یک پیشنهاد گردش تازه

معرفی تخت جمشید ، آدرس و راهنمای بازدید

یکی از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین بنای باستانی سرزمین ایران زمین تخت‌جمشید است. این بنای زیبا در استان فارس است و جزو مشهورترین مکان‌های شیراز است. معماری این بنا بسیار زیباست آن چنان که اشخاص مهمی از سرتاسر این کره خاکی پهناور به دیدار این مکان می‌آیند. امروز در این مقاله به معرفی تخت‌جمشید می‌پردازیم پس با باماگردی همراه باشید.

پیشنهاد می‌کنم که حتما این مقاله را از دست‌ندهید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

معرفی تخت جمشید 

تخت جمشید

قدمت این بنا برمی‌گردد به 2500 سال پیش در دوران قدرت پادشاهان هخامنشی این بنا در نزدیکی شهر شیراز در دل کوه ساخته شد. و اکنون نشان از قدرت و قدمت پیشینیان ما دارد.پرسپولیس به زبان یونانی نام دیگر تخت جمشید است.این نام نامی جهانی و بین‌المللی است که اکثر افراد مختلف جهان این بنا را با این نام می‌شناسند.به محوطه تخت جمشید سرزمین پارسه هم می‌گویند.

در ساخت این بنا معماران و مهندسان بسیار زیادی شرکت کردند همچنین کارگران اعم از زن و مرد به مشارکت یکدیگر این بنا به اتمام رساندند. در حدود 25 قرن پیش ساخت این مجموعه کلید خورد و جالب است بدانید که ساخت این بنا 120 سال به طول انجامید. در گوشه گوشه ایران آثار تاریخی بسیار زیادی از حکومت‌های نخستین و آثار به جامانده از ایلامیان پیدا شده است اما تخت جمشید با آن همه شکوه و عظمتش به عنوان برجسته ترین اثر تاریخی ایران به شمار می‌رود و نسبت به سایر آثار تاریخی از اهمیت والاتری برخوردار است.

این بنا آن قدری مشهور و جهانی است که در موزه‌های معروف سراسر جهان آثار کشف و شده و به جامانده نگهداری می‌شود. و نیازی به معرفی تخت جمشید به دیگر افراد نیست. تخت جمشید در  فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان دومین اثر تاریخی و فرهنگی در ایران در سال 1979 به ثبت رسیده است.

تاریخچه تخت جمشید

تخت جمشید

 داریوش اول سومین پادشاه هخامنشی بود.او دستور داد که کاخی عظیم و بزرگ در کوه های اطراف مرودشت شیراز بسازند. ساخت این بنا سلسله به سلسله پادشاهی طول کشید. هر کدام از کاخ‌های داخل محوطه تخت جمشید در دوران یکی از پادشاهان هخامنشی ساخته شده است. تا چندین سال کارگران مشغول به کندن کوه‌ها هموار سازی بودند. سنگ جزو اصلی ترین ماده در ساخت تخت جمشید بود.از مورد توجه‌ترین بخش‌های ساخت کاخ مورد توجه معماران و مهندسان امروزی است تراشیدن سنگ ها و صیقلی کردن و حمل آن ها به ارتفاع است. ساخت و تکمیل این بنا از زمان حکومت داریوش اول شروع شد و تا پایان دوران حکومت هخامنشیان ادامه داشت. در زمان خشایار شاه، داریوش اول و اردشیر اول بخش‌های زیادی از تخت جمشید تزئین شد. متاسفانه بنای تخت جمشید آسیب های بسیار زیادی دیده است ولی مرمت‌های بسیار زیادی صورت گرفته است. بازسازی مجموعه از سال 1309 آغاز شد و تا سال 1319 ادامه یافت. در حال حاضر هم اندیشه‌هایی برای بازسازی تخت جمشید صورت گرفته است.

بهترین زمان بازدید از تخت جمشید

تخت جمشید

بهترین زمان سفر به تخت‌جمشید حوالی پاییز و زمستان است و حتی تا فروردین ماه هم می‌توان از تخت جمشید بازدید کرد. در دوران تابستان به دلیل تابش بسیار زیاد نور خورشید و باز بودن محوطه تخت جمشید ممکن کمی برایتان مشکل ایجاد کند. بهترین ساعات بازدید از تخت جمشید هم همان ساعات ابتدایی روز است یا اگر هم دوست دارید می‌توانید بعد از ظهر از این مجموعه دیدن کنید.

آدرس تخت جمشید

تخت جمشید

برای رسیدن به تخت جمشید چندین راه متفاوت وجود دارد. اگر از شیراز به سمت تخت جمشید می‌روید می‌توانید از خروجی شمال شیراز به سمت مرودشت بروید و پس از گذشتن از شهر و وارد شدن به بزرگراه مرودشت-سعادت شهر تا سمت خروجی تخت جمشید بروید. حالا از خروجی دست راست به محوطه باستانی تخت جمشید می‌رسید. اگر هم از استان‌های دیگر قصد حرکت دارید باید ابتدا به استان شیراز سفر کنید. سپس با گذشتن 70 کیلومتر و رسیدن به مرودشت 11 کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا به تخت جمشید برسیدن.  اگر از سمت شمال به استان فارس سفر می‌کنید می‌توانید بدون آنکه به شیراز بروید از شهر آباده در شمال فارس به مسیر بزرگراه آباده-صفاشهر بروید. حالا بعد از گذشتن از این مسیر به اتوبان مرودشت وارد شوید. پس از چند کیلومتر رانندگی به خروجی تخت جمشید خواهید رسید. شما می‌توانید با گذشتن از زیرگذر و پنج کیلومتر حرکت به سمت ورودی تخت جمشید از مجموعه دیدن کنید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.