یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به تنگه کافرین ایلام + عکس و آدرس

تنگه کافرین کجاست؟

تنگه ها یکی از زیباترین و چشم نواز ترین پدیده های طبیعی هر منطقه است. یکی از چشم نوازترین تنگه های ایران، تنگه کافرین ایلام است. تنگه کافرین یا به نام دیگر کافری، که در 15 کیلومتری شمال شهر بدره قرارگرفته، هر طبیعت‌دوستی را مجذوب خود خواهد کرد. سه کوه ایران یعنی زاگرس به‌نام‌های کبیرکوه، مانشت و دینارکوه، یک پدیده کم نظیر را در میان خود جای داده‌اند که نام آن تنگه کافری یا کافرین است. این تنگه پشت سد سیمره است و رودی که در میان تنگه جریان دارد، درنهایت به رودخانه سیمره می‌رسد. وسعت تنگه کافرین چیزی در حدود 2 کیلومتر است و در آن جاذبه‌ها و دیدنی‌های جذابی را خواهید دید. در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل تنگه کافرین بپردازیم و برای شما یک راهنمای سفر به این منطقه زیبا آماده کنیم. پس در ادامه با باماگردی همراه باشید.

آنچه در ادامه این مقاله این می‌خوانیم:

تاریخچه تنگه کافرین ایلام

به گفته  سرپرست هیئت کاوش در تنگ کافرین با توجه به ساختارهای معماری با پلانی منظم، بافت سنگ چین با ملات گل، نوع کف ‌ها و سفالینه‌ های به دست آمده در این کاوش، تاریخ‌ گذاری این محوطه به تاریخ خیلی قدیم می‌ رسد. در بررسی تنگ کافری و در ۵۰۰ متری محوطه کاوش عصر مفرغ (عصر برنز)، با پایین آمدن تراز آب دریاچه سد سیمره و شسته شدن خاک‌ های محیط اطراف، باقی مانده هایی از بخش‌ های ساختارهای معماری یک بنای بزرگ کشف شد. از این ‌رو عملیات کاوش ‌های نجات‌ بخشی آغاز و منجر به  شناسایی یک بنای فاخر دوران ساسانی شد. یافته های به دست آمده نشان می دهد که هنوز آثار ارزشمند زیادی در تنگ کافری باقی مانده است که می توان برای پی بردن به تاریخ ساکنان این منطقه از آن ها استفاده کرد. متاسفانه محوطه ارزشمند تنگ کافری هم اکنون در معرض خطرات شدید طبیعی و انسانی قرار دارد.

تنگه کافری

علت نام گذاری تنگه کافرین

تنگه کافرین یا کفری همانطور که گفته‌شد، یکی از دیدنی ترین مناطق استان ایلام است و هرساله گردشگران زیادی برای دیدن این تنگه به استان ایلام سفر می‌کنند. قصد داریم در ادامه معرفی این تنگه به دلیل نام گذاری تنگه کافرین بپردازیم. تنگه کافرین از قدمت زیادی برخوردار است. به همین علت نام این تنگه بسیار قبل تر انتخاب شده‌است. و تا به امروز با همان نام شناخته‌می‌شود. این تنگه در زمان حمله اعراب به ایران نامگذاری شده‌است. زمانی که اعراب به ایران حمله کردند، مردم مقاومت بسیاری از خود نشان دادند و از اشغال کشور خود توسط اعراب جلوگیری کردند. تنگه کافرین یکی از منطقه هایی بود که مورد حمله اعراب قرار گرفته است. به همین دلیل این تنگه به کافرین (کافری) نامگذاری شد.

بهترین زمان سفر به تنگه کافرین ایلام

اگر قصد بازدید از تنگه کافرین ایلام را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که در اواخر فصل زمستان و یا فصل بهار از این تنگه بازدید کنید. هوای این تنگه در این فصل زمستان و بهار نسبت به دو فصل دیگر سال مطبوع تر است و تجربه بهتری را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. با این حال بسیاری از گردشگران برنامه بازدید از تنگه کافرین ایلام را در تعطیلات عید نوروز و فروردین در برنامه خود جای می‌دهند و یک تعطیلات خاطره انگیز برای خود و خانواده خود می‌سازند.

