یک پیشنهاد گردش تازه

دریاچه ویستان بره سر کجاست؟ تفریحات‌ و محل اقامت + عکس

یکی از زیباترین دریاچه استان گیلان

دریاچه ویستان

 دریاچه ویستان در استان گیلان است که در دل جنگل، کوه و دشت واقع شده‌است. این دریاچه طبیعی با چشم‌اندازی دیدنی و شگفت‌انگیز یکی از زیباترین شاهکارهای استان گیلان به شمار می‌رود و همه ساله پذیرای مسافران گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران است. همچنین اینجا ره‌آورد زلزله مهیب رودبار است و آب آن با آب جاری ارتفاعات و همچنین چشمه‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی پر می‌شود. این دریاچه با نام‌های دریاچه بره سر، استخر بره‌سر و استخر ویستان نیز شناخته می‌شود. اگر به این نوع دریاچه علاقه دارید می‌توانید دریاچه عروس را مطالعه کنید.

خصوصیات دریاچه ویستان

ارتفاع ۱,۲۵۰ متر از سطح دریا حدود چهار هکتار وسعت دارد. مراتع سرسبز و درختان انبوه راش اطراف دریاچه را احاطه کرده‌اند. آرامش این دریاچه زبانزد است؛ البته گاهی آواز خوش پرندگان سکوت رویایی آن‌را می‌شکند. استخر ویستان بره سر در همه فصول پرآب است. این دریاچه از آب‌های زیرزمینی و آب‌های جاری تغذیه می‌شود. شکوه و زیبایی استخر بره‌سر در هوای مه‌آلود و ابری دو چندان می‌شود. در روزهای آفتابی دریاچه ظاهری آیینه‌ای پیدا کرده و تصویر آسمان و درختان اطراف را منعکس می‌کند.

دریاچه ویستان کجاست؟

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش خورگام، روستای بره سر، دریاچه ویستان. مسیر دسترسی از بره‌سر تا دریاچه یک مسیر جنگلی و پر از سنگلاخ است. دو مسیر اتوبان قزوین- رشت یا مسیر رشت به دریاچه ویستان (عبور از رستم‌رود و توتکابن) پیش روی شماست. فاصله شهر رودبار تا بره‌سر ۵۶ کیلومتر است و از شهر بره‌سر تا دریاچه نیز حدوداً ۲ کیلومتر راه است؛ بنابراین برای اینکه از شهر رودبار راهی دریاچه شوید باید بیش از یک و نیم ساعت در راه باشید.

دریاچه ویستان کجاست

فاصله قزوین و رشت تا ویستان

از رشت حدود ۹۰ کیلومتر راه است که ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه زمان میبرد.و از قزوین حدود 139 کیلومتر راه است که 1 ساعت و 23 دقیقه زمان میبرد.

  • مسیر اول با استفاده از اتوبان قزوین- رشت است. با پیمودن این مسیر و رسیدن به لوشان می‌توانید با استفاده از تابلوهای راهنمایی به سمت داماش تغییر مسیر داده و با پیمودن ۸ کیلومتر به داماش برسید. پس از رسیدن به داماش با طی مسافت کوتاه در حدود ۸ کیلومتر خود را به ورودی شهر بره سر برسانید. در ورودی اول به سمت چپ تغییر مسیر داده و وارد یک جاده فرعی شوید. این جاده خاکی است و دو کیلومتر مسافت دارد.
  • مسیر دوم از رشت به دریاچه ویستان است. در این مسیر ابتدا به رستم‌آباد و سپس به توتکابن بروید. در داخل شهر توتکابن با ادامه دادن مسیر فرعی به سمت جنوب و با گذر از مناطق حاجی رود، سیاه رود و سندس به شهر بره سر و پس از آن به ییلاقات ویستان بروید. بیشتر بخش‌های این مسیر آسفالت بوده و نسبت به مسیر قبلی هموارتر است.

تفریحات دریاچه ویستان

 اطراف این دریاچه را جنگل‌های سرسبز و کوه‌ها و دشت‌های مرتفع احاطه کرده‌اند. پیک‌نیک، پیاده‌روی، مراتع سرسبز و جنگل، کوه‌پیمایی در تپه‌های اطراف و تماشای دریاچه از بالا، ماهی‌گیری، قایق‌سواری، چیدن گیاهان دارویی، عکاسی، پرنده‌نگری و تماشای آسمان صاف و پرستاره شب از تفریحات این سفر به‌یادماندنی هستند. در این منطقه امکانات رفاهی محدودی نیز ازجمله سرویس بهداشتی‌، آب آشامیدنی، اقامتگاه بومگردی و قایق‌های پدالی اجاره‌ای جهت قایق سواری نیز برای گردشگران و مسافران فراهم شده‌است.

