یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به جزیره شیدور هرمزگان+ عکس و آدرس

جزیره شیدور کجاست؟

جزیره شیدور یا مارو یکی دیگر از جزایر دیدنی و بکر استان هرمزگان است. این جزیره وسعت زیادی ندارد و مساحتش چیزی در حدود 98 هکتار یا یک کیلو‌متر مربع است. فاصله این جزیره تا بندر لنگه چیزی در حدود 172 کیلومتر و با جزیره لاوان 1.5 کیلومتر است. این جزیره آنقدر بکر و ناشناخته است که هیچ ساکنی ندارد و فقط گردشگرانی که به مناطق بکر و کمتر دیده شده علاقه دارند به این جزیره سفر می‌کنند. در ادامه قصد داریم به معرفی کامل جزیره شیدور بپردازیم و یک راهنمای سفر جامع در این خصوص ارائه دهیم. پس با باماگردی همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

پوشش گیاهی و جانوری جزیره شیدور

جزیره شیدور هرمزگان که به جزیره مارو نیز معروف است دارای پوشش گیاهی خاص و منحصر به فردی نسبت سایر جزایر است. این جزیره به دلیل موقعیت بکری که دارد، گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی در دل خود جای داده‌است.

پوشش جانوری

شیدور به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و بکر، یکی از معروف‌ترین پناهگاه‌های محیط زیست محسوب می‌شود. شاید در ذهن شما سوال باشد که چرا به جزیره شیدور مارو می‌گویند؟ در جواب این سوال می‌توان گفت که این جزیره به دلیل داشتن مار‌های سمی مثل مار جعفری و سوسمار دم دراز و انواع دیگری از مار‌ها که دارد، به جزیره مارو معروف است. علاوه بر آن این جزیره زیستگاه چند تا از مهم‌ترین لاکپشت‌های کم‌یاب مثل لاکپشت منقار عقابی و لاکپشت دریایی است. علاوه بر این در جزیره شیدور یا مارو، انواع دیگری از جانوران مانند پرستوهای دریایی و سسک دم دراز در این جزیره دیده‌می‌شوند.

 

پوشش گیاهی

جزیره شیدور پوشش گیاهی خاص و منحصر به فردی دارد. در این جزیره انواع گیاهان شورپسند مانند لک‌لکی، گل جالیزی، آفتاب پرست ساحلی و … یافت می‌شوند. گاها ارتفاع این گیاهان به حدود یک متر می‌رسد و در قسمت‌های پست این ساحل، چشم اندازی زیبا ایجاد می‌کنند. همچنین در این جزیره انواعی از  اکثر گیاهان این جزیره به دلیل بارش کم، مقاوم در برابر کم‌آبی هستند و می‌توانند تا مدت‌ها در برابر کم آبی حیات خود را حفظ کنند.

پوشش گیاهی مارو

تفریحات جزیره شیدور هرمزگان

همان‌طور که گفتیم جزیره شیدور خالی از سکنه است و یک منطقه غیر مسکونی است. و این بدین معناست که امکانات رفاهی خاصی در این جزیره وجود ندارد. اما شما در این جزیره می‌توانید مشغول تفریحاتی مثل شنا‌کردن درون آب‌های شفاف و ذلال مارو شوید. همچنین می‌توانید در شن‌های سواحل شیدور قدم بزنید و از صدای آرامش بخش امواج آب و شن‌های گرم لذت ببرید. علاوه بر این شما می‌توانید با داشتن وسایل مخصوص از آب ماهی بگیرید و در کنار آب مشغول به پختن ماهی‌های خوشمزه جنوب شوید.همچنین شما می‌توانید با قایق دور تا دور جزیره شیدور را بگردید و محو زیبایی‌های آن شوید.

ﺟﺰﯾﺮه ﺷﯿﺪور ﯾﺎ ﻣﺎرو

جاهای دیدنی اطراف شیدور هرمزگان

در ادامه قصد داریم تعدادی از جاهای دیدنی جزیره شیدور هرمزگان و اطراف آن‌را به شما معرفی کنیم تا در هنگام سفر به این جزیره آرامش بخش، نهایت لذت را برده و سفری خاطره‌انگیزی داشته‌باشید.

