یک پیشنهاد گردش تازه

میدان شهرداری رشت +عکس و آدرس

معرفی میدان شهرداری در شهر رشت

امروز در این مطلب قرار است تا با هم به یک استان زیبا و خوش آب و هوا سفر کنیم.این استان ، عروس سبز پوش ایران عزیزمان یعنی گیلان است.گیلان همیشه جاذبه های گردشگری بسیار زیادی داشته مثل سد دوست لات و یا کلبه های شیشه ای که میتوانید در کنار یار و همراهتان بهترین خاطرات را برای یکدیگر رقم بزنید.

اگر میخواهید بیشتر با این کلبه آشنا شوید مقاله یک کلبه شیشه ای در گیلان را بخوانید.

همانطور که از تیتر هم پیداست قرار است تا با میدان شهرداری در استان رشت آشنا بشیم.این میدان جزو یکی از زیباترین جاذبه های استان گیلان به شمار میرود که در شهر رشت قرار دارد.ساخت این میدان با ساختمان هایش به بیش از یک قرن میرسد.در ادامه به تاریخچه این عمارت  خواهیم پرداخت.

تاریخچه میدان شهرداری

میدان شهرداری رشت

خاب همانطور که گفتیم این میدان با بناهایش در یک قرن پیش ساخته شده.در آن دوران به دستور رضا شاه این میدان که به نام دیگرش میدان درب دیوانی بود گسترش پیدا کرد.این میدان به سبک معماری اروپای شرقی ساخته شده است.پس از آن به مراتب برج ساعت و هتل ایران در سال 1306 و کتابخانه ملی هم در سال 1307 ساخته شد.

ساختمان شهرداری رشت در سال ۱۳۰۴ ساخته شد و برج ساعت آن در سال ۱۳۰۶ به بهره‌برداری رسید.هتل ایران نیز در سال ۱۳۰۶ ساخته شد و کتابخانه ملی رشت در سال ۱۳۰۷ افتتاح شد.

این میدان مرمت های بسیاری زیادی از گذشته تا اکنون شاهد بوده است.. در سال ۱۳۷۹، عملیات مرمت و بازسازی این میدان آغاز شد و در سال ۱۳۸۵ به پایان رسید. در این عملیات، تغییراتی در فضای سبز میدان، ساختمان شهرداری و برج ساعت ایجاد شد.

شاید برایتان جالب باشد که این کاخ در ابتدا یک تپه ای بیش نبود و سپس این تپه به ساختمان تبدیل شد.کاخ شهرداری رشت در مجموعه‌ای از ساختمان‌های عمومی شامل موزه پست و هتل ایران که از معماری ویژه‌ای برخوردار هستند، قرار گرفته که معروف به مجموعه میدان شهرداری رشت است و نماد شهر رشت محسوب می‌شود.

گفته شده که شروع ساخت کاخ در سال ۱۳۰۲ شمسی آغاز شد و تا سال ۱۳۰۵، یعنی اوایل کار حکومت رضا شاه پایان یافت. در این سال به‌عنوان ساختمان بلدیه شهر رشت شروع به کار کرد.

معماری میدان  

میدان شهرداری رشت

معماری این عمارت زیبا  به سبک اروپای شرقی و روسیه است.این ساختمان که تنها با آجر و سنگ ساخته شده دو طبقه دارد.این کاخ در حدود ۲۴ متر ارتفاع دارد و برج آن که در گذشته معمولا برای دیده‌بانی از آن استفاده می‌شد

معمار این بنا با الهام گرفتن از ساختمان سنپترزبورگ عمارت شهرداری رشت را بنا کرده است.مهندسان و معماران ایرانی هم به کمک ایشان آمدند تا یک بنای تاریخی و به یاد ماندنی رو به جا بگذارند.اگر کمی به ساختمان دقت کنید یک آرم به شکل دو کلید روی هم قراره گرفته خواهید دید که شکلی ضبدر گونه دارد.

