یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به دریاچه ارواح نوشهر + عکس و آدرس

دریاچه ارواح کجاست؟

دریاچه ارواح، که به نام دریاچه ممرز هم شناخته می‌شود، گوهری ناشناخته در میان جنگل‌های انبوه مازندران و از جاذبه‌های گردشگری نوشهر است. این دریاچه که در ارتفاعات جنگلی قرار گرفته، به دلیل طبیعت بکر و دست‌نخورده‌اش، همچون رازی سر‌به‌مهر، در میان انبوه درختان خودنمایی می‌کند. جنگل‌های اطراف دریاچه ارواح نوشهر از زیباترین و بکرترین نقاط شمال ایران هستند و هرساله طبیعت‌گردان و عاشقان سرسبزی را به سوی خود می‌کشانند.
با وجود این، به دلیل موقعیت خاص این دریاچه و دسترسی دشوارتر نسبت به سایر جاذبه‌های گردشگری این منطقه، دریاچه ارواح همچنان بکر و دست‌نخورده باقی مانده و گویی پناهگاهی امن برای حفظ زیبایی‌های طبیعی خود یافته‌است. اگر به دنبال تجربه‌ای منحصر به فرد در دل طبیعت هستید و از گشت و گذار در مکان‌های بکر و ناشناخته لذت می‌برید، دریاچه ارواح مقصدی ایده‌آل برای شما خواهد بود. در ادامه، با جزئیات بیشتر به معرفی این دریاچه و مسیر دسترسی به آن خواهیم پرداخت. پس با باماگردی همراه باشید.

دلیل نامگذاری دریاچه ارواح نوشهر

نام دریاچه ارواح شاید در نگاه اول ترسناک به نظر برسد، اما ریشه در هیچ داستان یا خرافه‌ای ندارد. این نام صرفاً به خاطر جوّ وهم‌آلود و تصاویر خاص دریاچه انتخاب‌شده‌است. بومیان منطقه از این دریاچه با احترام یاد می‌کنند و آن را مکانی مقدس می‌دانند. مه صبحگاهی که بر فراز دریاچه غلیظ می‌شود، حسّی مرموز و گاه ترسناک به این منظره می‌بخشد. گویی پرده‌هایی از ابهام، رازهای نهفته در دل آب را پنهان‌می‌کنند.
سکوت مطلق جنگل، این حسّ را عمیق‌تر می‌کند و انگار زمزمه‌هایی از ارواح در نجوا با نسیم صبحگاهی به گوش می‌رسد. اما طلوع خورشید، طلسم مه را می‌شکند و کم‌کم نور به اعماق دریاچه نفوذ می‌کند. در این لحظات، تصویری بدیع و دل‌انگیز از انعکاس نور خورشید در تار و پود درختان ممرز و سطح آب پدیدار می‌شود. این دریاچه به حدی زیباست که انگار نقاش چیره دستی، تابلویی بی‌نظیر از بازی نور و سایه را بر بوم هستی نقش زده‌است.

دریاچه ممرز نوشهر

بهترین زمان سفر به دریاچه ارواح نوشهر

به‌طور کلی، بهترین زمان برای بازدید از دریاچه ممرز، 6 ماه نخست سال است. در این فصول، هوا مطبوع و آفتابی است و مسیرهای دسترسی نیز خشک و قابل عبور هستند. با این حال، اگر در روزهای نخست سال قصد سفر به این منطقه را دارید، حتماً وضعیت آب و هوای منطقه را استعلام کنید. تا اواسط پاییز نیز شرایط برای بازدید از این منطقه مناسب است؛ اما هرچه به فصل زمستان نزدیک‌تر شوید، شرایط برای سفر به این منطقه سخت‌تر می‌شود.

همچنین در فصل بهار میتوانید به دریاچه چورت که در استان مازندران قرار دارد سری بزنید.

امکانات دریاچه ارواح نوشهر مازندران

دریاچه ارواح نوشهر در میان جنگل‌های بکر نوشهر قرار دارد که از دست نخورده‌ترین بافت‌های جنگلی و دریاچه ایران است. در اطراف دریاچه ارواح که نام دیگر آن دریاچه ممرز نیز است، و جنگل‌های گرداگرد آن هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد. اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید یا یک روز پیک‌نیک را می‌خواهید در اطراف این دریاچه سپری کنید، باید همه وسایل و مواد غذایی لازم را همراه خود ببرید. با توجه به طبیعت زیبا و دست نخورده در اطراف دریاچه ارواح و محیط بسته این دریاچه، به خاطر داشته‌باشید که هیچ زباله‌ای در این محیط باقی نگذارید. آلوده کردن محیط دریاچه ارواح و مناطق اطراف آن می‌تواند صدمه‌هایی غیر قابل جبران به اکوسیستم این منطقه وارد کند؛ پس زباله‌های خود را در اطراف این دریاچه رها نکنید و به درختان و طبیعت این منطقه آسیب نرسانید.

