یک پیشنهاد گردش تازه

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

بعید است کسی به شیراز سر بزند و خودش را از دیدن باغ ارم محروم کند. باغ ارم شیراز شهره خاص و عام است. شیراز از قدیم بخاطر داشتن باغ ‌های زیبا معروف بوده است. یکی از زیباترین و فوق العاده ترین این باغ‌ها، باغ ارم است که دیدن آن در هر فصل، زیبایی و جذابیت خودش را دارد.

احتمالا حافظ و سعدی هم در باغ‌ هایی مانند باغ ارم گشت‌ و گذار کرده‌اند که توانسته‌اند چنین اشعار خوبی بسرایند. تنوع گیاهان این باغ آن‌ قدر زیاد است که این باغ با عنوان “باغ گیاه ‌شناسی شیراز” نیز شناخته می‌شود. این باغ در هر فصل زیبایی و جلوه خاصِ خود را دارد، اما در فصل بهار و به‌ ویژه ماه اردیبهشت تماشایی‌ترین فصل دیدن این باغ است.

تاریخچه باغ ارم شیراز

باغ ارم یکی از جاذبه های گردشگری شیراز و نمونه‌ای از یک باغ به شمار می‌آید که به‌ واسطه ی درختان و خیابان های طولانی و بلند، با سروهای زیبا در اطرافش، محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد. علاوه بر کوشک اصلی عهد قاجار که هسته مرکزی این باغ را تشکیل می‌دهد؛ سرونازهای بلند و کهن، زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. باغ ارم شیراز با مساحتی بالغ بر ۱۱۰,۳۸۰ متر مربع در ۱۴ آبان سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسید.

باغ ارم شیراز در کجا قرار دارد؟

این باغ در خیابان ارم، در نزدیکی دانشگاه شیراز قرار دارد.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ ارم، ایستگاه نمازی است که پس از پیاده شدن از قطار میتوانید با ۱۰ دقیقه پیاده‌ روی و گذر از میدان دانشجو و میدان ارم، به باغ ارم برسید و یا اینکه با تاکسی به‌ سمت باغ بروید.

اگر با ماشین شخصی قصد رفتن به باغ دارید و از سمت بخش ‌های شمالی شهر به‌ سمت باغ ارم میروید، راحت ترین مسیر برای دسترسی به باغ، بلوار شهید چمران است. بعد از وارد شدن به بلوار شهید چمران باید مسیر بلوار را تا انتها بروید و از میدان دانشجو به سمت چپ بپیچید و تا میدان ارم (میدان خوابگاه) بروید. بعد از رسیدن به میدان ارم باید به راست بپیچید و وارد خیابان ارم شوید تا کمی بعد به باغ ارم برسید.

باغ ارم شیراز

معماری باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز در زمینی مستطیل شکل به مساحت 110 هزار مترمربع ساخته شده ‌است. درب های ورودی باغ در ضلع بزرگتر، به سمت شمال و «بلوار ارم» قرار دارد و ضلع کوچکتر به سمت غرب و «بلوار جام جم» یا همان آسیاب سه ‌تایی سابق است.

این دو ضلع در گذشته دیوار کاه گلی داشت که جدیدا با دیوارهای کوتاه و نرده جایگزین شده‌اند. یاس ‌های امین ‌الدوله و اناری روی این نرده‌ها را پوشش داده اند. اطراف دیگر باغ، محدود به باغ ‌ها و خانه‌ های مسکونی است.

باغ ارم تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان خیلی زیادی از نقاط مختلف جهان در این باغ کاشته شده است و آن را به یک سایت موزه و نمایشگاهی از انواع گل ‌ها و گیاهان گوناگون تبدیل کرده ‌است که شاید برخی از آنها را تا به الان ندیده باشید. باغ را درختان زینتی، سرو و نارنج و همچنین انواع گل‌های تزیینی پوشش داده است.

سروناز های چند صد ساله سر به فلک کشیده، درختان مرکبات، حوض بزرگ جلوی عمارت و همچنین عمارت سه طبقه با طاق‌ های دوار، جزو اولین چیزهایی هستند که با ورود به این باغ، خواهید دید.

باغ ارم شیراز
باغ ارم شیراز

ساعات بازدید و قیمت بلیت باغ ارم

بلیت بازدید از باغ ارم، ۳۰۰۰ هزار تومان است و ساعت بازدید بستگی به این دارد که در چه ماهی از سال به شیراز سفر کنید. این باغ در فروردین و اردیبهشت ماه، همیشه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب باز است. در ماه های دیگر سال، صبح ‌ها از ساعت ۸ تا ۱۳ و بعد از ظهر ها از ۱۴:۳۰ تا ۵ عصر می‌توانید به آنجا بروید.

روزهای تاسوعا و عاشورا، ۲۱ رمضان شهادت امام علی، ۲۸ صفر رحلت پیامبر، ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی ، ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق، روزهای تعطیلی این مکان اند.

کتیبه‌های باغ ارم

در همه جای باغ ارم کتیبه های مختلفی وجود دارد که بیشتر آنها در زمان نصیرالملک نصب شده‌اند.
۶ کتیبه در سمت شرقی عمارت اصلی قرار دارند که همه ی آن‌ها روی سنگ مرمر و به خط نستعلیق نوشته شده اند و دارای تاریخ نصب هستند.

دو کتیبه قرنیه در دو طرف ایوان بزرگ عمارت نصب شده‌اند. هر دو این کتیبه‌ها، عکس سرباز هخامنشی را نشان می‌دهند که در یک دست آن نیزه و در دست دیگر آن گرز میباشد. با اینکه سعی و تلاش شده این سرباز شبیه به سربازهای تخت جمشید باشد ولی از جزئیات و تزئینات ظریف آنها در این کتیبه‌ها خبری نیست.

چندین کتیبه کاشی‌ کاری معرق ارزشمند نیز بر سر در عمارت قرار گرفته و جلوه چشمگیری به آن داده‌است.

باغ ارم شیراز

بهترین زمان بازدید

برای اینکه از باغ ارم شیراز بازدید کنید و از طبیعت زیبای این مجموعه لذت کافی را ببرید، ما به شما پیشنهاد میکنیم در اردیبهشت ماه به آنجا سفر کنید. البته در طول فصول بهار و تابستان این باغ زیبایی ها و جذابیت های خاص خودش را دارد. البته در صورتی که قصد دارید از نمای تاریخی باغ لذت بیشتری ببرید، در طول سال می توانید از این عمارت زیبا بازدید کنید. در طول فصول گرم سال، گل های بسیار زیبایی در این باغ کاشته می شوند و همچنین درخت های سرسبز و عطر نارنج، می تواند سرمست کننده باشد.

کلام آخر

باغ ارم شیراز یکی از مهم ترین مراکز و جاذبه های تفریحی و تاریخی در شهر شیراز است که گردشگران و توریست های بسیار زیادی از آن دیدن کرده اند. در این مقاله به شما در زمینه تاریخچه، ویژگی های طبیعی و تاریخی این باغ را معرفی کردیم و شما می توانید در بازدید از این باغ لذت زیادی ببرید. در صورتی که قصد دارید یک تور شیراز خریداری کنید یا به این شهر سفر داشته باشید، می توانید از باغ ارم بازدید کنید. بازدید از این باغ به خصوص به متاهلین جوان توصیه ی اکید می شود.


جهت مشاهده سایر دیدنی های استان فارس اینجا کلیک کنید

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.