یک پیشنهاد گردش تازه

جاذبه های گردشگری شیراز

جاذبه های گردشگری شیراز

در این مقاله با باماگردی همراه باشد تا شما را با جاذبه های گردشگری شیراز آشنا کنیم.

یکی از مناطق گردشگری که بسیاری از ایرانیان به دلیل زیبایی اش مایل به دیدن آن هستند شیراز است، شهری که به شهر عاشقان و شاعران معروف است و از نظر فرهنگ و تمدن، آب و هوا و جاذبه های طبیعی شهرهای ایران هستند.این  .مردمان مهمان نواز، مهربان، جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان، غذاهای محلی لذیذ و البته فالوده شیرازی، انگیزه زیادی در مردم برای سفر به این شهر ایجاد می کند.

برخی از جاذبه های گردشگری شیراز از قرار زیر می باشد:

جاذبه-های-شهر-شیراز

 

  • تخت جمشید
  • باغ ارم شیراز
  • مسجد نصیرالملک
  • حافظیه
  • آرامگاه سعدی
  • تنگ تیزاب
  • آبشار مارگون
  • بازار وکیل شیراز
  • ارگ کریم خان زند
  • دروازه قرآن شیراز
  • شاهچراغ
  • وغیره

باغ ارم شیراز

جاذبه های شیراز
جاذبه های شیراز

 

 

هنوز مشخص نیست که باغ ارم برای اولین بار توسط چه کسی ساخته شده است و به همین دلیل تاریخ دقیق ساخت آن ذکر نشده است. تنها سند مربوط به باغ ارم که یکی از جاذبه های شیراز  به شمار می رود ، ذکر آن در سفرنامه های متعددی است که بر اساس آن می توان قدمت آن را حداقل به قرن دهم و یازدهم هجری قمری دانست. به علاوه تاریخ ساخت این باغ را دوره سلجوقیان می دانند; باغ ارم در زمان آل اینجو، آل مظفر و گورکانیان وجود داشته است. از دوره صفویه به بعد تمامی باغ های ایران از جمله باغ های شیراز توسعه و رونق یافتند و باغ ارم مرمت شد.

از اواخر دوره زندیه، حدود ۷۵ سال است که این باغ در اختیار سران قشقایی بوده و از آن به عنوان مقر حکومت خود استفاده کرده و عمارتی در این باغ ساخته اند. بعدها در زمان ناصرالدین شاه عمارتی دیگر در باغ احداث شد که ساخت آن چندین سال به طول انجامید.

در نمای شرقی بنا 6 کتیبه سنگی را می بینید که تاریخ های متفاوتی دارند و نام نصیرالملک در آنها دیده می‌شود.

سرانجام باغ ارم

در نهایت باغ ارم به ملکیت همسر شاه پهلوی درآمد که وی را به دانشگاه شیراز منتقل کرد و از آن به عنوان تالار پذیرایی استفاده کرد. از آنجایی که بنای باغ بر اثر عوامل طبیعی تخریب‌شد، بین سال‌های 1345 تا 1350 تعمیر اساسی شد و به جای دیوار باغ، دیواری سنگی با حصار آهنی ساخته شد. همچنین مرمت تزئینات در فضاهای مختلف از جمله آینه کاری و نقاشی سقف اتاق ها و ایوان ها در دستور کار قرار دارد. علاوه بر بازسازی باغ ویران، زمین بسیار بزرگی نیز به باغ ارم اضافه می شود.

باغ زیبا و دلپذیر ارم که اکنون در اختیار دانشگاه شیراز است، حدود ۱۱۰ هزار متر مربع مساحت دارد و اغلب مملو از درختان نارنج و سرو است.

باغ ارم شیراز کجاست ؟

جاذبه های شیراز

این باغ در خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم و نزدیک به مجتمع دانشگاهی شیراز واقع‌شده است.

دسترسی از بلوار شهید چمران می باشد. پس از ورود به بلوار شهید چمران باید بلوار را تا انتها ادامه دهید و از میدان دانش جو به چپ بپیچید و به سمت میدان ارم بروید. پس از رسیدن به میدان ارم، به راست بپیچید و وارد خیابان ارم شوید تا کمی بعد به باغ ارم برسید.