جزیره لاوان

جزیره لاوان سومین جزیره بزرگ استان هرمزگان است که با جزیره شیدور حدود 20 دقیقه فاصله دارد. این جزیره زیبا با ساحلی دل‌چسب و چشم‌نواز، چشم‌اندازهای طبیعی‌ و زیبا، بازارها، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های متعدد و صدها مکان گردشگری دیگر به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق جنوب ایران برای تفریح و سفر شناخته شده‌است. این جزیره تا مارو فاصله‌ای 1.5 کیلومتری دارد.

بندر لنگه

بندر لنگه یکی از زیباترین بند‌های ایران است که در فاصله چند ساعتی از جزیره شیدور هرمزگان قرار دارد. این بندر در حاشیه خلیج فارس قرار دارد و یکی از مهم‌ترین بندر‌های ایران است. در این بندر اکثر محصولات خرید و فروش می‌شود. شما می‌توانید به بازار بندر لنگه سر بزنید و برای دوستان و آشنایان خود سوغاتی تهیه کنید. علاوه بر این این بندر جاهای دیدنی فراوانی دارد که می‌تواند شما را ساعت‌ها مشغول کند.

جزیره هنگام

جزیره هنگام یک جزیره کوچک با وسعتی در حدود ۳۷ گیلومتر مربع، یکی از زیباترین جزیره‌های کشورمان ایران است. این جزیره که در استان هرمزگان قرار دارد، در فاصله 70 کیلومتری شیدور قرار دارد. هنگام با جمعیتی در حدود ۷۰۰ نفر و مردمانی خون‌گرم، یکی از محبوب‌ترین و جزیره‌های کشور بین گردشگران داخلی و خارجی است. این جزیره در میان آب‌های خلیج همیشه فارس قرار دارد و چشم انداز بسیار زیبایی دارد.

بندر مقام

بندر مقام در استان هرمزگان یکی از شهرهای زیبا و ساحلی جنوب کشور است که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌است و بسیاری از افراد به بهانه دیدن جاذبه‌های طبیعی و خط ساحلی زیبایی که در نزدیکی این بندر قرار دارد، به مقام سفر می‌کنند. این بندر در فاصله 179 کیلومتری از جزیره شیدور قرار دارد. شما هنگام رسیدن به جزیره مارو، از این بندر عبور خواهید کرد.

جزیره هرمز

جزیره هرمز یکی از جزایر مهم در جنوب ایران است. این جزیره دریایی در استان هرمزگان و در دل قشم قرار دارد. جزیره هرمز با مساحتی بالغ بر ۵۵۰ کیلومتر مربع، پنجمین جزیره بزرگ ایران است. این جزیره در فاصله ۴۲ کیلومتری خلیج فارس و ۸ کیلومتری بندرعباس قرار دارد. این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و نزدیکی به تنگه هرمز، که مسیر عبور نفت خام از خلیج فارس را به بازارهای جهانی فراهم می‌کند، اهمیت بالایی در بخش‌های اقتصادی و استراتژیک دارد.

