یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به دیدنی ترین کوه‌ های ایران + عکس و آدرس

راهنمای سفر به دیدنی ترین کوه های ایران

سرزمین پهناور ایران سرشار از جاذبه‌های دیدنی و مکانی تاریخی است؛ که هر ساله گردشگران و مسافران بسیار زیادی جذب می‌کند. دوستداران کوه‌و‌قله، طرفداران مختص به خودش را دارد این جاذبه‌های طبیعی از شمال تا جنوب کشورمان پراکنده‌است. به این دلیل هرساله کوهنوردان بسیاری برای دیدار از دیدنی ترین کوه‌ های ایران به کشورمان سفر می‌کنند.

                 آنچه در ادامه خواهید خواند:

 

دیدنی ترین کوه های ایران و معروف ترین قله ها

زمانی که صحبت از زیباترین کوه‌های ایران می‌شود، نام‌ و عکس‌های زیادی از نقاط مختلف کشور یادمان می‌آید. در این مطلب همراه باماگردی باشید تا از راهنمای سفر به دیدنی ترین کوه‌ های ایران مطلع باشید.

کوه دماوند مرتفع ترین رشته کوه البرز

قله دماوند از دیدنی ترین کوه‌ های ایران به عنوان نماد ایران زمین شهرت دارد چرا که از مرتفع ترین قله‌های ایران معروف است. رشته‌کوه البرز 5610 متر ارتفاع دارد و سن تقریبی آن به 38500 سال تخمین زده‌می‌شود. بهتر است بدانید در سال 1387 به عنوان اولین اثر طبیعی کشور، در آثار ملی ثبت شده‌است. 

همچنین دماوند دارای چشمه‌های آب‌گرم نیز است، که همین امر باعث شده که هر ساله در فصول مختلف، شاهد جمعی از کوهنوردان برای صعود به این قله زیبا باشیم. برای تجربه این حس بهترین زمان صعود به قله فصول گرم سال یعنی تیر ماه و مرداد ماه می‌باشد.

دماوند از دیدنی ترین کوه های ایران

قله دماوند، از  بلندترین قله‌های آتشفشانی ایران و البته خاورمیانه است و آتشفشانی نیمه‌فعال محسوب می‌شود. قطر دهانه این آتشفشان ۴۰۰ متر بوده و سطح آن با آب منجمد پوشیده‌شده‌است. این کوه در مرکز رشته‌کوه البرز در ناحیه البرز مرکزی قرار گرفته و از چهار مسیر می‌توانید به این قله صعود‌کنید، جبهه شمالی که سخت‌ترین مسیر است،‌ جبهه شمال شرقی، جبهه غربی و جبهه جنوبی که ساده‌ترین مسیر به‌حساب‌می‌آید.

کوه سبلان در تبریز

یکی دیگر از دیدنی ترین قله‌ های ایران، رشته‌کوه سهند بوده که آتشفشان آن غیر‌فعال‌است. این رشته‌کوه دیدنی، شامل چشمه‌های آب معدنی و طبیعی زیادی‌است که 3 قله مرتفع دارد. ارتفاع بلندترین قله کوه سهند برابر با 3700 متر، که در نزدیکی تبریز واقع‌شده‌است.

سبلان یکی از کوه های ایران

دریاچه بالای این قله یکی از جذابیت‌های کوه سبلان است، پیست اسکی در قله سبلان از دیگر جذابیت‌های این کوه را رقم می‌زند. اگر قصد صعود به این رشته‌کوه معروف و دیدنی ایران را دارید، بهترین زمان آن، اردیبهشت و خرداد ماه است.

قله خرو نرو در مازندران از دیدنی ترین قله های ایران

قله خرو نرو یکی از قله‌های صخره‌ای رشته‌کوه البرز محسوب می‌شود، و به دلیل طبیعت زیبایی که دارد و شباهت زیادی به قله‌های کوهستانی آلپ پیدا کرده‌است. ارتفاع این قله، ۳۶۲۰ متر بوده، و انگیزه بالایی در افراد ایجاد‌می‌کند تا به این قله صعود‌کنند، این امر موجب‌شده خرو نرو به دیدنی ترین قله های ایران تبدیل‌شود. لازم به ذکر است بدانید در زمستان خطر سقوط بهمن در این قله وجود دارد و نیاز به احتیاط زیادی دارد.

خرو نرو از دیدنی ترین قله های ایران

قله زرجو در مازندران

این قله زیبا که جزو دیدنی ترین قله های ایران محسوب‌شده، ارتفاعی در حدود ۳۲۸۰ متر دارد و در خط مرزی استان‌های مازندران و گلستان واقع‌شده‌است. برای صعود به قله زرجو مازندران با منظره شگفت انگیز می‌توانید از هر دو مسیر استان مازندران و گلستان استفاده کنید.

