یک پیشنهاد گردش تازه

روستای پاجی میانا (آدرس-عکس-جاذبه گردشگری)

نحوه رفتن به جنگل پاجی میانا و حیواناتش

روستای پاجی میانا کجاست؟

روستای پاجی میانا در استان مازنداران، شهر ساری و منطقه دودانگه، دهستان بنافت قراردارد. روستاهایی که داخل مازندران قراردارند به دلیل طبیعت زیبا و فرهنگی که مردمانش دارند یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شمال کشور هستند. مردم این روستا از دودمان طبری یا مازندرانی هستند وگویش آن‌ها ساروی از زبان مازندرانی است. براساس یک روایت، بیشتر ساکنین این روستا از نسل اسپهبد خورشید، یکی از حکمرانان محلی ساری هستند. به همین دلیل نام خانوادگی بیشتر اهالی این روستا خورشیدی است.

براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال 1395 صورت گرفته است، 342 نفر در این روستا زندگی می‌کنند که جمعیت آن در تابستان بیش‌از دو برابر نیز می‌شود. این روستا 1300 هکتار است که 1200 هکتار از مساحت این روستا را زمین‌های زراعی تشکیل داده‌اند. شغل اصلی بیشتر مردم روستای پاجی میانا دامپروری و یا کشاورزی است، به همین دلیل حدود 2600 راس دام سبک و سنگین در آن وجود دارد. همچنین عمده محصولات زراعی که در این روستا کشت می‌شود شامل برنج، گندم، جو، گردو، فندوق، گیلاس، لوبیا، پیاز و سیر است. 

مطالبی که در ادامه خواهید خواند:

آیا پاجی و میانا یک روستا هستند؟

نزدیکی روستای پاجی، روستای دیگری به نام میانا قرارگرفته که به دلیل فاصله کم بین دو روستا معمولا مردم محلی به آن پاجی میانا می‌گویند، اما باید بدانید که این دو در حقیقت دو روستای مجزا هستند. این دو روستای زیبا و جنگلی که در میان رشته کوه‌های البرز قرارگرفته‌اند و توسط این دیوار کوهی محافظت می‌شوند. به دلیل پیوستگی‌های میان مردم محلی آن‌ها به نام پاجی میانا معروف شده‌اند، از همین رو گردشگران تصور می‌کنند این دو روستا یکی هستند که در اصل اینطور نیست

روستای پاجی میانا در فصل بهار

جنگل پاجی میانا

جنگل پاجی میانا در منطقه حفاظت شده بولا قرارگرفته است. این منطقه تحت حفاظت، حدود ۳۹۰۰ هکتار وسعت دارد و بخشی از آن جزو دیدنی‌های مازندران بوده و بخش دیگر در استان سمنان واقع شده است.

جنگل پاجی مکانی است که به راحتی می‌توانید به آرامشی وصف ناشدنی به دور از هیاهوی ترافیک شهری برسید و لذت ببرید. یکی از زیبایی‌های طبیعت پاجی بخصوص در پاییز، رنگارنگ بودن آن است. جنگل پاجی میانا یکی از جنگل‌های انجیلی ایران است و در فصل پاییز به‌قدری زیبا و دیدنی می‌شود که حتی تصور کردن آن هم سخت است. تنوع رنگ درختان در پاییز به دلیل انواع درختانی است که در این جنگل وجود دارد. در واقع اگر در زمان مناسبی به جنگل پاجی سفر کرده باشید، متوجه خواهید شد که رنگ‌ها از زرد شروع می‌شود و در انواع مختلف نارنجی و قرمز و گاهی ارغوانی ادامه می‌یابد.

عکس از بالای جنگل روستای پاجی میانا

درخت انجیلی ، یکی از درختان شگفت‌انگیز جنگل پاجی است که به درخت آهن نیز معروف است. ارتفاع این درخت به ۳۰ متر هم می‌رسد. این درخت برگ‌های متناوب بیضی شکل به رنگ سبز روشن دارد که لبه‌های آن مواج است. یکی از دلایلی که آن را به نام «درخت آهن» هم می‌شناسند، چوب بسیار محکم آن است. این درخت به نوعی یک درخت باستانی به حساب می‌آید و رنگ برگ‌های انجیلی در فصل پاییز بی‌نظیر است. البته گیاهان و درختان زیادی در این جنگل قابل رویت هستند که تنها به یکی از آن‌ها اشاره کردیم که شهرت بالایی دارد. اگر به اطراف خود دقت کنید، انواع قارچ‌، گل‌ و گیاهان کوچک و بزرگی را خواهید دید که همه جا را پوشش داده‌اند.

اگر یکی از علاقه‌مندان به جنگل هستید، پارک جنگلی ناهارخوران گرگان را از دست ندهید.

