسیار بالا است.
  • هوبره: هوبره یکی از گونه‌های پرندگان در معرض خطر انقراض است که در مناطق بیابانی و نیمه‌کویری ایران زندگی می‌کند. هوبره دارای بدنی بزرگ و پرهای تیره است.

با توجه به شرایط آب و هوایی کویر کاراکال، پوشش جانوری این کویر نیز در حال کاهش است. عواملی مانند خشکسالی، شکار غیرمجاز، و تخریب زیستگاه از جمله دلایل کاهش پوشش جانوری در این کویر هستند. برای حفاظت از پوشش جانوری کویر کاراکال، اقداماتی مانند ایجاد مناطق حفاظت‌شده، آگاهی‌سازی مردم، و کنترل شکار غیرمجاز ضروری است.

تفریحات کویر کاراکال

اگر کویر کاراکال را به عنوان مقصد سفرهای بعدی خود انتخاب کرده‌اید، شما می‌توانید از جاذبه‌های تفریحی و لذت بخش این کویر زیبا نهایت لذت را ببرید. در ادامه سعی می‌کنیم به معرفی بخشی از جاذبه‌های تفریحی کویر کاراکال بپردازیم. 

کویر یزد در شب (رصد ستارگان)

یکی از اصلی‌ترین تفریحات کویر کاراکال یزد که باعث جذب گردشگران زیادی می‌شود، تماشای آسمان پرستاره‌ی این کویر است. با تاریک شدن هوا، آسمان این کویر زیبا پر از ستاره‌های چشمک‌زن می‌شود و فقط با یک تلسکوپ ساده می‌توان سیارات، برج‌های آسمانی مانند دب اکبر و دب اصغر، ستاره قطبی و طلوع ماه را تماشا کرد. اگر دوربین حرفه‌ای داشته باشید می‌توانید از این اجرام آسمانی و تصاویر حیرت‌انگیز آسمان شب کویر عکاسی کنید.

پیاده روی

مطمئن باشید پیاده روی بر روی شن‌های کویر، یکی از عجیب‌ترین حس‌هایی خواهد بود که در کاراکال تجربه خواهید کرد. در کویر کاراکال می‌توانید با پای برهنه روی شن‌های داغ کویری قدم بزنید و از نرمی آن لذت ببرید. البته توجه داشته باشید که در نقاط امن قدم بگذارید تا خطراتی مثل حشرات و جانورانی مثل عقرب و مار صحرایی شما را تحدید نکند.

آفرود سواری (سافاری)

به طور کلی خودروهای آفرود نوعی از خودروهایی هستند که از استحکام، قدرت و شتاب بالایی برخوردار بوده و مختص سلیقه‌هایی هستند که ماشین‌سواری در نقاط غیرمعمول را دوست دارند و این نوع خودروها به طور معمول در مناطق کوهستانی، کویرها و مناطق شبیه‌سازی شده برای سافاری رانده می‌شوند. بی‌شک آفرودسواری یا همان سافاری را می‌توان یکی از هیجان‌انگیز‌ترین تفریحاتی دانست که در کویر کاراکال وجود دارد. آفرودسواری را می‌توانید در تور کویر کاراکال به اشکال مختلفی تجربه کنید. ساده‌ترین شکل لذت‌بردن از سافاری در کویر کاراکال، سواری در ماشین‌های شاسی بلند مخصوص آفرود است. بسیاری از مردم محلی یا کسانی که به رانندگی در کویر علاقه‌مند هستند، چند دقیقه شما را دور تا دور کویر می‌گردانند و بابت آن مبلغ کمی از شما دریافت می‌کنند پس نگران چیزی نباشید.

شتر سواری

یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی که هر فرد می‌تواند در کویر تجربه کند، شترسواری است. شما می‌توانید در کویر کاراکال، شترسواری در شن‌های کویری را تجربه کرده و از آن لذت ببرید. شتر سواری یکی از خاطره‌انگیز‌ترین تجربه‌هایی خواهد بود که می‌توانید در کویر کاراکال داشته باشید.

شتر سواری در کویر کاراکال

رمل های شنی

رمل‌های شنی کویر کاراکال یزد از بلند‌ترین رمل‌های کویری هستند و گاهی ارتفاع آن‌ها به پنجاه متر هم می‌رسد. بدون شک موتورسواری، غلت خوردن و پیاده‌روی روی این رمل‌ها از جذاب‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

جاهای دیدنی نزدیک به کویر کاراکال

در ادامه سعی کردیم مکان‌های نزدیک به کویر کاراکال بافق که به شما کمک می‌کند تا علاوه بر بازدید از کویر، لذت‌های دیگری را نیز تجربه کنید و بتوانید یک سفر خاطره انگیز داشته باشید را معرفی کردیم.

