یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به بندر مقام هرمزگان+ عکس و آدرس

بندر مقام کجاست؟

بندر مقام، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بندر‌های کشورمان ایران است. این بندر زیبا و دیدنی و در استان هرمزگان قرار دارد. مقام یکی از شهر‌های غربی استان هرمزگان است که در فاصله 170 کیلومتری بندر لنگه قرار دارد. بندر مقام هرمزگان از توابع شهرستان شیبکوه بندر لنگه محسوب می‌شود و به دلیل قرار گرفتن صخره‌های چشم‌‌نواز به بندر صخره‌ای نیز شناخته‌می‌شود. این بندر تا به امروز، یکی از بکرترین بندر‌های استان هرمزگان است. در آخرین سرشماری انجام شده، جمعیتی در حدود 2000 نفر را در داخل جای داده‌است. در ادامه قصد داریم به معرفی کامل بندر مقام بپردازیم و برای شما یک راهنمای سفر جامع به این بندر آماده کنیم. با باماگردی همراه باشید.

آنچه در ادامه این مقاله می‌خوانیم:

جاهای دیدنی بندر مقام هرمزگان

بندر مقام که به دلیل جاذبه‌های طبیعی و سواحل افسانه‌ای که درون خود دارد، معروف است، هر ساله میزبان گردشگران خاص داخلی و خارجی است. در ادامه قصد داریم تعدادی از جاهای دیدنی این بندر را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به این منطقه، بهترین تجربه را داشته‌باشید.

ساحل مکسر

معروفترین جاذبه طبیعی بندر مقام ساحل مکسر است. اما قبل از آن باید به شما بگوییم که ساحل مکسر کجاست؟ ساحل مکسر یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی بندر مقام هرمزگان است. تلاقی صخره‌های زیبا با دریا، یک منظره کم‌نظیر را ایجاد کرده‌است. مکسر در ریشه لغوی خود به معنی، شکسته‌شده و خورد شده‌است. دلیل نام‌گذاری این ساحل به نام مکسر، شکل صخره‌هایی است که درون این ساحل قرار دارد. برخورد موج‌های خروشان به صخره‌های این ساحل، شکل خاص و جذابی به صخره‌های ساحل مکسر داده‌است و گردشگران هنگام سفر به این جزیره از منظره بی نظیر این ساحل نهایت لذت را می‌برند. ساحل مکسر معروفترین جاذبه دیدنی بندر مقام است که در فاصله 3 کیلومتری مقام قرار دارد و همچنین فاصله چندانی با جزیره هرمز ندارد.

ساحل مکسر

تنگه عشاق(گردنه عشاق)

تنگه عشاق که در استان هرمزگان و در نزیدکی بندر مقام هرمزگان قرار دارد، یکی از معروفترین تنگه‌های ایران است. در ۲۰ کیلومتری جاده ساحلی و زیبای بندر مقام تا بندر پارسیان، گردنه‌ای به نام  گردنه عشاق قرار دارد. صخره‌های مرجانی که در این گردنه قرار دارند، جلوه خاصی به این منطقه داده‌اند و آب‌های شفاف و زلالی که در این تنگه وجود دارند، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. علاوه بر این تجمع موجودات ذره‌بینی فیتوپلانکتون در ساحل این منطقه گاهی اوقات پدیده‌ای جذاب را به وجود می‌آورد که در آن آب دریا به رنگ سبز یا آبی درخشان درمی‌آید و منظره‌ای اعجاب‌انگیز شکل می‌گیرد.

در قسمتی از این جاده، صخره‌ای بلند در کنار دریا قرار داره که با بالا رفتن از اون می‌تونین منظره‌ای شگفت‌انگیز از جاده، کوه‌ها، صخره‌ها، ساحل و بی‌نهایتِ خلیج فارس را مشاهده کنید. تماشای طلوع و غروب خورشید از بلندای این صخره‌ها، لذتی غیرقابل توصیف و تجربه‌ای تکرار نشدنی رو برای شما به همراه خواهد داشت.

گردنه عشاق

بازار بندر مقام 

یکی از معروفترین جاهایی که گردشگران هنگام سفر به این بندر از آن دیدن می‌کنند و اقدام به خرید و تهیه سوغاتی می‌کنند، بازار بندر مقام است. این بازار که در مرکز بندر قرار دارد، یکی از زیباترین بازارهای جنوب کشور است. شما در این بازار می‌توانید لباس‌های محلی تهیه کنید و علاوه بر آن ماهی‌های خوشمزه دریای جنوب را تهیه کنید. بسیاری از بانوان محلی این بندر در این بازار غرفه‌هایی برای حنا گذاشتن برای بانوانی که به مقام سفر می‌کنند فراهم کرده‌اند تا یک یادگاری بسیار جذاب برای گردشگران به‌جا بگذارند.

