یک پیشنهاد گردش تازه

خانه لاری ها

خانه لاری ها کجاست؟اهمیت آن در زمان قاجار

خانه لاری ها یکی از قدیمی ترین خانه های ایران است که ساخت آن به زمان قاجار برمیگردد.در گذشته به دلیل نوع زندگی متفاوت و شرایط موجود زندگی ها سخت تر بوده است.به همین دلیل خانه هایی هم که ساخته میشد با توجه به شرایط محیطی و معماری آن زمان ساخته میشد.سبک ساخت این نوع خانه ها به سبک خانه های کویری برمیگردد که با توجه به گرما و  هوای خشک منطقه ساخته شده اند.

آنچه در این مقاله میخوانید:

تاریخچه ی خانه لاری ها

خانه لاری ها متعلق به محمد ابراهیم لاری بوده که حدود 150 سال پیش ساخته شده است.این عمارت بزرگ و زیبا 6 باب خانه با فضایی از معماری های خاص خانه های کویری است که در گذشته به عنوان خانقاه نعمت اللهب استفاده میشد.این خانه یکی از خانه های اعیان و اشرافی آن دوره بوده است ، اما امروزه به خانه ای متروکه تبدیل شده است.
معرفی خانه لاری ها همراه با تاریخچه ی آن
اگر به این سبک از مکان های تاریخی علاقه مند هستید حتما مقاله خانه اردکانی مشهد را مطالعه کنید.

اهمیت خانه ی لاری ها در زمان قاجار

در زمان قاجار تجار زیادی در ایران زندگی میکردند که بسیار مردم دار هم بودند. به دلیل اینکه با مردم ارتباط بیشتری برقرار کنند معمولا خانه های اعیانی و اشرافی خود را در بین خانه های معمولی شهر میساختند.از روش ارتباط خوبی با مردم و حکومت برقرار می کردند. همچنین در آن زمان بیشتر مراسمات مذهبی و غیره را در خانه ها بر گذارد میکردند .

معرفی خانه لاری ها همراه با تاریخچه ی آن

سبک معماری خانه لاری ها

در آن زمان به خصوص در استان یزد حفظ حریم خانواده اهمیت زیادی داشته است .به همین دلیل معماران و سازندگان این خانه را به گونه ای معماری کردند که هیچ غریبه و دزدی نتواند بدون اجازه وارد شود یا حتی داخل خانه را ببیند.چگونگی چینش خانه ها ،هشتی، کریاس، دالان و دیوارهای بلند موجود در خانه به گونه ساخته شده است که با خیال آسوده در آن زندگی کرد.

معرفی خانه لاری ها همراه با تاریخچه ی آن

نحوه ی طراحی این خانه هم از نکات مهم در معماری آن به حساب می آید. این طراحی به گونه ای است که در فصل تابستان بیشترین فضای سایه را در بر میگیرد .اتاق پذیرایی این خانه بسیار شکیل طراحی شده است و سمبل احترام به مهمان به حساب می آید.علاوه بر آن این نوع خانه ها حیاط های اختصاصی برای مهمان و استفاده ی خود دارند.در ساخت خانه لاری ها از مصالح و موادی استفاده کرده اند که سازگار با همان شهر است مثل دم گیری گچی و نماسازی آب سیم گل.

مساحت این عمارت حدود 1700 متر و زیربنای آن 1200 متر است.در این بنا درها،پنجره‌ها، اتاق‌های آئینه‌کاری و نقاشی شده و همچنین ارسی‌های قرار داده شده در آن نشان از خانه های اشرافی و اعیانی آن زمان دارند.

عمارت عالی قاپو هم معماری بسیار شگفت انگیزی دارد .برای آشنایی بیشتر مقاله عمارت عالی قاپو را مطالعه کنید.

 

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.