یک پیشنهاد گردش تازه

پارک ائل گلی استان تبریز

پارک ائل گلی استان تبریز

پارک ائل گلی یا شاه گلی نام باغی در استان تبریز است که بدلیل قدمت و زیبایی ‌اش یکی از نماد‌های اصلی این شهر به حساب می‌آید و در کنار نماد‌هایی نظیر: مقبره‌ الشعرا و میدان ساعت، جلوه نمایی می‌کند.

باغ ائل گلی در بخش اصلی استان تبریز و در ۷ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است و در حال حاضر مکانی فوق العاده برای استراحت و تفریح است.

پارک ائل گلی استان تبریز

موقعیت جغرافیایی پارک ائل گلی

پارک ائل گلی در استان تبریز واقع شده است و این شهر بدلیل کوهستانی بودن در بیشتر روز‌های سال، آب و هوای سردی دارد.

البته زمستان‌ های سرد این شهر نیز شهرت فراوانی دارد، ولی در تابستان و بیشتر روز‌های بهار، هوای این منطقه متعادل میباشد و گردشگران میتوانند ساعات خوبی را در آنجا بگذرانند. میانگین بارش سالانه در این شهر ۳۱۰ میلیمتر بوده و ۱۰۴ روز از سال هوای این شهر یخبندان میباشد.

ائل گلی تقریبا در بخش اصلی شهر متمرکز است و به همین دلیل در نزدیکی اصلی‌ترین جاهای دیدنی تبریز قرار گرفته است. اگر گردشگر هستید میتوانید بعد از بازدید از این مکان به سراغ مقبره ‌الشعرا (مقبره شهریار) بروید و سپس بازار قدیمی شهر را بازدید کنید.

معنای شاه گلی

شاه گلی به معنای استخر شاه میباشد و این مکان در ابتدای کار استخری بوده است که در زمان آق قویونلوها ساخته شده بود و در دوران صفویه نیز گسترش پیدا کرد.

پیش از روی کار آمدن صفویان، این استخر بزرگترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌ های شرق تبریز بوده است. صفویان نخاله، شن و ماسه‌ های این استخر را خالی کردند و دور آن دیوار کشیدند. استخر ذکر شده در آن زمان ۱۲ متر عمق داشت.

در دوران قاجار مسیر‌هایی در اطراف این استخر ساخته شد و بید مجنون و درختان تبریزی در اطراف این مکان برای تزئین و تبدیل آن به گردشگاه کاشته شدند.

ایل گلی تبریز

در زمان پهلوی این مکان به شهرداری واگذار شد تا آنجا را تبدیل به گردشگاهی عمومی کند و در این موقع بود که اولین تعمیرات اساسی در محل ذکر شده انجام شد.

اکنون این استخر ابعادی در حدود ۲۰۰*۲۰۰ متر دارد که عمق آن در گوشه شرقی از ۳ متر تا ۹ متر در کناره دهانه تفاوت دارد. البته در گذشته ابعاد استخر بزرگ ‌تر بود و کف آن نیز طبیعی تر بود، اما داکنون به دلیل ایجاد باغچه در اطرافش، ابعاد آن را تا حدودی کاهش داده است.

پارک ائل گلی در زمستان

آب این استخر توسط یکی از رودخانه‌ های لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان عبور میکند، تأمین میکند و به شکل جویباری از طرف جنوب شرقی دریاچه وارد آن میشود.

در زمستان آب دریاچه یخ میزند و منظره متفاوتی به محیط اطرافش میبخشد. در این مدت زمان ماهی‌ هایی که در آب آن زندگی میکنند، نمیتوانند به قسمت بالایی آب برسند و در نتیجه روند رشد آنها کمتر میشود.

به این نکته باید اشاره کرد که در زبان ترکی گُل (گوُل) به معنی استخر است و شاه گلی یا ائل گلی معنی استخر شاه یا مردم نامیده شده است. البته باید گفت که این مکان در ابتدا شاه گلی نام داشت و بعد از انقلاب به ائل گلی تغییر پیدا کرد.

خدمات و امکانات رفاهی پارک ائل گلی

همان‌ طور که گفته شد، ائل گلی مکانی تفریحی میباشد که امکانات لازم برای آن در نظر گرفته شده است.

پارک ائل گلی تبریز

در یکی از ورودی‌های این پارک (در قسمت خارجی) غذاخوری ‌های زیادی وجود دارند که اکثر آنها محیط با صفا و دلنشنی و آرامی دارند. در کاخ ائل گلی که در حال حاضر بعنوان تالار مورد استفاده قرار میگیرد، گردشگران میتوانند غذاهای مورد علاقه ی خود را با لذت میل کنند.

 

در حال حاضر هتل‌ های خیلی زیادی در اطراف این پارک ساخته شده ‌اند که یکی از معروفترین آنها، هتل ۵ ستاره پارس ائل گلی میباشد.

این هتل ۱۷ طبقه است و دارای رستوران گردان میباشد. با وجود هتل‌ های مختلف در اطراف این پارک، باعث شده ائل گلی تبدیل به مکانی شناخته شده و جهانی شود و مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود بکشاند.

در پارک ائل گلی باغ وحشی به همین اسم وجود دارد و امکانات تفریحی دیگری نظیر وسایل بازی و سورتمه در آن مشاهده میشود. لازم به ذکر است ائل گلی در ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شماره ۲۴۷۷۴ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


موزه صدا تبریز اولین مجموعه موزه تخصصی صدا در کشور و نخستین موزه تخصصی و خصوصی در استان آذربایجان شرقی است.پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.