یک پیشنهاد گردش تازه

سفر به هفت آبشار تیرکن (لفور) + تصاویر

هفت آبشار تیرکن (لفور) که در انتهای جنگل لفور قرار دارد ، از جاذبه های طبیعی استان مازندران است. همان گونه که از اسمش پیداست ، از هفت آبشار مختلف که بلند ترین آنها ۹ متر است تشکیل شده است. در آخر همه ی این هفت آبشار ، به حوضچه هایی میریزند که این حوضچه ها در فصل تابستان محل آبتنی مسافرین است. هفت آبشار تیرکن (لفور) در انتهای جنگل لفور و در روستای تیرکن واقع در دهستان درازکلا قرار دارد. برای راهنمایی سفر به آبشار هفت گانه ، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

 

ویژگی های هفت آبشار تیرکن

هفت آبشار تیرکن از جذاب ترین مناطق گردشگری بابل است. طبق شواهد قدمت این آبشار به حدود چهل میلیون سال میرسد. دلیل نامگذاری این آبشار ، وجود هفت آبشار کوچک و بزرگ پلکانی در روستای تیرکن است. جنگل زیبای لفور در حاشیه ی این چند آبشار ، زیبایی این آبشار ها را دو چندان کرده است. که به آن به همین دلیل ، به آن هفت آبشار لفور نیز میگویند.

اگر از جنگل لفور و هفت آبشار آن بازدید کردید ، پیشنهاد میکنیم به دریاچه لفور نیز سفر کنید و طبیعت بکر آنجا را از دست ندهید.

ارتفاع بلند ترین آبشار از هفت آبشار تیرکن (لفور) حدودا به ۹ متر میرسد. مراتع و فضای سرسبز حوالی هفت آبشار و جنگل لفور را بومیان آن منطقه «کالبکوشت» مینامند. این منطقه از سرسبز ترین مناطق شمال کشور است. جنگل های اطراف هفت آبشار ( جنگل لفور ) وسعتی درحدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع دارند. بافت گیاهی این منطقه بسار غنی است و از نمونه درختان آن منطقه میشود به افرا ، توسکا ، کهلو و … اشاره کرد.

سفر به هفت آبشار تیرکن

جاده منتهی به هفت آبشار لفور

برای رفتن به هفت آبشار ، طبیعتا باید ابتدا به روستای تیرکن برسید. که پیشنهاد میشود بعد از اتوبان وارد جاده فیروزکوه شوید. برای رسیدن به هفت آبشار ، جاده فیروزکوه را ادامه دهید تا به روستای شیرگاه برسید. بعد از شیرگاه در دوراهی قائم شهر و بابل ، وارد مسیر بابل شوید. شما بعد از رسیدن به روستای درازکلا و ادامه آن ، روستای زیبای تیرکن را مشاهده خواهید کرد. که بعد از آن ، باید برای طی کردن مسیر هفت آبشار ، پیاده روی لذت بخشی انجام دهید.

مسیر پیاده روی

در انتهای روستای تیرکن ، برای رسید به هفت آبشار ، مسر زیبای جنگل لفور را طی کنید. طول مسیر حدود ۳ کیلومتر است و شیبدار است. که با توجه به سختی های مسیر حدود 2 ساعت تا رسیدن به آبشار هفتم زمان لازم است. در نظر داشته باشید بعد از آبشار اول مسیر مقداری گلی و لغزنده خواهد بود و شاید به دید مثبت تری بگوییم: بعد از بازدید از آبشار اول مسیر هیجان انگیزتری در پیش دارید. واضح است که به دلیل مسیر جنگلی هفت آبشار، برای پیاده روی در این مسیر و دیدن آبشار ها میبایست از کفش مناسب استفاده کنید.

سفر به هفت آبشار تیرکن

 

بهترین فصل سفر به هفت آبشار

هر زمانی که شما بخواهید ، میتوانید به هفت آبشار سفر کنید. ولی باید این را در نظر بگیرید که سفر در فصل تابستان ، به دلیل هوای گرم و شرجی اش ، برای هر کسی خوشایند نیست. البته بعضی از افراد این آب و هوا را از این منظر دوست دارند که میتوانند با خیال راحت در اطراف آبشار ها حسابی آبتنی کنند.

اگر بازدید مناظر جنگلی هفت آبشار نیز برایتان مهم است ، فصل پاییز انتخاب فوق العاده ای است. برگ های رنگارنگ پاییزی و هوای خنک ، آرامش خاصی برایتان به ارمغان می آورد. اگر به عکاسی علاقه دارید ، دوربین خود را فراموش نکنید تا حسرت ثبت نکردن تصاویری از این بهشت زیبا را نخورید. ناگفته نماند که ، متاسفانه در فصل پاییز امکان آبتنی وجود ندارد. و اینکه بارش های پاییزی ممکن است باعث لغزندگی بیشتری در مسیرتان بشود.