جاده بندر مقام(جاده بستانو)

این جاده که بندر پارسیان را به مقام متصل می‌کند، یکی دیگر از زیبایی‌های مقام است. این جاده با طولی در حدود 60 کیلومتر، به حدی زیباست که شما دوست دارید تمام نشود! از عمر جاده بستانو در حدود ۲۰ سال می‌گذرد. این جاده از یک سو به کوهستان‌های پر پیج‌و‌خم می‌رسد و از سمت دیگر با آب‌های خلیج فارس محدود می‌شود. کوه‌هایی که شما در طول این جاده مشاهده می‌کنید، یکی از دیدنی‌ترین مناطق غربی استان هرمزگان است. 

جاده بندر مقام هرمزگان

روستای زیارت

روستای زیارت بندر کوچکی است که در استان هرمزگان واقع شده‌است. فاصله این روستا تا شهر پارسیان چیزی در حدود 30 کیلومتر و تا بندر مقام یک ساعت و بیست دقیقه است. روستای زیارت یک بندر کوچ دارد و می توان گفت به تعداد خانه های روستا در ساحل زیارت قایق وجود دارد. شغل عمده مردم در این روستا صیادی است. این روستا دارای یک اقامتگاه بومگردی چندین ساله است که هر ساله میزبان تعداد بسیاری از گردشگران است.

مالدیو ایران را می‌شناسید؟ یکی از سواحل جذاب و بکری که در نزدیکی مقام قرار دارد، جزیره شیدور است که می‌توانید مقاله معرفی این جزیره را مطالعه کنید. 

تفریحات بندر مقام هرمزگان

مطمئنا دوست دارید هنگام سفر به هر منطقه‌ای بدانید که چه تفریحاتی می‌توانید در آنجا انجام بدهید تا سفر لذت‌بخشی داشته باشید. در این قسمت از مقاله قصد داریم به معرفی تعدادی از تفریحاتی که می‌توانید در بند مقام داشته باشید را به شما معرفی کنیم.

  •  تماشای غروب آفتاب: بندر مقام دارای سواحلی زیبا و دل‌انگیز است که می‌توانید در آنجا تماشای غروب آفتاب لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم این تجربه آرامش بخش و شگفت‌انگیز را از دست ندهید.
  • شنا در آب‌های خلیج‌فارس: در سواحل بندر مقام، می‌توانید شنا کرده و علاوه بر آن از ورزش‌های آبی مختلفی مانند والیبال ساحلی، جت اسکی، قایقرانی و اسکوبا دریایی لذت ببرید و لحظاتی خوشی را همراه هم‌سفران خود داشته باشید.
  • ماهیگیری: اگر علاقه‌مند به ماهیگیری هستید، می‌توانید با استفاده از قایق‌های ماهیگیری در دریای خلیج فارس به ماهیگیری بپردازید. دریای خلیج فارس غنی از انواع ماهیان است و می‌توانید تجربه ماهیگیری لذت بخشی داشته باشید.
  • گردش در شهر بندر مقام: شهر قدیمی بندر مقام دارای خیابان‌ها و کوچه‌های بسیار زیبا و پر از بازارچه‌ها و فروشگاه‌های سنتی است. می‌توانید در این منطقه چشم انداز فرهنگ و هنر محلی را بیابید، سوغاتی‌های محلی تهیه کنید و از آرامش فضای قدیمی و تاریخی آن لذت ببرید.
  • بازدید از موزه دریایی بندر مقام: این موزه در بندر مقام واقع شده است و به شما امکان می‌دهد تا در رابطه با حفظ نسل حیات انواع جانوران دریایی مانند قورباغه‌ها، میگوها، آبزیان را ببینید. این موزه برای علاقه‌مندان به زیست‌شناسی و دریاشناسی بسیار جذاب است.
  • تجربه غذاهای محلی مقام: در این بندر می‌توانید از غذاهای محلی مانند خورشت فیش، آبگوشت، ماهی قزل‌آلا لذت ببرید. رستوران‌ها و فروشگاه‌های محلی در این شهر برای تجربه غذاهای محلی مناسب هستند. 

اقامت مقام

نکاتی که قبل از سفر به بندر مقام هرمزگان باید بدانید

کشور ما یکی از غنی ترین کشور‌های جهان از نظر جاذبه‌های طبیعی و دیدنی است. قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه کنیم که این جاذبه‌ها میراثی است که باید در حفظ و نگه‌داری آن توجه ویژه ای داشته باشیم. در ادامه یک سری نکات را که لازم است قبل از سفر به بندر مقام هرمزگان بدانید برای شما آماده‌کرده‌ایم.