معماری باغ ارم:

باغ ارم از زمین مستطیل شکلی تشکیل‌شده که با دیوارهای گلی پوشیده شده است.

اما اکنون حصارها جایگزین آن دیوارها شده‌اند. معماران این باغ در قسمت های مختلف باغ پله هایی تعبیه کرده بودند تا شیبی که از غرب به شرق وجود داشت را از بین ببرند. در کنار ساختمان اصلی این باغ حوض زیبایی به مساحت 335 متر و عمق نیم متر هست و در ساخت آن از چندین سنگ بزرگ استفاده‌شده است که گفته‌می‌شود مربوط به زمان جانی است.

ساختمان اصلی باغ ارم شیراز:

جاذبه های شیراز
جاذبه های شیراز

 

ساختمان اصلی باغ ارم در قسمت غربی این مجموعه قرار دارد که برای گردشگران بسیار جذاب است. طراحی این باغ به صورتی است که که بازدیدکنندگان باید از طول باغ عبور کنند تا به مرکز باغ و محل ساختمان اصلی برسند.

نمای عمارت اصلی و تزئینات آن: با دیدن عمارت اصلی باغ ارم، اولین چیزی که توجه را به خود جلب می کند کاشی های هفت رنگ نمای آن است. مانند کاشی کاری های تاقچه های نمای غربی عمارت که نقوش شاهان و سربازان هخامنشی، گل و مناظر بر روی آن نقش می بندد. زیباترین قسمت این تزیینات را اما می توان نقش داریوش هخامنشی و شکار آهو پلنگ دانست که هر بیننده ای را شگفت‌زده می کند.

گردنه باغ ارم:

گذر میانی باغ یکی از جذاب ترین قسمت های این مجموعه است که در دو طرف آن درختان سرو نمایان است و هیچ گردشگری نیست که وارد این مکان شود و این همه زیبایی را با دوربین خود ثبت نکند.

کتیبه های باغ ارم:

تعدادی کتیبه سنگی در قسمت های مختلف باغ از نصیرالملک به جا مانده است. در بالای در ورودی شمال شرقی باغ چندین کتیبه و کاشی وجود دارد که یکی از آنها آیه «نصر من الله و فتح فاطم» به صورت خطی بر روی کاشی معرق است.

مسجد نصیرالملک

جاذبه های شیراز
جاذبه های شیراز

 

مسجد نصیرالملک یکی از زیباترین مساجد شیراز است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. این مسجد در محله‌ای قرار دارد که زمانی متعلق به خاندان قوام بوده و آثار تاریخی آن زمان در آن موجود است. امروزه این مسجد زیبا که به مسجد صورتی نیز معروف است، یکی از مکان های محبوب شیراز است و مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرارگرفته است.

جاذبه های مسجد نصیرالملک:

معماری مسجد نصیرالملک: مسجد نصیرالملک دارای حیاط بزرگی است که در هر یک از آن می توان هنر معماری را مشاهده کرد.

درب ورودی مسجد نصیرالملک: درب ورودی این مسجد دو در بزرگ چوبی با شعری از شوریده شیرازی به مناسبت ساخت مسجد و سال اتمام آن بر کف مرمر است.

شبستان شرقی و غربی مسجد نصیرالملک: مسجد طبق معمول به دلیل جهت گیری ساختمان قبله دارای دو شبستان شرقی و غربی است که هر دو در محور قبله هستند. کشتی غربی دارای پوشش آجری است و فرآوری شده‌تر و زیباتر است. در شبستان شرقی، سنگ تراشی و تزئینات این شبستان با الهام از مسجد وکیل و مسجد مشیر شیراز و از سنگ گندمک یکپارچه ساخته‌شده است.

طاق مروارید: مسجد دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است که شبیه هم نیستند و ایوان شمالی زیباتر از جنوبی است.

پیشنهاد میکنیم اگر به استان فارس سفر میکنید حتما از تخت جمشید هم دیدن بفرمایید.


جهت مشاهده دیدنی های استان فارس اینجا کلیک کنید

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.