بهترین زمان سفر برای سفر به هفت آبشار تیرکن ، در ماه های فروردین تا اردیبهشت است. در فصل بهار ، نسیم خنک بهاری و مناظر سرسبز و هوای معتدل دلایل اصلی برای سفر در این فصل است. آبشار و حوضچه های آبریزشان در این زمان ، پر آب ترین حالت خود را دارند. در زمستان نیز امکان سفر وجود دارد ولی با شرایط خاص. بدلیل بارش های متعدد و برودت هوا باید از لباس گرم و کفش های مخصوص استفاده کنید.

سفر به هفت آبشار تیرکن  

تفریحات

آب تنی در هفت آبشار تیرکن 

اگر در فصل های گرم سال به هفت آبشار تیرکن و جنگل لفور سفر کنید ، میتوانید در حوضچه های آن آب تنی کنید. ترکیب فضای سرسبز و آبشار های زیبا و آب تنی ، خاطره ماندگاری در ذهن شما رقم خواهد زد. البته لباس اضافه فراموش نکنید ، تا سرماخوردگی ، سفرتان را ناخوشایند نکند!

پیک نیک در جنگل لفور

شما میتوانید ، بعد از بازدید از هفت آبشار تیرکن و جنگل لفور در گوشه ای از آبشار یا محدوده جنگل ، بنشینید. با خانواده تان وقت بگذرانید و کمی استراحت کنید. البته ، اگر در فصل های پر بارشی مثل پاییز به آبشار ها سفر کنید ، کمی کمپ زدن و پیک نیک کردن در آن سخت میشود.

عکاسی از هفت آبشار تیرکن (لفور)

مگر میشود به طبیعت زیبای جنگل لفور و هفت آبشار تیرکن سفر کرد و آن همه منظره ی زیبا را نادیده گرفت؟ معلوم است که نه ! برای ثبت این مناظر زیبا دست به کار شوید. یا با دوربین تلفن همراهتان یا با دوربین حرفه ای خود تصاویر حیرت انگیزی را برای خودتان به یادگار بگذارید.

سفر به هفت آبشار تیرکن

اقامت

اگر انسان اهل طبیعتی هستید ، قطعا کمپ کردن در جنگل و لذت بردن از صدای رمزآلود جنگل و آرامش آنرا انتخاب میکنید. اما ممکن است با خانواده خود به هفت آبشار سفر کرده باشید ، درنتیجه شاید چندان منطقی نباشد که شب در جنگل بمانید. میتوانید با طی کردن حدود ۲ کیلومتر به اقامتگاه های بومگردی آن اطراف برسید.

اگر داشتن امکانات رفاهی بیشتر برایتان مهم است ، اقامت در هتل را به شما پیشنهاد میدهیم. برای پیدا کردن هتل های مناسب میتوانید به شهر های قائم شهر و بابل و یا … بروید.

سفر به هفت آبشار تیرکن

 

۷ نکته که نباید فراموش کنید 

  • پیشنهاد میکنیم در زمانی حرکت کنید که هوا روشن باشد و هم چنین مدت زمان کافی برای گردش داشته باشید.
    در داخل جنگل لفور و هفت آبشار بدلیل بکر بودن منطقه ، امکانات رفاهی وجود ندارد. در نتیجه وسایل مورد نیازتان را همراه خود ببرید.
  • برای زیبا ماندن طبیعت شگفت انگیز تیرکن ، نکات طبیعتگردی را رعایت کنید. در آتش روشن کردن و… دقت به خرج دهید و از ریختن زباله ها در طبیعت پرهیز کنید.
  • برای جنگل نوردی و طی کردن مسیر ، حتما از کفش مناسب و لباس های سبک استفاده کنید. اگر قصد آبتنی در حوضچه های آبشار را دارید ، بردن لباس اضافه ، حوله و … را فراموش نکنید.
  • در صورتی تمایل به کمپ زدن داخل جنگل را دارید ، حتما آب و هوا را پیش از سفرتان بررسی کنید.
  • این نکته را در نظر داشته باشید که مسیر رفت سرپایینی است. و مسیر برگشت سربالایی است . به دلیل خسته بودنتان در مسیر برگشت و شیب آن ، سعی کنید سبک سفر کنید. در محدوده ی هفت آبشار ، آنتن ندارید. پس توصیه میکنیم یک نقشه کاغذی یا نقشه آفلاین در تلفن همراهتان داشته باشید تا مسیر را گم نکنید.

سفر به هفت آبشار تیرکن (لفور)

سخن آخر

هفت آبشار تیرکن ( لفور ) ، مانند بهشتی در دل بابل است. پس برای سفر به آنجا درنگ نکنید. توصیه میکنیم با رعایت نکات ذکر شده ، یک تجربه ی به یاد ماندنی برای خودتان رقم بزنید. به این سفر به یک طبیعت گردی و جنگل نوردی نگاه کنید و هدفتان صرفا بازدید آبشار ها نباشد.

اگر تمایل بیشتری به بازدید از مراتع و آبشار های استان مازندران داشتید ، به پلنگ دره نیز سر بزنید.

 

یک پیشنهاد گردش تازه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.