یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به قله زرجو مازندران+ معرفی مسیر جنگلی و آدرس

قله زرجو کجاست؟

قله زرجو یکی از زیبا‌ترین قله‌های ایران است که خط مرزی استان‌های مازندران و گلستان را تشکیل می‌دهد. این قله ارتفاعی در حدود 3280 متر دارد و در اطراف روستای سنگده و در شهرستان ساری واقع شده‌است و از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید. در واقع از هر دو استان مازندران و گلستان میتوانید به نوک قله زرجو صعود کنید و از منظره شگفت‌‌انگیز این قله لذت ببرید.

قله زرجو کجاست

انچه در ادامه این متن می‌خوانید:

تاریخچه قله زرجو

قله زرجو مازندران از دیرباز به عنوان یکی از قله‌های مهم و مقدس در این منطقه شناخته شده‌است. صعود به این قله در گذشته مرتبط با باورها و رسوم محلی بوده و به عنوان جشن و مراسم مذهبی تلقی می‌شده‌است. در سال‌های اخیر، با توسعه توریسم کوهستانی و کوهنوردی، قله زرجو مازندران به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای صعودکنندگان و علاقه‌مندان به طبیعت و کوهنوردی شناخته شده‌است.

ویژگی‌ها و طبیعت اطراف قله زرجو‌

قله زرجو مازندران در منطقه‌ای با مناظر طبیعی خیره‌کننده قرار دارد. از ارتفاعات بالای قله، می‌توان منظره‌هایی زیبا از دره‌ها، رشته‌کوه‌ها و آبشارهای اطراف را مشاهده کرد. مناظر طبیعی در این منطقه شامل جنگل‌های سرسبز، دره‌های عمیق و آبشارهای زیبا است که از زیبایی‌های طبیعت این منطقه به شمار می‌آیند. همچنین، گیاهان و جانوران متنوعی در این منطقه وجود دارند که برای علاقه‌مندان به زیستگاه‌های طبیعی، به یک چشم‌انداز تبدیل می‌شود.

قسمت شمالی زرجو

قسمت شمالی قله زرجو را، دره‌هایی تشکیل داده اند که بسیار خطرناک و بلند است. و در قسمت دامنه این قله، علف‌های بلند و سرسبزی وجود دارد که جلوه بسیار زیبایی به این قله داده‌است. علاوه بر این پوشش گیاهی این منطقه حاوی مقدار قابل توجهی از گیاهان دارویی مثل گون کتیرا است. بسیاری از مردمان و دامداران روستای سنگده، این گیاه را می‌چینند و از خواص دارویی و غذایی این گیاه استفاده می‌کنند.

قسمت جنوبی

در قسمت جنوبی قله زرجو مازندران، تعدادی پرتگاه وجود دارد اما در بقیه نقاط شیب مناسبی دارد و علاوه بر این در قسمت جنوبی این قله، پوشش جنگلی بسیار زیبایی وجود دارد که اکثر کوهنوردان این مسیر را بخاطر لذت بیشتر از سفر خود انتخاب می‌کنند  و به نوک قله صعود می‌کنند.

فعالیت های کوهنوردی 

قله زرجو برای کوهنوردان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به ماجراجویی، یک چالش جذاب فراهم می‌کند. صعود به این قله نیازمند تجربه و مهارت است و ممکن است نیاز به استفاده از تجهیزات کوهنوردی داشته‌باشد. در طول مسیر صعود، مناظر خیره‌کننده و چشم‌نواز از طبیعت زیبای اطراف هم‌ پوشش می‌دهد. همچنین، در فصل‌های مناسب، امکان انجام فعالیت‌های دیگری مانند پیاده‌روی، کمپینگ و عکاسی نیز وجود دارد.

مسیرهای صعود به قله زرجو

در ادامه قرار است به شما مسیرهای صعود به قله زرجو را معرفی کنیم. درواقع دو مسیر پیشنهادی برای رسیدن به  نوک قله وجود دارد. البته شما می‌توانید از مسیر‌ های دیگر نیز برای فتح این قله استفاده کنید اما این دو مسیر پیشنهاد شده، امنیتی بیشتری دارد و آسان تر از بقیه مسیر‌ها است.

  • مسیر شماره یک

پس از رسیدن به دامنه کوه، می‌توانید از مسیر جنگل مرس‌سی استفاده کنید و سپس وارد مسیر بندبن شوید. پس از طی کردن یک مسیر چهل دقیقه ای، به دشت سرلد می‌رسید. به طور تقریبی بعد از طی کردن یک مسیر 600 متری، می‌توانید دیواره زرجو را مشاهده‌کنید و به نوک قله زرجو برسید.