این در واقع نمادی از گشایش مشکلات شهری است که توسط شهرداری رشت طراحی شده است.حالا بیایید با هم به بخش هایی از این میدان تاریخی بپردازیم.

برج ساعت

برج ساعت با ارتفاعی در حدود 18 متر ساخته شده که دارای چهار ساعت بزرگ است. گچ‌بری‌های و کاشی‌کاری‌های رنگارنگ زیبایی این ساعت را دوچندان کرده است.زنگ های این ساعت همیشه به صدا در می آیند.

هتل ایران

هتل ایران نیز از بناهای تاریخی میدان شهرداری است که به سبک معماری اروپای شرقی ساخته شده است. این هتل مربوط به دوران پهلوی است که در سال۱۳۰۶ ساخته شد و دارای ۱۰۰ اتاق است. هتل ایران از گذشته تاکنون پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از سراسر کشور بوده است.

کتابخانه ملی رشت

کتابخانه ملی رشت نیز از بناهای تاریخی میدان شهرداری است که به سبک معماری اروپای شرقی ساخته شده است. این کتابخانه در سال ۱۳۰۶ ساخته شد و دارای بیش از یک میلیون جلد کتاب است. کتابخانه ملی رشت به عنوان یک مرکز فرهنگی و علمی مهم در شهر رشت شناخته می‌شود.

فضای سبز میدان شهرداری رشت

در کنار معماری و ساختمان های زیبای این عمارت باشکوه فضاهای سبز بسیاری هم وجود دارد.طراوت و زیبایی را میتوان در درختان و گل هایش مشاهده کرد.همچنین این میدان یک فواره یا حوض بسیار بزرگ هم در وسط خود دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

در طول سال هایی که سپری شده این عمارت هیچ گاه زیبایی خود را از دست نداده است.

شب های نورانی عمارت

عمارت شهرداری رشت در شب

شاید چیزی که کمتر کسی به آن اشاره کرده است شبهای دلنشین میدان شهرداری است.در این هنگام همه جای این میدان نورانی است.دستفروش ها هم با اجناس و چراغ های خود در این ضیافت نورانی شرکت میکنند.کافی است یک بار در یکی از ساعات شب از این عمارت دیدن کنید تا با حال و هوای آن آشنا شوید.بوی لبو و باقالی و ساندویچ های گرم دستفروشان شما را مجذوب خود خواهد کرد.برخی نوازندگان هم در اطراف میدان می آیند و ساز و آواز میخوانند تا آواهایشان دل رهگذران را شاد کنند.

بهترین زمان سفر به میدان شهرداری

میدان شهرداری رشت

استان گیلان در همه فصول زیباست؛اگر در فصل بهار به این مکان زیبا سفر کنید شکوفه های زیبا و بوی تازگی عید همراه شما میشود.تابستان هم شاید کمی گرم به نظر برسد اما فرصت مناسبی است تا در کنار خانوادتان از منظره و معماری این عمارت لذت ببرید.

پاییز با تم زرد و نارنجی که دارد زیبایی خارق العاده ای را به این عمارت خواهد داد؛پس اگر فصل مورد علاقه تان پاییز است؛از سفر به استان گیلان و بازدید میدان شهرداری رشت دریغ نکنید.

یادتان باشد اگر در زمستان قصد سفر به این جاذبه را دارید حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.در این بنای با شکوه نوشیدن چای به همراه نبات در فصل زمستان لذتی است که همواره نصیب هر کسی نمیشود.

آدرس و راهنمای بازدید

میدان شهرداری رشت

 

این میدان در مرکز شهر رشت قرار دارد.شما باید از طریق خیابان های علم‌ الهدی، امام و شریعتی خودتان را به این مکان برسانید.

تمامی مسیر های منتهی به میدان سنگ فرش شده است و باید به صورت پیاده حرکت کنید.

اگر از این مقاله لذت بردید پیشنهاد میکنم که از مقاله معرفی سواحل استان گیلان هم دیدن کنید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.