یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به تنگه رازیانه ایلام + عکس و آدرس

تنگه رازیانه کجاست؟

تنگه رازیانه که یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود، در استان ایلام قرار دارد. این تنگه، یکی از بکر ترین جاذبه‌های گردشگری استان ایلام است که کمترین آثار خرابی توسط انسان در آن دیده‌می‌شود. این تنگه در دره‌های وسیع و سرسبز واقع‌شده که یک رود زیبا نیز در آن جاری‌است. تنگه رازیانه بر سر راه ایلام به  شهر بدره قرار‌دارد. با طی مسیری حدوداً 50 کیلومتری در این مسیر می‎توان به تنگه دست‌یافت. تنگه رازیانه ایلام مساحتی حدود ۳۰ هکتار را در بر دارد و طول مسیر مارپیچ آن به ۳ کیلومتر و عرض حداکثر ۵ متر می‌رسد. رازیانه در دامنه ارتفاعات «کبیرکوه» قرار دارد. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران خاص پسند، تنگه رازیانه ایلام را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند و از این جاذبه دیدنی و کم نظیر نهایت لذت را می‌برند.
در ادامه با باماگردی همراه باشید تا برای شما یک راهنمای سفر کامل و جامع درباره تنگه رازیانه آماده کنیم و این جاذبه طبیعی کم‌نظیر را به شما معرفی‌کنیم.

آنچه در ادامه این مقاله می‌خوانیم:

تاریخچه تنگه رازیانه ایلام

طبق نظر زمین شناسان، درباره‌ی نحوه‌ی شکل‌گیری تنگه رازیانه، باید گفت که با وقوع زمین‌لرزه و ترک خوردن لایه های ضخیم آهک، این شکاف عمیق در دل زمین به وجود آمد و فرآیندهای گوناگون مثل انحلال و فرسایش و فشره‌شدن صخره‌ها و سنگ‌های آهکی در طول چندین میلیون سال، چنین شاهکار زیبایی را در دل طبیعت خلق کرده است. علاوه بر این ها عوال جغرافیایی و محیطی دیگری در شکل گیری تنگه رازیانه ایلام دخیل بوده‌است. لازم به ذکر است که تنگه رازیانه ایلام در سال 1388 شمسی به عنوان جاذبه طبیعی و ملی کشورمان ایران به ثبت رسید و به دلیل این ثبت، تنگه رازیانه، در طبقه دوم سازمان بین‌المللی حفاظت از طبیعت یعنی IUCN قرار داده‌‌‌شد.

تاریخچه رازیانه ایلام

علت نام گذاری تنگه رازیانه چیست؟

شاید برای شما سوال شده باشد که چرا نام تنگه ایلام را رازیانه گذاشته‌اند و علت نام گذاری تنگه رازیانه چیست؟ تنگه ایلام یکی از اصلی ترین خواستگاه های گیاه رازیانه است. هر ساله مقدار زیادی از گیاه رازیانه از این تنگه کشت می‌شود. این گیاه دارویی که خواص فراوانی دارد، با گل‌های زرد رنگ خود، ظاهر و جلوه زیبایی به تنگه ایلام داده‌است. گیاه دارویی رازیانه سالیان فراوانی است که دامن کبیرکوه که در تنگه رازیانه ایلام قرار دارد، می‌روید.

بهترین زمان سفر به تنگه رازیانه ایلام

اگر قصد بازدید از تنگه رازیانه ایلام را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که در اواخر فصل زمستان و یا فصل بهار از این تنگه بازدید کنید. هوای این تنگه در این فصل زمستان و بهار نسبت به دو فصل دیگر سال مطبوع تر است و تجربه بهتری را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. با این حال بسیاری از گردشگران برنامه بازدید از تنگه رازیانه ایلام را در تعطیلات عید نوروز و فروردین در برنامه خود جای می‌دهند و یک تعطیلات خاطره انگیز برای خود و خانواده خود می‌سازند.

تنگه رازیانه از بالا

یکی دیگر از تنگه‌های معروف ایران تنگه رغز استان شیراز است که پیشنهاد می‌کنیم از مقاله معرفی این تنگه نیز بازدید کنید.