جاهای دیدنی اطراف جزیره شیدور

نکاتی که قبل از سفر به شیدور باید بدانید

  1. چک کردن وضعیت آب و هوایی: قبل از سفر به این جزیره حتما از شرایط آب‌ و هوایی منطقه مطلع شوید تا هنگام سفر به این منطقه دچار مشکل نشوید.
  2. همراه داشتن آب و غذا: همانطور که گفتیم در جزیره شیدور هرمزگان هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد. بنابراین حتما همراه خود آب و مواد غذایی داشته باشید. تا ساعاتی که درون شیدور هرمزگان هستید، دچار تشنگی و گرسنگی نشوید.
  3. مجوز دریافت کنید: در بعضی از فصول سال به دلیل تخم گذاری لاکپشت‌ها امکان ورود به این جزیره وجود ندارد. پس حتما قبل از ورود به این جزیره نسبت دریافت مجوز اقدام کنید.
  4. مراقب خطراتی که شما را تهدید می‌کند باشید: شاید از خودتان بپرسید که چه خطراتی در جزیره شیدور وجود دارد؟ همانطور که گفتیم در این جزیره انواع مارهای سمی وجود دارد که ممکن در زیر شن‌های ساحل پنهان شده‌باشند. بنابراین این موضوع را مد نظر داشته‌باشید و سعی کنید از این مار‌ها دور بمانید.
  5. قبل از غروب آفتاب شیدور را ترک کنید: همانطور که توضیح دادیم این جزیره خالی از سکنه و خطراتی همچون مار‌های سمی شما را تهدید می‌کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که تحت هیچ شرایطی شب در این جزیره اقامت نکنید و قبل از غروب آفتاب از این جزیره خارج شوید.
  6. کرم ضد آفتاب: آفتاب در جزیره مارو به صورت تیز و مستقیم به شما می‌تابد. اگر پوست حساسی دارید و نگران سوختن پوست خود بر اثر تابش مستقیم نور خورشید هستید، کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.
  7. محیط زیست را آلوده نکنید: این جزیره یکی از بکرترین مناطق گردشگری ایران است. در نظر داشته باشید که هنگام سفر به جزیره شیدور هرمزگان، همراه خود یه کیسه پلاستیکی داشته باشید تا زباله‌های خود را دورن آن بریزید.
  8. جعبه کمک‌های اولیه همراه خود داشته باشید: فاصله جزیره مارو هرمزگان تا نزدیک ترین بیمارستان، چیزی حدود دو ساعت است. فراموش نکنید که همراه خود جعبه کمک‌های اولیه داشته باشید. ممکن‌است در این جزیره برای شما یا همراهان خود حادثه‌ای پیش بیاید که نیاز به پانسمان یا موارد دیگر داشته باشید پس از این موضوع غافل نشوید.

بهترین زمان سفر به جزیره شیدور

این جزیره به دلیل قرارگرفتن در جنوب کشور و آب و هوای گرمی که دارد، در فصل تابستان و بهار دمای بسیار بالایی دارد. همچنین در فصل تخم گذاری لاکپشت‌های دریایی، اجازه ورود به این جزیره صادر نمی‌شود. اما آب و هوای شیدور در شیش ماهه آخر سال یعنی در فصل پاییز و زمستان بسیار مطبوع و دلچسب می‌شود. بیشتر گردشگران برنامه بازدید از این جزیره را در اواخر فصل پاییز و اوایل زمستان، یعنی در ماه‌ آذر و دی قرار می‌دهند تا از رطوبت و دمای بالای این جزیره در امان باشند و تجربه دلپذیری داشته باشند.

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شیدور، ساحل دستیر پارسیان است که در فاصله چند ساعته از این جزیره قرار دارد.

اقامت در جزیره شیدور هرمزگان

اقامت در سواحل جزیره

اگر شرایط و لوازم مورد نیاز برای کمپ زدن در ساحل را دارید، کمپ‌زدن در سواحل جزیره هرمز می‌تواند تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش و فراموش نشدنی برای شما باشد. شما می‌توانید برای خود آتش روشن کنید و از صدای امواج دریا نهایت لذت را ببرید. برای اطمینان خاطر قبل از کمپ زدن، شرایط آب‌هوایی منطقه را بررسی کنید و حتما همراه خود یک چادر مسافرتی داشته‌باشید. حتما به این موضوع توجه داشته باشید که قبل از غروب آفتاب این جزیره را ترک کنید تا خطراتی که در بالاتر ذکر کردیم شما را تهدید نکند.

غروب جزیره شیدور

اقامتگاه‌های جزیره

با توجه به اینکه این جزیره خالی از سکنه است، امکان اقامت در اقامتگاه در این جزیره وجود ندارد. در عوض شما می‌توانید با طی کردن یک مسیر بیست دقیقه‌ای خود را به جزیره لاوان برسانید و در اقامتگاه‌های این جزیره اقامت داشته‌باشید.

آدرس جزیره شیدور(مارو)

برای دسترسی به جزیره شیدور، هرجای ایران عزیز که هستید ابتدا خود را به بندرعباس برسانید. سپس از بندرعبارس به مقام بروید و با طی کردن مسیر چند ساعته می‌توانید به جزیره شیدور (مارو) برسید و از مسیر آبی چند ساعته‌ای که دارید، نهایت لذت را ببرید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.