یک پیشنهاد گردش تازه

روستای فشتال و جاذبه‌های گردشگری (کمپ-آدرس)

روستای فشتال کجاست؟

روستای فشتال در نزدیکی سیاهکل و در استان گیلان قراردارد. مردم این روستا به کار کشاورزی مشغول هستند. عمده محصولات آن‌ها برنج، چای، ابریشم، پشم و لبنیات است. در داخل روستا مغازه، نانوایی و.. وجود دارد ولی اگر در این روستا چیزی که می‌خواستید را پیدا نکردید باید به سیاهکل بروید و خرید خود را انجام دهید. این روستا تا سیاهکل 4 کیلومتر فاصله دارد. این روستا دارای 400 خانوار جمعیت است و آب این روستا از شمرود می‌آید. می‌توانید در مسیر فشتال به روستای لیشک، آجرهای به جا مانده از پل خشتی، که در قدیم از آن برای عبور از عرض رودخانه استفاده می‌کردند را ببینید. این پل در دیو دره، جنب بقعه لیشک واقع شده است. فشتال از دو کلمه فش و تال بوده که فش به معنی یال اسب (یا همان بش) و تال به معنی بلند است.

در ادامه با روستای فشتال بیشتر آشنا می‌شویم. پس با باماگردی همراه باشید.

 

مطالبی که در ادامه خواهیم خواند:

 

جاذبه‌های گردشگری روستای فشتال

جاذبه‌های گردشگری روستای فشتال دریاچه و پارک جنگلی‌اش است. در ادامه هر کدام از آن‌ها را به صورت جداگانه برای شما توضیح می‌دهیم:

دریاچه فشتال  

برای رسیدن دریاچه روستای فشتال دو راه وجود دارد. شما می‌توانید از سمت کانال سیاهکل یا از داخل خود روستا به دریاچه بروید. ولی این دو با هم تفاوتی دارند. شما اگر از سمت روستا به دریاچه بروید با ماشین نمی‌توانید از این جاده عبور کنید. ولی از سمت کانال با ماشین خیلی راحت می‌توانید خودتان را به دریاچه برسانید چون برعکس جاده قبلی این جاده آسفالت است. این دریاچه موقع طلوع آفتاب نمای خیلی زیبایی دارد. در این دریاچه علامت قایق‌رانی و ماهی‌گیری ممنوع وجود ندارد ولی بهتر است انجام ندهید. دور تا دور دریاچه فشتال فضای سبز و چمن وجود دارد. شما می‌توانید در کنار این دریاچه بنشینید و از دیدن طبیعت جذاب و دیدنی فشتال لذت ببرد. 

اگر به این دریاچه علاقه‌مند شدید به دریاچه عروس حتما سفر کنید.

پارک جنگلی فشتال

پارک جنگلی روستای فشتال درست کنار دریاچه قراردارد. این یعنی شما می‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید. در واقع شما می‌توانید هم‌زمان هم از منظره دریاچه و هم از منظره جنگل فشتال نهایت لذت را ببرید. این جنگل خیلی سرسبز و بزرگ است و قارچ‌هایی دارد که محلی‌های آنجا به آن میش می‌گویند. خیلی مراقب این قارچ‌ها باشید، اگر تخصص و تجربه‌ای در این زمینه ندارید اصلا به قارچ‌های آن جنگل دست نزنید.

پارک جنگلی فشتال

قارچ‌های جنگل فشتال

فشتالی‌ها نخستین مردمانی هستند که میش یا همان قارچ جنگلی را شناخته و به خواص شگفت‌انگیز آن پی‌برده بودند. آن‌ها انواع قارچ‌های جنگلی را مورد استفاده‌ی خوراکی قرارمی‌دادند و آن‌ها را اسم‌گذاری می‌کردند. تا اینکه در سال‌های اخیر، با کشت گلخانه‌ای گونه‌هایی از قارچ و برگزاری جشنواره‌های میش، بسیاری مردمان با شناخت میش‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند و گاها اسم‌هایی نو برای آن‌ها می‌گذارند .

به عنوان مثال: به “ککه “و “ککه گوداله” می‌گویند “مورغانه میش” به خاطر شباهت ظاهری که دارد.

قارچ های سمی را نمی‌توان مورد استفاده غذایی قرار داد، اما با تحقیقات بر روی خواص آن‌ها، می‌توانند به صورت دارویی مورد استفاده قرارگیرند.

آب‌وهوا

آب‌وهوای فشتال فوق‌العاده است و هوای تمیزی دارد. بهتر است وقتی آب‌وهوا این روستا بارانی است به آنجا سفر نکنید چون راهی که از روستا به دریاچه می رسد و دور دریاچه گل می‌شود. و بعد از باران یک تا دو روز طول می‌کشد تا به حالت اولش برگردد. پس سعی کنید در این روزها به فشتال سفر نکنید. 

کمپینگ

همانطور که در بالا گفتیم در کنار دریاچه فضای سبزی وجود دارد که شما میتوانید شب در آن مکان کمپ بکنید. دور تا دور دریاچه چراغ هایی روشن است که در شب امنیت آنجا را تأمین می‌کند. دریاچه نزدیک روستا است و در اطراف دریاچه خانه‌های ویلایی وجود دارد، پس نگران امنیت آنجا نباشید و نهایت لذت را ببرید. یک مسئله‌ای که وجود دارد این است که اغلب قبل از طلوع آفتاب اسب‌هایی به دور این دریاچه می‌آیند که اصلا آزاری به شما نمی‌رسانند پس اگر آنها را دید اصلا نترسید.

اقامتگاه دهکده اقامت فشتال

اگر اهل کمپ کردن نیستید و می‌خواهید شب را در روستای فشتال بگذرانید می‌توانید به راحتی در دهکده اقامت فشتال برای خود اتاق تهیه کنید و در آن مکان شبتان را بگذرانید. دهکده اقامت در داخل روستا است و به راحتی می توانید به آن دسترسی داشته باشید. این اقامتگاه سنتی و به شکل خانه‌های روستایی است.

دهکده اقامت

در نزدیکی این دریاچه، سد دوست لات قرار دارد. اگر به فشتال سفر کردید سد دوست لات را از دست ندهید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.