یک پیشنهاد گردش تازه

عمارت عالی قاپو

تاریخچه عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو كه نمونه ی منحصر به فردى از معمارى كاخ هاى دوره ی صفوى است، در اوایل قرن یازده هجرى به دستور شاه‏ عباس اول ساخته شد و شاه عباس صفوى حضور سفراء و شخصیت هاى عالیقدر را به این كاخ میپذیرفت.

عمارت عالی ‌قاپو (معنی ترکی آن یعنی «درگاه بلند») ساختمانی است که درب ورودی دولتخانه صفوی بوده‌ است .

در آغاز شکلی ساده داشته است و به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس، طبقه هایی به آن اضافه شده بود و در دوره شاه عباس دوم ایوان ستوندار به آن اضافه شد.

این بنا در ضلع غربی نقش جهان و روبروی مصلی شیخ لطف‌ الله ساخته شده ‌است. ارتفاع آن ۴۸ متر است و ۶ طبقه دارد که با راه ‌پله ‌های مارپیچی میتوان به آن ها رسید.

 

آنچه باعث شده این عمارت در زمره آثار باشکوه و بسیار زیبای عصر صفوی قرار بگیرد، مینیاتورهایی میباشد که کار هنرمند معروف عصر صفوی،بنام رضا عباسی میباشد و همچنین گچبری ‌های آخرین طبقه کاخ عالی قاپو است که تالار آن «اتاق موسیقی» یا «اتاق صوت» نیز گفته می‌شود.

 

"<yoastmark

تاریخچه بنای عمارت عالی قاپو

این بنا بعد از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان به وسیله ی شاه عباس اول بین سالهای ۹۷۳ تا ۹۷۷ خورشیدی به عنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی آغاز به ساختن شد.

مدت زمان ساخت عمارت

این کاخ طی پنج مرحله معماری و در دوره ی جانشینان شاه عباس اول بخصوص شاه عباس دوم و شاه سلیمان بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال ادامه پیدا کرد و تکمیل شد.

حتی بخاطر وجود کتیبه‌ ای به خط نستعلیق در زمان شاه سلطان حسین آخرین پادشاه صفوی، تزئینات طبقه سوم اضافه یا ترمیم شده‌ است.

 

"<yoastmark

استادکاران و معماران بنا

کتیبه یا سند واقعی مبنی بر عنوان نام معمار بنا در حال حاضر در دست نیست ولی به احتمال زیاد معمار بنا یکی از استادان و معماران معروفی چون استاد علی اکبر اصفهانی یا استاد محمدرضا ابن یا استاد حسین بنای اصفهانی دو معمار مشهور مساجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطف الله بوده ‌است.

دلیل نامگذاری عمارت عالی قاپو

قاپی یا قاپو در زبان ترکی به معنی در و ورودی میباشد و کلمه ی عالی به معنی باشکوه، بزرگ و با ارزش است.

گفته میشود که در اصلی بنا را شاه عباس صفوی از نجف و مقبره علی بن ابی طالب به این مکان منتقل کرده است. کتیبه بالای سر در ورودی با عنوان انا مدینه العلم و علی بابها و استقرار ۱۱۰ توپ جنگی در مقابل کاخ به حساب ابجد نام علی را عنوان میکند (ع=۸۰، ل=۲۰، ی=۱۰).

 

"<yoastmark

تزئینات داخلی و خارجی عمارت عالی قاپو

تزئینات خارجی به وسیله آجر که در لچکها (قسمتهای هلالی در بالای هر ورودی) به وسیله کاشی هفت رنگ و تزئینات و خطوط اسلیمی است و تزئینات داخلی به وسیله نقش زیبای گل و بته و شکارگاه و حیوانات و پرندگان بر روی گچ (لایه چینی و کشته بری) و یا مینیاتورهای تصویری ایرانی (به سبک نقاشی‌ های استاد رضا عباسی) و خارجی (بوسیله نقاشان اروپایی که در زمان شاه سلیمان در دربار صفوی حضور داشتند به سبک نقاشی اروپایی) می‌باشد.

پله ‌های عمارت عالی قاپو

این کاخ اکنون دارای سه دستگاه پله میباشد که شامل دو دستگاه پله مارپیچ به صورت قرینه در قسمت غربی ساختمان و یک دستگاه پله بصورت پلکانی (بصورت چند پله و اتاقهای بین راه به شکل زیگزاگی) معروف به پله‌ های شاهی که به منظور تشریفات ایجاد شده ‌است. با ۹۴ پله به طبقه آخر منتهی میشود.

بازدید کننده برای رفع خستگی همچنین میتواند در هر طبقه از آن خارج شده و در بالکن های موجود در غرب هر طبقه کاخ توقف نموده استراحت کند و دوباره بالا رود.

 

"<yoastmark

آستانه ورودی

کاخ عالی ‌قاپو دارای آستانه ‌ای است از جنس سنگ مرمر که در تکریم و اجلال پادشاه سهم بسزایی دارد و عابرینی که میخواهند بدون شرف‌ یابی به خدمت شاه برسند در آنجا به زمین می‌افتند و آستانه را میبوسند.

بنابرین همه تلاش میکنند کفش هایشان به آستانه نخورد که در غیر اینصورت نگهبان آنان را کتک جانانه‌ ای میزنند.

  • آدرس کاخ عالی قاپو:

اصفهان، خیابان استانداری، خیابان سپه، میدان نقش جهان، ضلع غربی میدان (مشاهده روی نقشه)

  • زمان بازدید از کاخ عالی قاپو:

همه روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر

  • هزینه ی بلیط عمارت عالی قاپو:

هر نفر ۳,۰۰۰ تومان برای گردشگران داخلی و هر نفر ۲۰,۰۰۰ تومان برای گردشگران و توریست های خارجی

  • روزهای تعطیل عمارت:

عمارت در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد، ۲۱ رمضان، ۲۸ صفر و تاسوعا و عاشورا تعطیل میباشد.

 

اگر شما از عمارت عالی قاپو در میدان نقش جهان بازدید نکرده‌اید، پیشنهاد باماگردی به شما این است که حتما به این عمارت زیبا و تاریخی سر بزنید.

"<yoastmark

 

سوالات متداول

کاخ عالی قاپو در کجا قرار دارد؟

کاخ عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان در شهر تاریخی اصفهان میباشد.

عمارت عالی قاپو متعلق به کدام دوره تاریخی میباشد؟

عمارت عالی قاپو از برجسته ‌ترین نمونه ‌های معماری در دوره صفویان بوده است.

عمارت عالی قاپو را چه کسی ساخته است؟

بنای عمارت  را به دستور شاه عباس صفوی ساخته ‌اند و گسترش و تزئین این عمارت در دوره شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین صورت گرفته است.
 
این عمارت نمونه گسترده‌ تر کاخ عالی قاپوی قزوین است و بعد از تغییر پایتخت صفویان به وسیله ی شاه عباس اول از قزوین به اصفهان، در میدان نقش جهان ساخته شد.

چرا باید از عمارت عالی قاپو بازدید کنید؟

معماری زیبا و برجسته، تزئینات منحصر به‌ فرد و آثار هنری به جا مانده از استاد رضا عباسی، هنرمند بزرگ ایرانی در دوره صفویه، از جاذبه‌ های عمارت عالی قاپو به شمار میرود.
 

اگر میخواهید در مورد استان اصفهان بیشتر بدانید پیشنهاد باماگردی به شما این است حتما به این مقاله مراجعه کنید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.