یک پیشنهاد گردش تازه

دریاچه چورت مازندران

دریاچه چورت

دریاچه چورت که در دل جنگل خفته یکی از جاذبه‌های طبیعی استان مازندران است که چندین سال پیش بر اثر یک حادثه بوجود آمده است. یعنی تا چند سال پیش در این محل دریاچه‌ای وجود نداشته و تنها رودخانه های کوچک آبراهی را در دل جنگل ایجاد می‌کردند.

اما حالا دریاچه چورت مازندران یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه ای شده است، که بسیاری از گردشگران برای گذران تعطیلات خود به آن سفر می‌کنند.

در این مقاله، داستان شکل‌گیری چورت و جاذبه‌های طبیعی اطراف آن بررسی خواهد شد بنابراین در سفر بعدی می‌توانید برای دیدن تمام این زیبایی‌ها برنامه‌ریزی کنید.

اگر به دیدن تالاب و دریاچه های دیگر استان مازندران علاقه مند هستید میتوانید به تالاب میانکاله سفر کنید.

دریاچه ی چورت در مازندران

 

موقعیت جغرافیایی دریاچه چورت

موقعیت جغرافیایی دریاچه چورت در شمال شرقی استان مازندران N362220 و E533001 و بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است. این دریاچه تقریبا 2.5 هکتار وسعت دارد در میان محلی های آنجا به دریاچه میانشه معروف است ولی به دلیل اینکه به روستای چورت نزدیک است این دریاچه را به این نام می‌خوانند.

آیا به طبیعت آبشار ها علاقه دارید ؟ پیشنهاد میکنیم از بازدید هفت آبشار لفور غافل نشوید.

چشمه چورت و زیبایی های آن

این دریاچه در شکاف دره ایی قرار دارد و اطراف چشمه درختان قدیمی، بلند و زیادی قرار گرفته است و به همین علت اطراف چشمه جنگلی زیبا به وجود آمده است.شکل دریاچه بیضی است و عمق آن بستگی به میزان بارندگی در آن منطقه دارد هرچه بارندگی بیشتر باشد عمق دریاچه هم زیاد می شود و هر چه بارندگی کم باشد عمق دریاچه کم می شود. درختانی قبل از تشکیل این دریاچه وجود داشته اند و زمانی که آب دریاچه کم شود این درختان سر از آب بیرون می آورند و معلوم می شوند . در دریاچه چورت ماهی هایی وجود دارد که توسط افراد بومی آن منطقه به دریاچه انداخته شده اند . در مدت زمان طولانی و تولید و مثل این ماهی ها جمعیت آن روز به روز بیشتر می شود و با بیشتر شدن تعداد ماهی ها در دریاچه مردم می توانند ماهی گیری کنند.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه چورت

  • سد شهید رجایی: مردم محلی آن منطقه به این سد سلیمان تنگه نیز می‌گویند. این سد در مسیر رسیدن به چورت قرار دارد و مکانی مناسب برای استراحت کوتاه مدت مسافران است.
  • آب بندان: در منطقه سد سلیمان تنگه مکانی زیبا به نام آب بندان الندان (پله) وجود دارد که می‌توانید در دریاچه زیبایش قایق‌سواری نیز بکنید.
  • باداب سورت: باداب سورت چشمه‌ای پله‌ای و طبقاتی است که دومین چشمه بزرگ دنیا محسوب می‌شود. بازدید از چشمه باداب سورت خالی از لطف نیست.

تنوع گیاهی و جانوری دریاچه چورت

دریاچه چورت مازندران بر خلاف جوان بودن، از پوشش گیاهی و جانوری متنوعی برخوردار است. محدود بودن این دریاچه در میان درختان جنگلی، پوشش درختی متنوعی را ایجاد کرده است و درختان زیادی مانند راش و توسکا در اطراف این دریاچه روییده‌اند.

پوشش گیاهی مخصوصا در فصل پاییز، بسیار چشم‌نواز و منحصر به فرد است. در حالی که هوای آسمان، ابری و مه‌آلود است، اطراف دریاچه را رنگ‌های زرد و قرمز و نارنجی احاطه کرده‌اند که بسیار لذت بخش و دیدنی است.

در کنار درختان سر سبز و بلند قامت، اگر نگاه‌تان را به سطح زمین هم بیندازید، گل‌ها و گیاهان زیبا ومتفاوتی را مشاهده می‌کنید که در رنگ و عطر بی نظیر هستند. درختان گردو و ازگیل جنگلی در بالای سرتان قرار دارند و گل‌های رنگارنگ را زیر پایتان مشاهده می کنید.این مجموعه فوق العاده، پونه‌های خوش‌ عطر و بو و آویشن‌های درمان‌گر نیز دارد.

 

پوشش گیاهی دریاچه چورت

بهترین زمان سفر به دریاچه چورت

فصل‌های بهار، تابستان و پاییز بهترین زمان برای دیدار از دریاچه‌ چورت مازندران هستند. با این حال اگر تحمل سرمای زمستان را داشته باشید و بتوانید با سختی مسیر مشکلی نداشته باشید، قطعا با حال و هوای متفاوت‌تری در این فصل از این دریاچه دیدن می‌کنید و تجربه جدیدتری را برای خود رقم خواهید زد.

برای آشنایی بیشتر با سایر جاذبه های طبیعی استان مازندران متوانید این صفحه را بخوانید.

 

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.