سوسن چلچراغ گلی کمیاب در اطراف این دریاچه است.

پوشش‌های گیاهی و جانوری دریاچه ویستان

این دریاچه ازجمله دریاچه‌های آب شیرین کشور است و برای پرندگان و آبزیان محیط زیست مناسبی به شمار می‌رود. درختان بلوط، راش، ازگیل، زالزالک، بید، تمشک، سیب، گلابی، گردو، گل‌های وحشی لاله، گل گاوزبان، شیرین‌بیان و غیره انواع گونه‌های گیاهی هستند که در این منطقه به چشم می‌خورند. همچنین در این منطقه به دلیل بکر و دور از دسترس بودن گونه گیاهی کمیابی نظیر سوسن چلچراغ نیز به چشم می‌خورند که در تیر ماه می‌روید. اطراف دریاچه ویستان زیستگاه گونه‌های جانوری متنوعی نیز مثل تیهو، کبک، قمری، بلدرچین، موش خرما، گراز، روباه و همچنین حیوانات آبزی و چند گونه ماهی هست.

 

طبیعت اطراف این دریاچه باعث‌شده محصولات باکیفیت طبیعی را در این اطراف پیدا کنید. عسل مرغوب بره سر و لبنیات محلی از سوغات معروف این منطقه هستند. اینجا بهشت شکموهاست!

اقامت در دریاچه ویستان

برای اقامت در این مکان گزینه‌های متعددی وجود‌دارد. یکی از این گزینه‌ها کمپینگ و چادر زدن در کنار دریاچه است. با برپایی چادر می‌توانید شب‌های پرستاره و همچنین طلوع آفتاب را تماشا کرده و تجربه‌ای متفاوت از سفر را برای خودتان رقم بزنید. همچنین می‌توانید از اتاق‌های اجاره‌ای اهالی منطقه و اقامتگاه‌های بومگردی در اطراف این دریاچه نیز جهت اقامت استفاده کنید. در کنار این موارد اجاره ویلا و سوئیت در شهر رشت یا رودبار و همچنین شهر بره‌سر می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

آیا به کمپینگ علاقه دارید؟ در اینجا 3منطقه برای کمپینگ را معرفی کرده‌ایم.

تجهیزات سفر به دریاچه ویستان

مسیر دسترسی سخت و بکر‌بودن این منطقه سبب‌شده تا برای بازدید از این جاذبه طبیعی به تجهیزات حرفه‌ای نیاز داشته‌باشید. جعبه کمک‌های اولیه، لباس اضافی، کفش مناسب طبیعت‌گردی،لوازم ماهیگیری، زیرانداز، دوربین عکاسی و شکاری، کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب لوازم ضروری در سفر هستند.  برای کمپ و اقامت شبانه اطراف دریاچه به چادر مسافرتی، کیسه خواب و چراغ قوه نیاز پیدا خواهید‌کرد. در طبیعت‌گردی‌های خود کیسه زباله به‌همراه داشته‌باشید تا زباله‌ای در طبیعت جای نگذارید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف دریاچه ویستان

 جاذبه‌های دیدنی که پیشنهاد میشود از آنها دیدن کنید.

  • منطقه ییلاقی داماش
  • منطقه ییلاقی سی دشت
  • تپه باستانی مارلیک
  • آبشار کلشتر
  • آبشار شارشار
  • جنگل‌های راش

ویستان در فصول سال

به دلیل پوشش گیاهی که اطراف دریاچه را پوشانده‌است، در هر موقعی از سال این مکان زیبا و منحصربه‌فرد است. اگر عاشق زمستان هستید میتوانید در آن فصل به دیدن ویستان بروید تا رقص گلوله های برف را تماشا کنید. در فصل پاییز ویستان مثل بوم نقاشی میشود و در آن رنگ های متنوعی را تماشا میکنید و از خش خش برگ ها لذت میبرید. در تابستان نیز سرسبز است اما نه به اندازه بهار. به دلیل آب و هوای خوب بهترین زمان سفر فصل بهار است.

اگر علاقه‌مند به دریاچه هستید و از این جاذبه‌های طبیعی لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی دریاچه سد بیجار را نیز مطالعه کنید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.