یک پیشنهاد گردش تازه

پل معلق مشگین شهر

معرفی پل معلق مشگین شهر

در این مقاله خواهیم خواند:

معرفی پل معلق مشگین شهر

معماری و مقاومت پل

جاذبه های تفریحی و گردشگری

امکانات پل معلق مشگین شهر

بهترین فصل سفر به پل معلق

لوکیشن

جمع بندی

 

پل معلق مشگین شهر

معرفی پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر بخشی از مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی که با نام‌های «پل لند» (Pol Land) و «نور سبلان» نیز شناخته می‌شود است. این مجموعه بزرگ‌ترین پروژه گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود که با داشتن امکانات رفاهی و تفریحی متنوع یک روز شاد و مهیج را برای گردشگران و بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

پل معلق مشگین شهر یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر به شمار می‌آید که در دامنه کوه سبلان و بالای پارک جنگلی این شهر ساخته شده است. ارتفاع آن از کف دره ۸۰ متر است. عرض  این پل معلق دو متر و طول آن ۳۶۵ متر است.

ایده ساخت این پل توسط مهندس گنجعلی بیگ مطرح شده است و ساخت آن 9 ماه زمان برده است. برای آشنایی بیشتر با این پل، بخش‌های مختلف آن و تفریحات اطرافش و آشنایی با سایر  پل های تماشایی ایران با ما باشید.

 پل معلق مشگین شهر طولانی‌ترین پل کابلی معلق خاورمیانه محسوب می‌شود و با الهام از پل «کاپیلانوی ونکوور» کانادا طراحی شده است.

معماری و مقاومت پل 

پل معلق مشگین شهر که جزو ۱۰ سازه برتر معماری ایران در حوزه گردشگری قرار دارد، از نوع پل‌هايی است كه عرشه آن‌ها انحنا دارد و از نوع تخت نيست. پل معلق در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار بالای رودخانه خیاوچایی ساخته شده و دارای امنیتی در سطح استاندارد جهانی است.

امنیت پل معلق مشگین شهر

در ساخت این پل از کامپوزیت طرح چوب استفاده شده است که مقاومت بالایی در برابر ضربه، رطوبت، حریق و فشار صاعقه دارد. علاوه بر این مواد پلیمری، سنسورهای کنترل حرکتی، بادسنج و دمپرهای خنثی کننده رزونانس در این پل به کار برده شده است. این پل ظرفیت عبور سه هزار بازدیدکننده را دارد.

جاذبه های تفریحی و گردشگری 

پل معلق مشگین شهر

 پل شیشه‌ای، قسمتی از پل معلق 

قسمتی از پل معلق که در وسط آن قرار دارد از جنس شیشه ساخته شده است. اگر علاقه ی زیادی به کسب تجربه های متفاوت در طبیعت، آمیخته با ترس و هیجان دارید، عبور از این قسمت لذت و هیجان خاص خود را دارد. قدم زدن روی یک پل شیشه‌ای به ارتفاع ۸۰ متر و تماشای چشم‌انداز زیبای دره از بالا به‌احتمال زیاد ضربان قلب و آدرنالین خون شما را افزایش خواهد داد.

پل چوبی معلق مشگین شهر

پل معلق چوبی پلی دیگر در نزدیکی پل معلق مشگین شهر

در کنار پل زیبا و معلق مجموعه، پل معلق چوبی هم وجود دارد که  ۱۰۰ متر طول و ۲۵ متر ارتفاع دارد. این پل چوبی با اینکه ارتفاع کمتری نسبت به پل اصلی دارد اما ترس و هیجان بیشتری در شما ایجاد می‌کند.

چراکه از تکه‌های چوب و به سبک پل‌های نازکی که در انیمیشن‌ها دیده‌ایم ساخته شده است؛ از همان پل‌هایی که هنگام عبور از روی آن صدای غژغژ چوب‌ها را می‌شنویم و طناب‌های آن هنگام رد شدن شخصت منفی داستان پاره می‌شوند و شخصیت شرور داستان به قعر دره سقوط می‌کند. البته جای ترسی وجود ندارد و این پل از استانداردهای لازم برخوردار است.

بازارچه خرید سوغات و صنایع‌دستی

در منطقه گردشگری نور سبلان در کنار پل معلق، بازارچه‌ای برای خرید سوغات و صنایع‌دستی این شهر ساخته شده است. در این بازارچه شما می‌توانید سوغات مشگین شهر را خریداری کرده و برای عزیزان خود به ارمغان ببرید.

مشهورترین سوغات این شهر عسل سبلان است که از بیش از ۴۰ گیاه مختلف در دامنه کوهستان سبلان تهیه شده است. از دیگر سوغات مشگین شهر می‌توان گیاهان دارویی و لبنیات را نام برد.