  • مسیر شماره دو

مسیر شماره دو، بسیار خطرناک است. چنانچه در سنگ نوردی مهارت خاصی ندارید یا تجهیزات لازم برای کوهنوردی به همراه ندارید و یا ترس از ارتفاع دارید، این مسیر را جهت صعود انتخاب نکنید چون واقعا خطرناک است. اگر این مسیر را انتخاب کردید و قصد عبور از این مسیر را دارید، حتما یادتان باشد که از چشمه زرجو آب به اندازه کافی بردارید چون در مسیر چشمه ی دیگری وجود ندارد. شما در این مسیر باید از مسیر‌های گلرد، جنگل‌های ارس و منطقه‌های صخره ای عبور کنید تا به قله زرجو برسید.

زرجو در زمستان

جاهای گردشگری اطراف زرجو

استان مازندران در شمال ایران واقع شده و دارای مناظر طبیعی زیبا و جاذبه‌های گردشگری متنوعی است. در اطراف قله زرجو و در استان مازندران، می‌توانید از جاهای دیدنی زیر لذت ببرید:

  • روستای پاجی‌ میانا:

یکی از روستاهای سرسبز و دیدنی نزدیک به روستای سنگده، روستای پاجی میانا است. این روستا در شهرستان سوادکوه شمالی واقع شده‌است و از مناطق بکر و طبیعت زیبای استان مازندران به شمار‌می‌رود. یکی از جاذبه‌های مهم روستای پاجی میانا، آبشاری به نام پاجی میانا است. این آبشار با شیرابه‌های زیبا و آبیاری کنندگی منطقه محلی را زینت می‌بخشد و مقصد گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است.

  • قله خرو نرو:

این قله که در نزدیکی قله زرجو قرار دارد، ارتفاعی در حدود ۳۶۲۰ متر دارد. قله خرو نرو نیز به مانند قله زرجو، به دلیل وجود منظره‌های زیبا در اطراف آن از محبوبیت بالایی برخوردار است و هر ساله کوهنوردان زیادی را راهی روستای سنگده می‌کند. صعود به این قله معمولاً از روستاهایی مانند روستای نور و روستای گیسوم برگزار می‌شود. 

  • دریاچه آلاشت:

دریاچه آلاشت یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است که در استان مازندران واقع شده‌است. دریاچه آلاشت در کوهستان‌های البرز شمالی قرار گرفته‌است. این دریاچه در دامنه کوه‌هایی با مناظر طبیعی فوق‌العاده قراردارد و احاطه شده است. منطقه اطراف این دریاچه برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و پیاده‌روی مناسب است. در این منطقه می‌توانید مسیرهایی با چشم‌اندازهای فوق‌العاده را طی کنید و از طبیعت زیبا لذت ببرید.

اطراف زرجو

بهترین زمان سفر به قله زرجو

بهترین فصل برای کوهنوردی به مقصد و موقعیت جغرافیایی کوهستانی وابسته‌است. با این حال، برخی از فصل‌ها برای کوهنوردی معمولاً مناسب‌تر و امن‌تر هستند. به طور کلی برای صعود به قله هر کوهی، بهتر است زمان‌هایی را انتخاب کنید که شرایط جوی آن منطقه سرد و برفی نباشد. با این حال بهترین زمان برای سفر و صعود به قله زرجو، فصل‌های بهار و تابستان هستند. برای بیشتر مناطق کوهستانی، بهار و تابستان فصلی است که برای کوهنوردی بسیار مناسب است. در این فصل، هوا عموماً گرم‌تر و خشک‌تر است و شرایط بارش نیز کاهش می‌یابد و به شما این امکان رو می‌دهد که بدون مشکلات جوی به قله‌ها صعود کنید و از چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌‌ی زرجو لذت ببرید.

آدرس قله زرجو

اگر قصد سفر به قله زرجو را دارید، هرجای ایران که هستید باید ابتدا خودتان را به استان مازندران و شهرستان ساری برسانید. سپس وارد جاده سنگ‌بن شوید و پس از طی کردن مسیر، بعد از حدود یک ساعت و چهل دقیقه، به روستای سنگده می‌رسید. در ادامه وارد مسیر عشق‌کوه شوید تا پس از چند دقیقه به زرجو برسید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.