بهترین زمان سفر به کافرین

نکاتی که قبل از سفر به تنگه کافرین ایلام باید بدانیم

در ادامه قصد داریم به شما تعدادی از نکاتی که قبل از سفر به تنگه کافرین ایلام بدانید را به شما معرفی کنیم تا در صورت سفر به این تنگه زیبا و دیدنی دچار مشکل نشوید و تجربه فراموش نشدنی و خاطره‌انگیز را برای خود و هم‌سفرران خود بسازید.

  • مسیر این تنگه صاف و هموار نیست و شاید لازم باشد برای مدتی طولانی در آب راه بروید؛ پس حتماً کفشی بپوشید که برای طی کردن این مسیر مناسب باشد.
  • کلاه آفتاب‌گیر، عینک آفتابی و لباس سبک و خنک از دیگر چیزهایی هستند که در هنگام سفر به کافری نباید از یادتان برود.
  • حمل وسایل غیرضروری فقط سفر را برای شما دشوار می‌کند زیرا همان‌طور که گفتیم مسیر حرکتتان هموار نیست.
  • یک زیرانداز سبک، مقداری خوراکی و آب آشامیدنی از مهم‌ترین چیزهایی هستند که باید همراهتان باشند.
  • عصای کوهنوردی، موقعیت‌یاب(GPS) و جعبه کمک‌های اولیه هم جزو اقلامی هستند که بهتر است همیشه در طبیعت‌گردی همراهتان باشد.
  • در طول سفرتان سعی کنید امانت‌دار خوبی باشید و از ریختن آشغال و یا تخریب طبیعت خودداری کنید.

جاهای دیدنی اطراف تنگه کافرین ایلام

استان ایلام یکی از دیدنی ترین استان های ایران است که از نظر بسیاری از مردم و گردشگران پنهان مانده‌است. این استان دارای تعداد زیادی جاذبه طبیعی و گردشگری است که به شما پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به تنگه کافری، از بازدید این مناطق غافل نشوید. در ادامه تعدادی از جاهای گردشگری نزدیک به تنگه کافرین ایلام را به شما معرفی می‌کنیم.

سد سیمره

سد سیمره یکی از دیدنی های ایلام است که در مسیر رودخانه سیمره در شهرستان بدره قرار دارد. سیمره از نوع بتنی دو قوسی است که سهم بسزایی در تولید انرژی برقابی با مقدار 673 مگاوات ساعت در سال را دارد و گردشگری و آبزی پروری از فعالیت‌های جانبی سد سیمره محسوب می‌شود. این سد چشم‌انداز زیبایی در شهرستان بدره ایجاد کرده است که هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از آن به بدره سفر می‌کنند تا اوقات پر از آرامشی در کنار رود زیبای سیمره و مناظر زیبای اطراف سد سیمره سپری کنند.

غار خفاش دهلران ایلام

غار خفاش دهلران در استان ایلام قرار‌گرفته‌است. این غار یکی از غارهای تاریخی ایران به شمار می رود. و از مکان های تحقیقاتی به شمار می رود و در شهرستان دهلران واقع شده‌است. فراوانی خفاش در این غار باعث شده‌است تا به این نام ، نامگذاری شود. برای کسانی اهل هیجان هستند این غار توصیه می گردد. جالب است بدانید که غار خفاش که در دهلران واقع شده است، به عنوان تنها غار خفاش موجود در کشور شناخته‌می‌شود. این غار به عنوان یکی از پدیده های کمیاب طبیعی در ایران، تاکنون برای علاقمندان طبیعت گردی و جاذبه های استان ایلام زیاد شناخته‌شده‌نیست.

تنگه رازیانه

تنگه رازیانه که یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود، در استان ایلام قرار دارد. این تنگه، یکی از بکر ترین جاذبه‌های گردشگری استان ایلام است که کمترین آثار خرابی توسط انسان در آن دیده‌می‌شود. این تنگه در دره‌های وسیع و سرسبز واقع‌شده که یک رود زیبا نیز در آن جاری‌است. تنگه رازیانه بر سر راه ایلام به  شهر بدره قرار‌دارد. با طی مسیری حدوداً 50 کیلومتری در این مسیر می‎توان به تنگه دست‌یافت. تنگه رازیانه ایلام مساحتی حدود ۳۰ هکتار را در بر دارد و طول مسیر مارپیچ آن به ۳ کیلومتر و عرض حداکثر ۵ متر می‌رسد. رازیانه در دامنه ارتفاعات «کبیرکوه» قرار دارد.