نکاتی که قبل از سفر به تنگه رازیانه ایلام باید بدانیم

در ادامه قصد داریم به شما تعدادی از نکاتی که قبل از سفر به تنگه رازیانه ایلام بدانید را به شما معرفی کنیم تا در صورت سفر به این تنگه زیبا و دیدنی دچار مشکل نشوید و تجربه فراموش نشدنی و خاطره‌انگیز را برای خود و هم‌سفرران خود بسازید.

  • مسیر این تنگه صاف و هموار نیست و شاید لازم باشد برای مدتی طولانی در آب راه بروید؛ پس حتماً کفشی بپوشید که برای طی کردن این مسیر مناسب باشد.
  • کلاه آفتاب‌گیر، عینک آفتابی و لباس سبک و خنک از دیگر چیزهایی هستند که در هنگام سفر به تنگه ایلام نباید از یادتان برود.
  • حمل وسایل غیرضروری فقط سفر را برای شما دشوار می‌کند زیرا همان‌طور که گفتیم مسیر حرکتتان هموار نیست.
  • یک زیرانداز سبک، مقداری خوراکی و آب آشامیدنی از مهم‌ترین چیزهایی هستند که باید همراهتان باشند.
  • عصای کوهنوردی، موقعیت‌یاب(GPS) و جعبه کمک‌های اولیه هم جزو اقلامی هستند که بهتر است همیشه در طبیعت‌گردی همراهتان باشد.
  • در طول سفرتان سعی کنید امانت‌دار خوبی باشید و از ریختن آشغال و یا تخریب طبیعت خودداری کنید.

جاهای دیدنی اطراف تنگه رازیانه ایلام

استان ایلام یکی از دیدنی ترین استان های ایران است که از نظر بسیاری از مردم و گردشگران پنهان مانده‌است. این استان دارای تعداد زیادی جاذبه طبیعی و گردشگری است که به شما پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به تنگه رازیانه، از بازدید این مناطق غافل نشوید. در ادامه تعدادی از جاهای گردشگری نزدیک به تنگه رازیانه ایلام را به شما معرفی می‌کنیم.

شهر تاریخی سیمره

یکی از دیدنی ترین جاذبه‌های دیدنی نزدیک به تنگه رازیانه ایلام، شهر تاریخی سیمره است که در فاصله چند کیلومتری از تنگه رازیانه قرار دارد. این شهر تاریخی جزء نخستین آثار تاریخی ثبت شده استان ایلام در آثار ملی است. کارشناسان، سیمره را با وسعتی حدود ۲۰۰ هکتار به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین محوطه تاریخی استان ایلام و از قدیمی ترین شهرهای ایران معرفی می‌کنند. منطقه‌ای که به گفته برخی منابع، بر ویرانه‌های شهر عیلامی ماداکتو، با بیش از ۲,۵۰۰ سال قدمت بنا شده است و قدمت سازه‌های فعلی آن به زمان حکومت ساسانی می‌رسد. شواهدی نیز وجود دارد که بر اساس آن،‌ اولین مسجد ایران در دوران صدر اسلام،‌ در سیمره ساخته شد.

تنگ کافرین

یکی از مناطق مهم گردشگری و جاذبه‌های تفریحی استان ایلام که در شهرستان بدره واقع‌شده‌است، تنگ کافرین نام دارد. طبیعت بکر این تنگ بسیار حیرت‌انگیز بوده و تماشای آن واقعا لذت‌بخش است. تنگ کافرین از چندین چشمه و کوه‌های مرتفع کبیرکوه تشکیل شده و آب‌های جاری که از آن نشات می‌گیرند، وارد رودخانه سمیره می‌شوند. به شما پیشنهاد میکنیم بعد از بازدید از رازیانه از تنگ کافرین نیز بازدید کنید.

گورستان چنار

گورستان باستانی چنار در ناحیه ی چنار باش ایلام قرار گرفته‌است و قدمتش به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. چندین گور در این ناحیه مورد بررسی قرار گرفته اند که با توجه به نتایج حاصل از بررسی آن ها کشف شده‌است که بنا بر رسم آن دوران، مردگان را داخل خمره های کوچک و بزرگ دفن می‌کرده‌اند و داخل خمره ها، اشیا و لوازم فرد فوت شده را در کنار او قرار می‌داده‌اند. این گورستان در فاصله چند دقیقه ای از تنگه رازیانه ایلام قرار دارد.