نحوه دسترسی به جنگل پاجی

برای رفتن به این جنگل باید از ماشین مناسب استفاده کنید تا در راه این جنگل به مشکل نخورید. شما نمی‌توانید با ماشین خود به داخل جنگل بروید. بهترین راه این است که ماشین خود را کنار مسجد روستا پارک کنید و پیاده به داخل جنگل بروید. اگر ماشین‌تان را کنار مسجد پارک کنید در زمان کم به جنگل خواهید رسید. سعی کنید در این جنگل از راه فرعی نروید و فقط روی راه‌هایی که مشخص شده حرکت کنید چون گم شدن در این جنگل به راحتی اتفاق می‌افتد.

جنگل روستای پاجی میانا

جاذبه‌های گردشگری

به جز جنگل زیبای روستا پاجی میانا جاذبه‌های دیگری هم مانند رودخانه اشک دارد که گفته می‌شود یکی از زیستگاه‌های ماهی قزل‌آلای خال قرمز است. یا شهر تاریخی مدفون اراد یا ارادت که طبق باورهای محلی شهری است که مردم روستای پاجی در گذشته در آن ساکن بوده‌اند. و همچنین قله خرونرو هم از این منطقه قابل دیدن است، کوهی که به آلپ ایران شهرت دارد.

رشته کوه خرو نرو در روستای پاجی میانا

از دیگر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی روستای پاجی میانا می‌توان به آسیاب‌ها و دنگ‌های آبی کنار رودخانه اشک اشاره کرد که البته متاسفانه چیز زیادی از آن‌ها باقی نمانده است. امامزاده اسماعیل و همچنین امامزاده علی و چهل دختر هم از جمله مکان‌هایی می‌باشند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

دیگر مکان‌های دیدنی روستای پاجی میانا را در ادامه نام بردیم:

  • تپه های سرسبز و جنگلی پیرامون روستا
  • آب‌های معدنی مدخل یا مرخل و فک چال.
  • آبشار بزپل
  • آبشار میانرود

آبشار میانرود روستای پاجی میانا

حیوان عروسک در جنگل‌های پاجی میانا

اسم این حیوان راسوی کوچک است ولی مازندرانی‌ها به آن عروسک می‌گویند. این حیوان زیبا هم در روز و هم در شب فعال است. به صورت انفرادی زندگی می‌کند و از قلمرو خود دفاع می‌نماید. در سوراخ حیواناتی نظیر موش ساکن می‌شود یا در زیرزمین، شکاف سنگ‌ها، و سوراخ درختان لانه می‌سازد. حیوانی بسیار کنجکاو، جسور و سریع است. به خوبی شنا می‌کند، از درخت بالا می‌رود، ارتفاع و طول یک متر را می‌پرد. حس بینایی‌اش قوی است. عروسک یا راسو طمعه‌اش را از طریق دیدن، بوییدن، یا شنیدن صدا تشخیص می‌دهد. در موقع احساس خطر بوی تندی از غده‌های انتهای دم می‌پراکند. راسو خیلی زود با انسان مأنوس می‌شود.
عروسک حیواناتی نظیر موش، ول، هامستر، خرگوش، پرندگان و تخم آنها، خزندگان از قبیل مار و حشرات را شکار می‌کند. این نوع راسو با جثه کوچکی که دارد، می‌‌تواند وارد لانه حیوانات زیرزمینی مانند موش شده آن‌ها را تعقیب و شکار کند. معمولاً با گاز گرفتن پشت سر، به سرعت طعمه خود را می‌کشد. گاهی نیز به مرغ و خروس حمله می‌کنند. بعد از شکار معمولاً طعمه‌اش را به محل مناسبی می‌برد و دوباره برای شکار به محل قبلی بر می‌گردد. گاهی نیز برای گرفتن پرندگان یا خوردن تخم آن‌ها به بالای درخت می‌رود.

بهترین زمان برای بازدید

روستای پاجی میانا زیبایی‌های به خصوصی در هر فصل دارد به همین دلیل به سلیقه شما بستگی دارد که چه فصلی را انتخاب کنید. ولی اگر بخواهید بیشتر با جنگل این روستا آشنا شوید بهتر است در فصل پاییز به روستای پاجی میانا بروید. البته برای رفتن به این روستا در فصل پاییز باید حواستان باشد که روز و ماه درستی را برای گشت‌وگذار در این منطقه انتخاب کنید.

درختان خزان‌کننده جنگل پاجی، پس از زرد شدن برگ‌هایشان، برگ‌ریزی دارند، بنابراین اگر خیلی زود بروید، درخت‌ها هنوز سبز خواهند بود و اگر هم چند روز دیر بروید، برگ درختان را به جای این که روی شاخه ببینید روی زمین خواهید دید.بهترین کار این است که بتوانید در صورت امکان، از مردم محلی آمار دقیقی بگیرید، اما از روی تجربه باید گفت که معمولا از اواخر ماه مهر تا آذر ماه بهترین زمان برای بازدید از جنگل پاجی است. اگرچه تاریخ دقیق آن ممکن است هر سال با توجه به دمای هوا و شرایط جوی متفاوت باشد.

روستای پاجی میانا در پاییز

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.