یک پیشنهاد گردش تازه

رودخانه قزل اوزن خلخال شهر اردبیل

رودخانه قزل اوزن

رودخانه قزل اوزن یکی از طولانی ترین رودخانه های ایران است که از کوه های چهل چشمه شهر کردستان سرچشمه گرفته است و بعد از عبور از شهرهای آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان وارد استان گیلان شده و بعد از پیوستن به سد منجیل، سفید رود را تشکیل میدهد و در نهایت سفید رود به دریای خزر میرسد.

آن چه قرار است بخوانید :

اطلاعاتی درباره قزل اوزن

آدرس رودخانه قزل اوزن

شهرهایی که قزل اوزن از آن ها رد می شود

دلیل کم آبی قزل اوزن

قزل-اوزن
رودخانه قزل اوزن خلخال شهر اردبیل

در مسیر حرکت رودخانه، در هر شهر و روستایی رودخانه هایی مختلف به این رودخانه پرتلاطم متصل شده  و ظرفیت آب آن را زیاد می کنند. رودخانه قزل اوزن بعد از عبور از شهر میانه، در شهر آذربایجان شرقی به میانه رود میپیوندد و در آخر وارد مرزهای شهر اردبیل می شود.

اطلاعاتی درباره قزل اوزن

این رودخانه در مرزهای شهر اردبیل، به شهرستان زیبا و فوق العاده خلخال منتهی میشود.

این رودخانه با 670 کیلومتر طول، از نیمی از استان زنجان رد شده و رودخانه ابهرچای، قزل اوزن را برای ادامه مسیر طولانی اش همراه می کند.

واژه قزل اوزن ریشه ی ترکی دارد و به معنای طلایی و طلا است.

این رودخانه نه تنها برکت و روزی و آبادانی را به زنجان هدیه داده است، بلکه باغ های سرسبز آن جلوه ی خیلی زیبایی را در طول چهار فصل به نمایش گذاشته است و طبیعت دوستان را به سوی خود جذب می کند.همین امر باعث میشود بر ارزش های توریستی این رودخانه در کنار ارزش های اقتصادی آن اضافه شود.

آدرس رودخانه قزل اوزن

این رودخانه بعد از رد شدن از شهر میانه در استان آذربایجان شرقی به میانه­ رود پیوسته و در نهایت وارد مرزهای استان اردبیل می شود. رودخانه قزل در مرزهای استان اردبیل وارد شهرستان زیبا وسرسبز خلخال می شود. و از جاذبه های طبیعی خلخال به حساب می رود.

مسیر رودخانه

رودخانه قزل اوزون

حجم آبی که این رودخانه از شهرستان خلخال دریافت میکند در حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال تخمین زده شده است و با توجه به برداشت هایی که در بالا دست ‌های رود انجام می شود، به نظر میرسد که در حال حاضر تنها دلیل حیات رودخانه قزل اوزن باشد.

پس از خروج از شهرستان خلخال مسیر رودخانه در دلتای طارم استان زنجان پس از آب رساندن به زمین های زیتون و شالیزارهای برنج در محل شهرستان منجیل در استان گیلان با رودخانه شاهرود تلاقی یافته و سپید رود را شکل می‌ دهند.

در طول مسیر ، این رودخانه شهر های زیر را ملاقات می کند :
  1. بیجار
  2. حلب
  3. دندی
  4. ماه نشان
  5. ساری آغل
  6. میانه
  7. کاغذکنان
  8. کرج
  9. هشجین
  10. چورزق
  11. آب برزیوه

دلیل کم آبی قزل اوزن

رود قزل اوزون
رودخانه قزل اوزون

حفر چاه های آبی غیرمجاز و آبیاری غیر اصولی زمین های کشاورزی باعث شده تا بی آبی این رودخانه، داستان غم انگیز مرگ این رودخانه را در فصل تابستان رقم بزند.

خشکسالی در سال های اخیر گریبان بیشتر رودخانه ها و دریاچه های کشور را گرفته است.

 

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. میلاد می گوید

    ممنون از توضیحاتتون به راحتی تونستیم پیدا کنیم و با خانواده به این رودخانه زیبا بریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.