قلعه باقرآباد

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کویر کاراکال که در فاصله دو کیلومتری این کویر قرار دارد، قلعه باقر آباد است. این قلعه در دوره قاجار به دستور عبدالرحیم خان ساخته‌شده است. قلعه باقرآباد محلی برای انبار کردن غلات و حفاظت از مردم در برابر خطرات احتمالی بوده است. اگر بر روی شن‌های روان کویر کاراکال بایستید تصویر این قلعه‌ی تاریخی را از دور مشاهده خواهیدکرد.

قلعه باقر اباد کویر کاراکال

نخلستان و باغ پسته های کویر کاراکال

بعد از پیاده‌روی در کویر و لذت بردن از آن، نخلستان و باغ‌هایی را می‌بینید که سایه‌های آرامش بخشی را برای شما ایجاد کرده‌است. قدم زدن در بین درختان این منطقه برای گردشگران جذاب بوده و سوژه‌های مناسبی برای شبکه‌های اجتماعی است. درواقع این نخلستان‌ها در حاشیه‌ی کویر قراردارند و دارای درختچه‌های نخل هستند. نخلستان‌های کویر کاراکال از آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌کنند. این آب‌ها از طریق قنات‌ها و چاه‌ها به این نخلستان‌ها می‌رسند. درختچه‌های نخل در کویر کاراکال معمولاً کوتاه هستند. این درختچه‌ها دارای میوه‌های خرمایی هستند که در فصل پاییز برداشت می‌شوند. همچنین این مکان زیستگاه برخی از گونه‌های جانوری، از جمله کاراکال، گربه شنی، و هوبره هستند.

امیدواریم که با حفاظت از نخلستان‌های کویر کاراکال، بتوانیم این میراث ارزشمند را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

نخلستان های کویر کاراکال

آب انبار کاکامیر

این آب انبار با حجم 250 مترمکعب یکی از بزرگترین آب انبارهای بافق است که 4 متر زیر زمین قرار گرفته‌است. پوشش آجری و گنبدی گردچین نیز از دیگر زیبایی‌های این بنای تاریخی هستند. نوع آب انبار کاکامیر پاشیری است و تعداد 20 پله برای رسیدن به شیر این بنا درنظرگرفته شده‌است. این آب انبار در تاریخ 8 مرداد سال 1385 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حمام کاکامیر

در دل کویر شگفت آور کاراکال یزد حمام تاریخی و زیبای کاکامیر، از زمان قاجاریه به جای مانده‌است. ساختمان این بنا به علت مقابله با گرمای شدید کویر در زیر زمین قراردارد به گونه‌ای که پشت‌بام آن با کوچه هم سطح شده و فضای داخل آن از آب‌و‌هوایی مطبوع برخوردار است. بخش‌های مختلف این مجموعه شامل ورودی، خزینه، تون و قسمت انتظار می‌شود. کاکامیر بنایی است ساخته‌شده از مصالح بوم‌آوردی نظیر آجر و ساروج و سنگ و از سقف نورگیرهایی روشنایی حمام را تامین‌ می‌کند.

حمام کاکامیر

خانه وحشی بافقی

خانه‌ی وحشی بافقی که در مسیر کویر کاراکال قراردارد، از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به این کویر محسوب می‌شود. این خانه تاریخی با معماری خاص خود از جمله آثار ملی ایران است. سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این خانه راهی کویر کاراکال می‌شوند. خانه وحشی بافقی به دلیل زيبايي در معماري و ابزار و ظروفي كه در آن وجود دارد، گردشگران بسياري را به خود جذب مي‌كند. این مکان محل استقرار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق است. پیشنهاد می‌کنیم حتما از این مکان زیبا و تاریخی دیدن کنید.

خونه وحشی بافقی

گربه کاراکال (سیاه گوش)

یکی از شگفتی‌های کویر کاراکال که آن را از دیگر کویرهای ایران متمایز می‌کند، حضور نوعی گربه خاص در این منطقه است. که اصلی‌ترین دلیل نام‌گذاری کویر به این نام، وجود گربه کاراکال یا سیاه‌گوش در این منطقه است. از گذشته تا کنون یزد زیستگاه نوعی گربه‌سان زیبا به نام کاراکال بوده‌است. همین امر، یکی از دلایل شهرت این کویر محسوب می‌شود. با گذشت زمان به این نوع گربه “سیاه‌گوش” یا “منگوله‌گوش” هم گفته‌شد. گربه کاراکال یکی از ۸ گونه گربه‌سانان در ایران است و جالب است بدانید که این نوع گربه‌سان به غیر از ایران در آفریقا هم وجود دارد. گربه کاراکال برای مصریان باستان اهمیت مذهبی داشت. تا جایی که مجسمه‌های برنزی آن‌ها را برای نگهبانی از مقبره‌های فراعنه کنار اجساد می‌گذاشتند.