عکس دریاچه روح

تفریحاتی که در اطراف دریاچه ارواح نوشهر میتوان انجام داد

در امتداد جاده‌های خاکی و پرپیچ و خم جنگل‌های انبوه اطراف دریاچه ارواح، به حدی زیباست که انگار وارد سرزمینی افسانه ای شده‌اید. درختان سربه‌فلک‌کشیده، سایه‌بان خنک و گوارایی بر سر راهتان می‌گسترانند و زمزمه‌ی نسیم در میان شاخ و برگ‌ها، نوای طبیعت را در گوشتان نجوا می‌کند. قدم زدن در این مسیر، فرصتی بی‌نظیر برای رهایی از هیاهوی دنیای مدرن و غرق شدن در آرامش بی‌کران طبیعت است. اگر به دنبال تجربه‌ای منحصر به فرد هستید، برای یک شب در نزدیکی دریاچه ارواح کمپ کنید.
در زیر آسمان پرستاره، در کنار آتش روشن، به ندای طبیعت گوش فرا دهید و از آرامش و سکوت مطلق لذت ببرید. در دریاچه ارواح نوشهر اگر سکوت کنید، می‌توانید صدای نجوای پرندگان را بشنوید. اطراف این دریاچه انواع مختلفی از جانداران زندگی می‌کنند و صدای آواز پرندگان و تکاپوی دیگر جانوران در سکوت این دریاچه می‌پیچد. اطراف این دریاچه را بکرترین جنگل‌ های هیرکانی شمال ایران پوشانده‌اند که صدای جریان زندگی جانوران از آن به گوش می‌رسد. در پیاده‌روی در حوالی این دریاچه نیز ممکن است صدای حرکت حیوانات وحشی و پرندگان میان درختان را بشنوید.

اقامت در دریاچه ارواح مازندران

در این قسمت از مقاله قصد داریم به شما دو روش برای اقامت در این دریاچه به شما معرفی کنیم. اگر قصد دارید بیش از یک روز در دریاچه ارواح اقامت داشته‌باشید، می‌توانید یکی از این دو گزینه را برای اقامت انتخاب کنید.

اقامت در اطراف دریاچه

اگر علاقه به کمپینگ در طبیعت دارید و امکانات مورد نیاز برای برپایی کمپ در تنگه را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از لذت برپایی کمپ غافل نمانید و از تجربه‌های خاطره انگیز برپایی کمپ نهایت لذت را ببرید. البته حتما قبل از برپایی کمپ از شرایط آب‌وهوایی منطقه مطلع باشید و درباره انتخاب مکان کمپ خود اطمینان خاطر کسب کنید.

اقامت در اقامتگاه های اطراف

اگر شرایط کمپینگ را ندارید، نگران نباشید. شما می‌توانید با خیال راحت به یکی از هتل‌ها و مهمانسرا‌های نوشهر مراجعه کنید. از اقامتگاه‌ها و مسافرخانه‌های زیبای این منطقه استفاده کنید. علاوه بر این حتما غذاهای محلی‌ای که در منوی این اقامتگاه‌ها وجود دارد را امتحان کنید.

توجه: در روزهای پر بارش و زمان نامساعد بودن هوا، محیط‌بانی این منطقه اجازه بازدید از دریاچه ممرز را به گردشگران نمی‌دهد.

آدرس دریاچه ارواح نوشهر

دریاچه ارواح از جاهای دیدنی نوشهر، تالابی نسبتا بزرگ در جنگل‌های مازندران است که با ارتفاع ۵۰۰ متری از سطح دریا در ۴۷ کیلومتری جنوب شرق نوشهر قرار گرفته‌است. برای دیدن آدرس دقیق دریاچه ممرز از لوکیشن گوگل مپ استفاده کنید. 

دریاچه ارواح نوشهر کجاست

سخن پایانی

دریاچه ارواح نوشهر، نگینی مرموز در دل جنگل‌های شمال ایران، با زیبایی‌های منحصر به فرد و طبیعت بکر، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود رهنمون می‌کند. نام وهم‌آلود این دریاچه، تداعی‌گر تصاویری رازآلود و مهیج است، اما در واقع، این دریاچه مقصدی بی‌نظیر برای طبیعت‌گردی، عکاسی و کمپینگ در دل طبیعت بکر شمال کشور است. امیدواریم از خواندن این مقاله، نهایت استفاده و لذت را برده‌باشید.

مطلب پیشنهادی: سفر به هفت آبشار تیرکن (لفور)

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.