قالیبافی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی و سفالگری صنایع‌دستی معروف مشگین شهر هستند که محصولات مربوط به آن‌ها در این بازارچه به فروش می‌رسند.

زیپ لاین پل معلق مشگین شهر

زیپ لاین 

تنها قسمت هیجان انگیز این پل معلق، بخش شیشه ای آن نیست. کمی جلوتر امکان تفریحی زیپ لاین برای گردشگران قرار گرفته است که بسیار دوست داشتنی است. وجود یک سرگرمی پر هیجان که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. این تفریح به این صورت است که شما یک مسیر سرازیری را از کابل آویزان شده و طی می کنید. شما می توانید در کنار پل معلق، تجربه‌ی هیجان انگیز عبور از یک دره عمیق را نیز داشته باشید. بعد از رسیدن به نقطه اخر، باید برای رسیدن به ابتدای آن دوباره از روی پل عبور کنید.

بیگ جامپ

بیگ جامپ

امروزه بیگ جامپ به یکی از ابزارهای هیجان‌ انگیز تجارت در صنعت گردشگری تبدیل شده است. یکی از تفریحات هیجانی پل معلق مشگین شهر بیگ جامپ این مجموعه است که امکان یک پرش آزاد ایمن و بی‌خطر را به شما می‌دهد. این تجربه هیجان انگیز به اندازه یک ساختمان ۵ طبقه ارتفاع دارد که می توانید از هر طبقه آن پرش انجام دهید.

امکانات پل معلق مشگین شهر

 این مجموعه دارای امکانات تفریحی و رفاهی متنوع همچون زیپ لاین، بانجی جامپینگ، پاراگلایدر، رستوران و سوئیت اقامتی است.ازدیگر امکانات اطراف پل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارکینگ
  • تالار
  • رستوران گردان
  • مهمانسرا
  • سوئیت‌های اقامتی
  • فودکورت
  • آلاچیق عشایری
  • شهربازی کودکان
  • سرویس بهداشتی

بهترین فصل سفر به پل معلق

از اوایل بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان برای بازدید از این پل معلق است. در بهار و تابستان این منطقه آب و هوای معتدلی دارد و خبری از گرمای تابستانی نیست. پاییز و زمستان این منطقه هم دیدنی است، ولی سرمای هوا در این دو فصل به دلیل کوهستانی بودن منطقه، سرمای شدیدی وجود دارد که ممکن است برای شما آزار دهنده باشد. به همین دلیل توصیه ما برای بهترین زمان سفر به این مکان همان بهار و تابستان است. اگر قصد سفر به اردبیل را دارید میتوانید گشت و گذاری به سایر جاذبه های طبیعی و گردشگری اردبیل مانند دریاچه ی نئور اردبیل  و  قلعه‌ی آدم خوارها در ایران هم داشته باشید.

لوکیشن

لوکیشن پل معلق مشگین شهر

فاصله سرعین تا پل معلق مشگین شهر

بهترین راه برای رسیدن به پل معلق مشگین شهر از سرعین این است که شما از شهر اردبیل عبور کنید. در این مسیر فاصله سرعین تا پل معلق مشگین شهر 128 کیلومتر است و 1 ساعت 43 دقیقه طول میکشد به مقصد خود برسید. همانطور که در قبل گفتیم این مسیر بهترین راه است چون جاده خاکی نیست و خطری ندارد.

فاصله سرعین تا پل معلق مشگین شهر

جمع بندی

وقتی حرف از سفر و گشت و گذار می‌شود، هر کس بنا به سلیقه و تفکراتش، خواسته‌های متفاوتی را مطرح می‌کند؛ یک نفر به دنبال آرامش است، دیگری جاذبه‌های طبیعی همچون کوه‌های سر به فلک کشیده را جستجو می‌کند، کودکان شهربازی‎‌ها را ترجیح می‌دهند و تعدادی هم به دنبال رستوران‌ها و کافه‌‎های خاص هستند.

اگر علاقمند به کافه گردی هستید با این کافه جنگلی زیبا آشنا شوید: کافه نویان،کافه ای جنگلی در رامسر

بعضی‌ها هم هستند که مقاصد هیجا‎ن انگیز را ترجیح می‎دهند و می‎خواهند گشت و گذارشان چاشنی متفاوتی داشته باشد. سفر به اردبیل و بازدید از پل معلق مشگین دشت یک تجربه باورنکردنی است که می‌تواند برای تمام سلیقه ها اوقات جذابی را به‌وجودآورد.

 برای آشنایی باسایر جاذبه های گردشگری و طبیعی ایران باbamagardi.com همراه باشید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.