گربه کویر کاراکال

بهترین زمان بازدید از کویر کاراکال

کویرها آب‌وهوایی خاص دارند و نمی‌توان در هر فصلی از سال از آنها بازدید کرد. دمای هوا در تابستان بسیار بالا می‌رود و ممکن است در برابر آفتاب سوزان کویر، گرمازده شوید. سرمای خشک زمستان هم بسیار طاقت‌فرساست. در کل بهترین زمان سفر به کویر کاراکال، اوایل پاییز تا اواسط فصل بهار خواهدبود و بهترین زمان به این منطقه را می‌توان همان ماه‌های پاییز و زمستان با آب‌وهوای معتدلی که دارد، در نظر گرفت.

اقامت در کویر کاراکال

کمپ زدن

اگر قصد دارید در خود کویر کاراکال اقامت داشته باشید، کمپ‌زدن در زیر آسمان پر‌ستاره شبانگاهی کویر، میتواند ایده جذاب و خاطره انگیزی باشد. اگر‌چه هنگام کمپ‌زدن در کویر باید مکان استقرار خودمان را جایی انتخاب کنیم که از خطرات جانورانی مانند مار و عقرب صحرایی به دور باشیم

اقامتگاه کویر کاراکال

اگر به هر دلیل علاقه‌ای به بر پا کردن کمپ در دل کویر را نداشتید، می‌توانید در حوالی شهر بافق و در استان یزد هتل رزرو کنید. در نزدیکی این کویر، بومگردی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به راحتی در آنجا اقامت داشته‌باشید.

لوازم مورد نیاز برای سفر به کویر کاراکال

  • کلمن و قمقمه آب: پیاده‌روی در کویر باعث تعریق زیاد و از دست رفتن آب بدن می‌شود. فردی که قصد کویرنوردی را دارد، باید در طول روز حداقل چهار لیتر آب بنوشد؛ بنابراین، قبل از ورود به کویر آب کافی بنوشید و آب کافی نیز همراه خود داشته باشید.

  • کرم ضد آفتاب: به‌همراه داشتن کرم ضدآفتاب درست مانند آب کافی ضروری است. سعی کنید از کرمی استفاده کنید که از پوست صورت در مقابل آفتاب‌سوختگی و اشعه UV خورشید محافظت کند. توصیه می‌کنیم که هنگام کویرنوردی هر چند ساعت یکبار از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • عینک مخصوص:داشتن عینک آفتابی مناسب از شما هم در برابر نور خورشید محافظت خواهدکرد و هم در مقابل ورود شن و ماسه به داخل چشمان. همچنین تابش نور مدام نور خورشید چشمان را خسته می‌کند پس حتما عینک مناسبی همراه خود داشته‌باشید. عینک‌های پولاریزه برای استفاده در کویر بیشتر توصیه می‌شوند.
  • کفش مناسب:از دیگر وسایل مورد نیاز کویرنوردی که بسیار مهم است کفش مناسب است. راه رفتن روی شن و ماسه‌ها با سختی همراه است و نداشتن کفش مناسب سفرتان را به کل خراب خواهدکرد. پا عضوی حساس بوده و با آسیب دیدن آن از ادامه سفر باز خواهید ماند پس در انتخاب کفش دقت زیادی به خرج دهید.
  • سایه بان پایه دار: برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در هنگام استراحت حتما یک سایه‌بان پایه‌دار همراه خود داشته‌باشید.
  • زیرانداز و پتوی مسافرتی: قطعا در کویرنوردی طولانی مدت در کویر از این دو وسیله استفاده خواهیدکرد تا از گرد و غبار و سرما در امان باشید. زیراندازهای مخصوص کمپ‌‌زدن، بسیار مناسب و کاربردی هستند.
  • دوش خورشیدی: دوش خورشیدی یکی از وسایل جدید و البته جالب برای دوش‌گرفتن در کویر است.
  • جعبه کمک‌های اولیه: گاهی اوقات مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای مثل زخم‌شدن قسمت‌های مختلف بدن یا سردرد مانع ادامه راه شما می‌شود. بهتر است همیشه یک جعبه کمک‌های اولیه با وسایل درمانی مناسب همراه خود داشته‌باشید تا در مواقع ضروری، با مشکل مواجه نشوید.نکات مهم برای سفر به کویر

فاصله کویر کاراکال تا یزد ( کویر کاراکال روی نقشه )

کویر کاراکال در مرکز ایران واقع در استان یزد و در نزدیکی شهرستان بافق قرار دارد. ابتدا باید به شهر یزد بروید و سپس فاصله 100 کیلومتری یزد تا شهر بافق رو طی کنید و وارد جاده سنگ‌آهن‌مرکزی شوید. بعد از رسیدن به جاده سنگ‌آهن‌مرکزی، از ورودی سوم خارج شوید و وارد جاده روستای باقرآباد شوید. بعد از طی کردن حدود 30 کیلومتر، به روستای صادق‌آباد می‌رسید و می‌توانید وارد کویر کاراکال شوید.

نقشه مسیر یزد تا کویر کاراکال

اگر علاقه‌مند به کویرگردی هستید و از این مقاله لذت بردید پیشنهاد می‌کنیم از مقاله کویر ابوزید‌ آباد هم دیدن کنید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.