شما می‌توانید مقاله معرفی تنگه رازیانه ایلام را از سایت باماگردی مطالعه کنید.

تالاب زمزم

تالاب زمزم در شرق شهرستان ایلام در استان ایلام واقع است. فاصله تالاب تا مرکز شهرستان در حدود 74 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد در حدود 675 متر است. مساحت این تالاب دایره‌ای حدود 1 هکتار است و قطری حدود 100 متر دارد. آب آن به صورت چشمه و دارای آب دایمی است. تامین‌کننده آب این تالاب نزولات جوی و چشمه‌های زیرزمینی است. پوشش گیاهی اطراف آن چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده و زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات‌وحش فراهم نموده‌است. پوشش گیاهی سطح و حاشیه تالاب علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده است.

تفریحات تنگه کافرین

اگر تصمیم خود را برای سفر به تنگه کافرین گرفته‌اید، شما می‌توانید در این منطقه از ویو و منظره بی نظیر آن استفاده کنید. علاوه بر آن می‌توانید مشغول به تفریحاتی که در ادامه معرفی میکنیم شوید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید و سفر خاطره انگیزی برای خود داشته‌باشید.

قایق سواری

بدون شک حتی برای افرادی که علاقه شدیدی به قایقرانی دارند هیچ طبیعتی نمی‌تواند به اندازه تنگی کافرین زیبا و بکر باشد. جریان آب این تنگه مسیر مناسبی برای قایق‌رانی است تا با عبور از میان صخره‌ها محو جذابیت‌های طبیعت شوند.

قایق سواری در کافری

عکاسی

مناظر طبیعی و حیرت‌انگیز تنگه کافری بدره، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. چنان‌که دوست دارد ساعت‌ها در آنجا بماند و خیره به چشم‌انداز تنگه شود. این مناظر چشم‌نواز بهترین داروی آرام‌بخش برای دفع سموم شهرنشینی از روح و جسم خواهند بود. شما می‌توانید در این منطقه مشغول عکس برداری شوید و برای خود یک یادگاری داشته‌باشید.

عکس تنگه ایلام

اقامت در تنگه کافرین ایلام

در این قسمت از مقاله قصد داریم به شما دو روش برای اقامت در این تنگه به شما معرفی کنیم. اگر قصد دارید بیش از یک روز در تنگه کافرین اقامت داشته‌باشید، می‌توانید یکی از این دو گزینه را برای اقامت انتخاب کنید.

اقامت در خود تنگه

اگر علاقه به کمپینگ در طبیعت دارید و امکانات مورد نیاز برای برپایی کمپ در تنگه را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از لذت برپایی کمپ غافل نمانید و از تجربه‌های خاطره انگیز برپایی کمپ نهایت لذت را ببرید. البته حتما قبل از برپایی کمپ از شرایط آب‌وهوایی منطقه مطلع باشید و درباره انتخاب مکان کمپ خود اطمینان خاطر کسب کنید.

اگر به کمپینگ علاقه دارید و از انجام این کار لذت می‌برید می‌توانید مقاله معرفی 3 منطقه برای کمپینگ را بخوانید.

اقامت در اقامتگاه های اطراف

اگر شرایط کمپینگ را ندارید، نگران نباشید. شما می‌توانید با خیال راحت به یکی از هتل‌ها و مهمانسرا‌های اطراف این تنگه مراجعه کنید. از اقامتگاه‌ها و مسافرخانه‌های زیبای این منطقه استفاده کنید. علاوه بر این حتما غذاهای محلی‌ای که در منوی این اقامتگاه‌ها وجود دارد را امتحان کنید.

آدرس تنگه کافرین (کافری) ایلام

برای دسترسی به این تنگه کم‌نظیر و زیبا، هر جای ایران عزیز که هستید خود را به استان ایلام برسانید. تنگه کافرین در 29 کیلومتری شمال ایلام واقع شده‌است. پس از رسیدن به استان ایلام به سمت دره‌شهر حرکت کنید. و پس از طی کردن مسیر 45 کیلومتری، به روستای چنارباشی خواهید رسید. سپس می‌توانید ماشین خود را در کنار قهوه‌خانه کافرین پارک کنید و مشغول بازدید از تنگه کافرین ایلام شوید.

آدرس تنگه کافرین ایلام

یکی از جاهای دیدنی و نزدیک به تنگه کافرین دشت لاله واژگون لرستان است در نزدیکی ایلام قرار دارد.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.