قله پاشوره در مازندران یکی دیگر از دیدنی ترین قله های ایران

قله پاشوره در نزدیکی روستای نوا قرار‌دارد. علت نام‌گذاری این قله به دلیل وجود سنگ‌های موجود در آن بوده، در واقع این سنگ‌ها همان سنگ‌پا هستند، که با وزن‌های کم و ابعاد متفاوت دیده‌می‌شوند. قله پاشوره از مجموعه قلل‌های البرز شرقی بوده همین موضوع موجب‌شده که جزو دیدنی ترین قله های ایران به شمار بیاید. ارتفاع این قله حدود ۳۹۰۰ متر از سطح‌دریا‌ است.

قله پاشوره از  قله های ایران

کوهستان های زاگرس کردستان

استان کردستان یکی از استان‌های غربی کشورمان بوده و میان کوه‌های زیبای زاگرس محصور شده‌است. همچنین این کوه‌ها، جلوه‌ای خاصی به این استان بخشیده‌است. اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید و اغلب اوقات به استان‌های شمالی کشور مانند: گیلان و مازندران سفر می‌کنید، وقت آن رسیده مقصدتان را تغییر بدهید.

پیشنهاد می‌شود به استان کردستان حداقل یک بار در طول عمرتان سفر کنید تا متوجه زیبایی‌های پنهان ارتفاعات کردستان شوید، چرا که با داشتن جاذبه‌های مختلف گردشگری همچون منطقه کوهستانی اورامان که به شکل پلکانی بوده و دریاچه‌ زریوار و… تبدیل به یکی از دیدنی ترین قله های ایران شده و می‌تواند نظر شما را جلب‌کند.

کردستان از دیدنی ترین قله های ایران

مطلب پیشنهادی: استخرگاه بهشت گمشده گیلان

قوانین صعود به قله های مرتفع ایران

کوه‌های بلند برای کوهنوردان باتجربه امکان ایجاد دلهره می‌کند، چراکه با داشتن آمادگی قبلی هیچ کاری سخت نیست که به دیدنی ترین کوه های ایران بروید؛ پس نگران این موضوع نباشید. از مشکلاتی که در مسیر کوهنوردی ممکن است کمی ترسناک باشد و برایتان اتفاق بیافتد آب‌و‌هوای نامساعد و مشکل در جهت‌یابی است، که این موضوع با کسب تجربه به مرور زمان برطرف‌می‌شود.

 از نکته ساده برای صعود آسان‌تر در کوهنوردی در زیر اشاره شده:

  1. اولین نکته تغییر طرز فکر شماست ممکن است در نگاه اول برایتان همه چیز دلهره آور باشد، اما بهتر است به آینده‌ایی که پیش رو دارید فکر کنید؛ در این صورت شما بعد از صعود احساس بهتری دارید.
  2. در مرحله دوم داشتن آمادگی کافی مطرح است که یکی از روش‌ها برای کسب آمادگی در کوهنوردی، رفتن به کوهستان و انجام دادن آن است. همچنین بهتر است کمی مسیر‌های سربالایی و دشوار را به مسیرهای عادی خود اضافه کنید، حتی پایین‌تنه خود را با ورزش‌های روزانه تقویت کنید.
  3. نکته پایانی سازگاری با آب و هوا است، از آنجایی که هیچ تضمینی وجود ندارد که آب‌و‌هوا ثابت و مساعد باقی بماند، نگران نباشید راهنمایان کوهنوردی معمولا از نقاط مخفی کوهستان مطلع هستند و قبل از روز کوهنوردی شما را به یکی دو قله می‌برند تا آمادگی لازم را کسب‌کنید.

وسایل مورد نیاز کوهنوردی  

اغلب کسانی که تا کنون کوهنوردی نرفته‌اند و از دیدنی ترین کوه های ایران دیدن نکرده‌اند، در جریال سختی‌های آن نیستند و در بحث ایمنی و خرید تجهیزات ضروری با مشکل مواجه می‌شوند؛ لوازم کوهنوردی از ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است اگر قصد کوهنوردی دارید بدون تجهیزات و وسایل کوهنوردی شروع نکنید.

در لیست زیر لوازم مهم مورد نیاز کوهنوردی نام برده شده است:

  • کوله پشتی
  • کفش کوهنوردی
  • لباس مناسب
  • باتوم کوهنوردی
  • عینک آفتابی
  • وسایل ضروری برای ماندن در شب
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • قطب نما 

سخن پایانی

در نهایت، قابل‌توجه است که دیدنی ترین کوه های ایران به این مواردی که اشاره کریدم خلاصه نمی‌شود. مسیر‌های مختلف کوهنوردی موجب‌شده صعود به ارتفاعات ایران، انگیزه دوچندانی برای کوهنوردان داشته باشند. بنا بر نکات گفته‌شده بهتر است مطالعه کافی نسبت به کوه‌های مختلف ایران داشته باشید؛ تا با توجه به شرایط بدنی شما و آب‌و‌هوا بتوانید وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی را استفاده‌بکنید. 

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.