یک پیشنهاد گردش تازه

رودخانه زاینده رود

رودخانه زاینده رود را بیشتر بشناسید

یکی از جاذبه‌های محبوب گردشگری و پیک نیک به رودخانه‌ها است همچنین ماهیگیری از رودخانه ورزشی آرامش‌بخش است.زاینده رودرا بیشتر بشناسید

رودخانه زاینده‌رود

زاینده‌رود یکی از بزرگترین رودخانه‌های ایران است که در مرکز کشور است. زاینده‌رود، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران، پرآب‌ترین رودخانه و تأمین‌کننده اصلی منابع آب سطحی و زیرزمینی استان اصفهان به‌شمار می‌آید. که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه گرفته. در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود تا در نهایت به تالاب گاوخونی می‌ریزد.
حوزه رودخانه زاینده‌رود ۴۱٬۵۰۰ کیلومتر مربع است.

برآورد می‌شود جریان آب این رودخانه در مطلوب‌ترین شرایط ۱٬۲ کیلومتر مکعب در سال یا ۳۸ مترمکعب در ثانیه است. در حال حاضر برای آبیاری زمین‌های کشاورزی برنج و صنایع عظیم ذوب آهن و فولاد مبارکه استان اصفهان از سدهای آبیاری که بدین منظور احداث گردیده استفاده می‌شود.

دلیل اینکه اسم رود را زاینده رود نام‌گذاری کردند این بود که درطول مسیر خود باغات و کشتزارهای فراوانی را آباد و زنده می‌کند. به همین خاطر به این رود زنده رود یا زاینده رود می‌گویند.

پل‌ها

رودخانه زاینده‌رود آنقدر بزرگ است که بر روی آن چند پل تاریخی از زمان صفویان و قبل از آن ساخته‌شده است.

پل تاریخی روستای اورگان در شهرستان چادگان ۴۰کیلومتر بالاتر از سد زاینده رود ساخته‌شده است. قدیمی ترین پل زاینده رود است. پل‌های معروف زاینده رود در استان چهارمحال بختیاری به نام پل زمانخان و پل هوره است.

همچنین پل‌های معروف تاریخی در استان اصفهان وجود دارند که مرکز توریستی این شهر به حساب می‌آیند.

علاوه بر این پل‌ها اصفهان دارای جاذبه‌های گردشگری شگفت انگیزی است برای آشنا شدن با آن‌ها از مقاله‌ی جاذبه های گردشگری اصفهان استفاده کنید.

سی‌وسه پل یا پل الله وردی خان، پل خواجو پل جویی و پل مارنان و پل کله و پل فلاورجان و پل بابا محمود و پل‌های اژیه و ورزنه از آن دسته پل‌های معروف اصفهان و ایران هستند.

رودخانه زاینده رود

زاینده‌رود رگ حیاتی و عامل اصلی سرسبزی و حاصلخیزی اصفهان محسوب می‌شود.

خشک شدن رودخانه زاینده رود

زانیده رود در سال ۱۳۸۶ جریان دائمی خود در کل مسیر را از دست داده و باعث خشک شدن آن در شهر اصفهان شد. که از نظر توریستی  تأثیر منفی زیادی برای این شهر داشت. ولی این رودخانه تا حدود شهر زرین‌شهر از توابع استان اصفهان همواره دارای جریان است.

دلایل خشک شدن زاینده رود در اصفهان

عمده‌ترین دلایل خشک شدن زاینده رود خشکسالی چند ده ساله در بالا دست و در رشته کوه‌های زاگرس است.

ارتفاع برف در سرچشمه‌ها مانند زردکوه و چلگرد که حتی در تابستان بیش از ۲ متر بوده در سال ۱۳۹۶ در بهار به کمتر از ۱ متر رسیده بنابراین علاوه بر کاهش دبی سرچشمه‌های خود زاینده رود، دبی تونل‌هایی که آب کارون را به زاینده رود منتقل می‌کنند نیز کاهش یافته‌است.

علاوه بر این‌ها خطاهای انسانی تاثیر زیادی در خشک شدن این رود داشتند. الگوی کشت نامناسب، طرح انتقال آب به بهشت آباد، برداشت بی رویه آب از خطاهای پر تاثیر بودند.

دلایل خشک شدن زاینده رود

روز نکوداشت زاینده‌رود

۱۸ مهر ماه سال ۱۳۸۲ از سوی تشکل‌های زیست‌محیطی استان اصفهان و استان چهارمحال‌و بختیاری به عنوان «روز نکوداشت زاینده رود» نام‌گذاری شد.

امروزه برای جانبخشی دوباره به زاینده‌رود تلاش‌های فراوانی انجام می‌شود که بعضی از آن‌ها جواب داده است. در بعضی از روزها می‌توانید مقدار آب کمی را از روی سی‌سه‌پل در رود ببینید.

اگر از گردش به رودخانه‌ها، قایق‌سواری و یا از ماهیگیری لذت میبرید حتما به صفحه‌ی رودخانه‌های ایران در باماگردی سر بزنید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.