یک پیشنهاد گردش تازه

منطقه حفاظت شده مراکان

منطقه حفاظت شده مراکان

منطقه حفاظت شده مراکان در اطراف شهرستان خوی قرار گرفته است و غرب، جنوب و جنوب غرب شهر جلفا را دربر میگیرد.در قسمت شمالی این منطقه رودخانه ارس و جمهوری آذربایجان قرار دارد.مراکان در واقع روستایی است که از توابع بخش ایواوغلی میباشد . 7/103983 هکتار وسعت این منطقه میباشد و حداقل ارتفاع منطقه 720 و حداکثر ارتفاع منطقه 2100 در ارتفاعات کلیسای سنت استپانوس میباشد. این منطقه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی مدیریت میشود.در تاریخ 7/6/1346  طبق مصوبه شماره یک شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسیده است.

اطراف منطقه به صورت کلی حالت دشت و تپه ماهور دارد . البته ارتفاعات در قسمت میانی و وسط منطقه قرار گرفته است.

آنچه در این مقاله میخوانید:

مراکان

تاریخچه ی منطقه حفاظت شده مراکان

اطلاعات کامل از منطقه حفاظت شده ی مراکان

قبل از سال 1346 منطقه مراکان با منطقه یکانات یکی بودند اما بعد از آن از هم جدا شدند.همچنین تا قبل از این تاریخ به دلیل چرای زیادی احشام ، قطع درختان ، شکار غیر قانونی و ساخت زمین های کشاورزی باعث تخریب زمین های این منطقه شد .
ولی بعد از اینکه به منطقه ی حفاظت شده تبدیل شد با تلاش شکاربانان پوشش های گیاهی منطقه دوباره احیا شدند . همچنین گونه های جانوری این منطقه همچنان رو به افزایش است . در سال 1356 حدود 3000 راس کل و بز و 4000 راس قوچ و میش در این منطقه شمارش شد.

در اوایل انقلاب اسلامی گروه از شکارچیان با تفنگ های غیر قانونی به شکار حیوانات منطقه پرداختند . مراتع به صورت غیرمجاز و با تراکم بیش از حد دام تعلیف شدند.اما در سال های اخیر دوباره با پیگیری های شبانه روزی وضعیت این منطقه دوباره روبه بهبودی رفته است . یکی از اتفاقات خوبه منطقه حفاظت شده ی مراکان این است که جمعیت حیوانات وحشی آن هم رو به افزایش است.

این منطقه حدود 40 سال است که تحت محافظت قرار گرفته است و از قدیمی ترین مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور به شمار می رود.

پوشش گیاهی و حیات وحش مراکان

به دلیل وجود زیستگاه های مختلف این منطقه گونه های جانوری مختلفی در آن زندگی میکنند . منطقه مراکان به دلیل داشتن ارتفاعات، صخره‌ها، دشت‌ها و تپه ماهورهای متعدد با پوشش گیاهی متنوع استپی یکی از مهم ترین و ارزشمند ترین مناطق ایران است . البته اگر به گردش به اینجور مناطق علاقه دارید ، حتما مقاله ی قله پاشور را مطالعه کنید.

اطلاعات کامل از منطقه حفاظت شده ی مراکان

جانوران منطقه مراکان

خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، گراز، گرگ، خرگوش، لک لک سفید، کشیم بزرگ، شاه بوف، قرقی، گونه‌هایی از اردک‌ها، گونه‌های مختلفی از مارمولک‌ها قسمتی از جانورانی هستند که در منطقه حفاظت شده مراکان زندگی میکنند . علاوه بر اینها 28 گونه ی پستاندارن مختلف از 12 خانواده در 5 راسته هم در این منطقه زندگی میکنند . مثل قوچ و میش ارمنی، کل و بز، پلنگ، سیاه گوش، هامستر خاکستری، روباه، شغال، گربه وحشی، گراز، خرگوش، سمور ، هامستر و انواع جوندگان.

128 گونه از پرندگان هم در آسمان های مراکان هموراه در حال پرواز هستند که سفر به این منطقه را دیدنی تر و جذاب تر میکنند مانند عقاب طلایی. 34 گونه هم از خزندگان و ماهیان در این منطقه مشاهده شده است.

البته سفر کردن به این منطقه میتواند بسیار خطرناک باشد زیرا جانوران وحشی زیادی در آن زندگی میکند . اما اگر به دیدن حیوانات علاقه دارید میتوانید از باغ وحش هایی که در ایران هستند هم بازدید کنید.

اطلاعات کامل از منطقه حفاظت شده ی مراکان

گونه های گیاهی

تنوع گیاهان در منطقه حفاظت شده مراکان هم بسیار زیاد است . اما درخت های بلوط حدود 70 درصد منطقه را دربر گرفته است . ولی اجتماعات کوچکی از ولیک، زالزالک، بنه، کیکم، گردو، بادام وحشی و بعضا سماق در منطقه هم وجود دارد.به جز این های درخت های تکی سیب، گلابی، گوجه وحشی و نسترن هم قابل مشاهده میباشد.

رودخانه های مهم

رودخانه ی آق چای:

این رودخانه از کوههای مرزی ایران و ترکیه سرچشمه میگیرد و حوزه آبریز این رودخانه 1331 کیلومتر مربع است.

رودخانه قطور چای:

این رودخانه از مهمترین رودخانه های این منطقه و شهر میباشد که بخشی از سرشاخه های آن در کشور ترکیه قرار دارد.

اگر اهل گردش در جنگل و دشت هستید به هیچ عنوان بازدید از این منطقه را از دست ندهید .میتواند تجربه ی متفاوتی برای شما باشد.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.