  • کیسه زباله همراه خود داشته باشید. این‌که در حفظ زیبایی و نظافت این بندر همراه باشید، یکی از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.
  • روی صخره‌های سواحل بندر مقام چیزی ننویسید و به آن آسیب نرسانید تا زیبایی این صخره‌ها پایدار بماند.
  • حتما همراه خود عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب داشته‌باشید تا هنگام تابش مستقیم نور خورشید در امان باشید و دچار گرمازدگی نشوید.
  • پیشنهاد می‌شود که صبح زود یا به هنگام غروب آفتاب به سواحل این بندر مراجعه کنید تا از گرما و رطوبت هوا در امان باشید.
  • اگر قصد قایق‌سواری در آب‌های بندر مقام را دارید، از پوشیدن جلیقه نجات قافل نشوید و به توصیه‎‌های راهبر قایق توجه کنید.
  • به وضعیت آب‌و‌هوایی و پدیده جزر و مد توجه داشته‌باشید و حتما قبل از مراجعه به سواحل این بندر از بومیان این منطقه در این رابطه پرس و جو کنید.

بهترین زمان سفر به بندر مقام هرمزگان

همانطور که اشاره کردیم دمای هوا در این بندر معمولا بسیار گرم و شرجی است. بهترین زمان سفر به بندر مقام هرمزگان نیمه دوم سال یعنی فصل پاییز و زمستان است. در این فصول، باد‌های خنکی که از سمت آب‌های خلیج همیشه فارس به سمت بندر می‌وزد و آب و هوای مطبوعی در این بندر وجود دارد. بسیاری از گردشگران فصل زمستان را برای سفر به بندر مقام هرمزگان انتخاب می‌کنند و هر ساله مقام در این فصول میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

اقامت در بندر مقام

بسیاری از گردشگرانی که به به این بندر مراجعه می‌کنند، چند روزی را در بندر مقام هرمزگان می‌مانند و از زیبایی های این بندر نهایت لذت را می‌برند. شما می‌توانید یکی از روش‌هایی که در ادامه به شما گفته‌می‌شود را انتخاب کنید و در این بندر اقامت داشته‌باشید.

کمپ در سواحل مقام

اگر شرایط و لوازم مورد نیاز برای کمپ زدن در ساحل را دارید، کمپ‌زدن در سواحل بندر مقام می‌تواند تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش و فراموش نشدنی برای شما باشد. شما می‌توانید برای خود آتش روشن کنید و از صدای امواج دریا و تماشای آسمان پر‌ ستاره جنوب، نهایت لذت را ببرید. برای اطمینان خاطر قبل از کمپ زدن، شرایط آب‌هوایی منطقه را بررسی کنید و حتما همراه خود یک چادر مسافرتی داشته‌باشید. در ضمن حواستان به پدیده جزر و مد نیز باشد.

اقامتگاه‌های بندر

اگر شرایط کمپینگ را ندارید، نگران نباشید. شما می‌توانید با خیال راحت به یکی از هتل‌ها و مهمانسرا‌های این بندر مراجعه کنید. از اقامتگاه‌ها و مسافرخانه‌های زیبای این منطقه استفاده کنید. حتما از خون‌گرمی بسیار زیاد مردمان این بندر زیبا، بسیار شگفت‌زده خواهید شد. علاوه بر این حتما غذاهای محلی‌ای که در منوی این اقامتگاه‌ها وجود دارد را امتحان کنید.

آدرس بندر مقام

همانطور که گفته‌شد، بندر مقام در استان هرمزگان قرار دارد. شما برای رسیدن به بندر مقام هرمزگان، هر جای ایران عزیز که هستید، خود را از مسیر هوایی و یا زمینی به بندرعباس و یا جزیره قشم برسانید. سپس شما باید خود را به پارسیان برسانید و بعد از آن از مسیر جاده‌ای زیبا و دیدنی که بین پارسیان و مقام دارد عبور می‌کنید و بعد از طی مسیری به طول 60 کیلومتر و بعد از حدود یکو نیم ساعت به بندر مقام می‌رسید.

آدرس بندر مقام هرمزگان

سخن پایانی

بندر مقام یکی از زیباترین جاهایی است که باید از آن دیدن کنید. امکانات رفاهی و جاهای دیدنی فراوانی که در این جزیره قرار دارد، به تازگی نظر بسیای از گردشگران را به خود جلب کرده‌است و بسیاری از گردشگران در فصول پاییز و زمستان، بازدید از بندر مقام هرمزگان در برنامه خود جای می‌دهند تا از آب و هوای مطبوع این بندر و سواحلش نهایت لذت را ببرند. اگر تا به حال از این بندر دیدن نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که حتما به فکر سفر به این بندر با جاذبه‌های طبیعی بینظیرش باشید. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده‌باشید.

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید و قصد سفر به جنوب کشور را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از جزیره هنگام نیز دیدن کنید.

سواحل مقام

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.