غار خفاش دهلران ایلام

غار خفاش دهلران در استان ایلام قرار‌گرفته‌است. این غار یکی از غارهای تاریخی ایران به شمار می رود. و از مکان های تحقیقاتی به شمار می رود و در شهرستان دهلران واقع شده‌است. فراوانی خفاش در این غار باعث شده‌است تا به این نام ، نامگذاری شود. برای کسانی اهل هیجان هستند این غار توصیه می گردد. جالب است بدانید که غار خفاش که در دهلران واقع شده است، به عنوان تنها غار خفاش موجود در کشور شناخته‌می‌شود. این غار به عنوان یکی از پدیده های کمیاب طبیعی در ایران، تاکنون برای علاقمندان طبیعت گردی و جاذبه های استان ایلام زیاد شناخته‌شده‌نیست.

یکی دیگر از غارهای دیدنی ایران غار آبی دانیال است که شما می‌توانید در صورت علاقه از مقاله معرفی این غار نیز دیدن کنید.

عکس های تنگه رازیانه ایلام

تنگ رازیانه با دارا بودن طبیعتی بکر، می‌تواند به یکی از نقاط گردشگری غرب کشور تشکیل شود.در ادامه می‌خواهیم تعدادی از عکس‌های تنگه رازیانه ایلام را برای شما به نمایش بگذاریم تا در قبل از سفر به رازیانه، از انتخاب این مکان به عنوان سفر بعدی خود مطمئن شوید.

اقامت در تنگه رازیانه ایلام

در این قسمت از مقاله قصد داریم به شما دو روش برای اقامت در این تنگه به شما معرفی کنیم. اگر قصد دارید بیش از یک روز در تنگه رازیانه اقامت داشته‌باشید، می‌توانید یکی از این دو گزینه را برای اقامت انتخاب کنید.

اقامت در خود تنگه

اگر علاقه به کمپینگ در طبیعت دارید و امکانات مورد نیاز برای برپایی کمپ در تنگه را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از لذت برپایی کمپ غافل نمانید و از تجربه‌های خاطره انگیز برپایی کمپ نهایت لذت را ببرید. البته حتما قبل از برپایی کمپ از شرایط آب‌وهوایی منطقه مطلع باشید و درباره انتخاب مکان کمپ خود اطمینان خاطر کسب کنید.

اقامت در اقامتگاه های اطراف

اگر شرایط کمپینگ را ندارید، نگران نباشید. شما می‌توانید با خیال راحت به یکی از هتل‌ها و مهمانسرا‌های اطراف این تنگه مراجعه کنید. از اقامتگاه‌ها و مسافرخانه‌های زیبای این منطقه استفاده کنید. علاوه بر این حتما غذاهای محلی‌ای که در منوی این اقامتگاه‌ها وجود دارد را امتحان کنید.

آدرس تنگه رازیانه ایلام

برای دسترسی به این تنگه کم‌نظیر و زیبا، هر جای ایران عزیز که هستید خود را به استان ایلام برسانید. تنگه رازیانه در ۵۷ کیلومتری شرق ایلام واقع شده‌است. پس از رسیدن به استان ایلام به سمت دره‌شهر حرکت کنید. و پس از طی کردن مسیر 45 کیلومتری، به روستای چنارباشی خواهید رسید. سپس می‌توانید ماشین خود را در کنار قهوه‌خانه رازیانه پارک کنید و مشغول بازدید از تنگه رازیانه ایلام شوید.

سخن پایانی

تنگه رازیانه ایلام، یکی از بهترین تجربه‌های گردشگری شما خواهد بود. این تنگه با داشتن دره‌ها و رودهای جاری درون آن به علاوه دشت‌های سرسبز، یکی از خاص ترین مناطق گردشگری کشورمان ایران است. هرساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی بازدید از این تنگه را در برنامه خود جای می‌دهند و از آرامش و زیبایی این تنگه نهایت لذت را می‌برند. امیدواریم از این مقاله نهایت لذت را برده‌باشید.

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید و به بازدید از تنگه‌ها علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی تنگه بوچیر هرمزگان را مطالعه کنید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.