یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به روستای افجه لواسان + عکس و آدرس

روستای افجه؛ بهشتی در دل تهران

روستای افج روستاdی سرسبز و زیبا در استان تهران است. این روستا در 5 کیلومتری لواسان کوچک که یکی از توابع لواسانات شهرستان شمیرانات است، در نزدیکی روستای انباج قرار دارد. افجه روستایی کوهستانی و ییلاقی است که با داشتن طبیعتی بکر از جمله مقاصد طبیعت‌گردی و کوهنوردی متعدد، یکی از منحصربفردترین روستاهای تهران به شمار می‌رود. افجه محل باصفایی برای آخر هفته و تعطیلات و رهایی از شلوغی و سروصدای شهر محسوب می‌شود، چرا که در نزدیکی تهران قرار دارد. 

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

روستای افجه؛ پرمیوه ترین استان تهران

دیدنی های روستای افجه تهران

آبشار افجه (پسکوهک)

آبشار موآب

دشت هویج

قله ساکا

جاذبه های اطراف روستای افجه

بام لواسان 

غار موزه وزیری

آبشار برگ جهان

منطقه محافظت شده ورجین

تفریحات روستای افجه و نواحی اطراف

روستای افجه؛ پرمیوه ترین استان تهران

به سبب رودخانه‌ها و چشمه‌های متعددی که به این روستا راه دارند، این منطقه دارای مناظر طبیعی و آبادانی است. در این روستا آب و هوا کوهستانی است که می‌توان گفت در بهار و تابستان‌ها هوا معتدل و در پاییز و زمستان سرد است. این روستا به دلیل موقیعت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی مطلوب و مناسب، دارای میوه‌های متنوعی است که در فصول مختلف می‌توان شاهد آن‌ها بود. درختان گردو و باغ گیلاس از میوه‌های بارز این روستای بکر هستند.

میوه های روستای افجه استان تهران

دیدنی های روستای افجه تهران

روستای افجه دیدنی‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد و مقصدی مناسب جهت گردش و تفریح در دل طبیعت محسوب می‌شود. در دره‌ی شمالی این روستا، مناطق بکر و تماشایی زیادی وجود دارد که به همین سبب، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. در ادامه به معرفی این جاذبه‌ها می‌پردازیم.

آبشار افجه (پسکوهک)

آبشار افجه یا پسکوهک که عده‌ای نیز آن را با نام پسچویک می‌شناسند، یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی روستای افجه در لواسان است. این آبشار در 5 کیلومتری شمال شرقی روستا و در نزدیکی دشت هویج قرار دارد. آبشار 15 متر ارتفاع دارد و در اطراف آن می‌توان شاهد درختان افرای بسیاری بود که همین درختان جلوه‌ی زیبایی برای چشمان بیننده به نمایش می‌گذارند.

آبشار روستای افجه

اگر علاقه‌مند به آب‌تنی و تماشای آبشار هستید، آبشار روخانکول نیز از دیگر آبشارهای زیبای کشورمان است که در نزدیکی امامزاده هاشم، در مسیر تهران به سوی رشت و روستای سرسبز براگور قرار گرفته است.

آبشار موآب

این آبشار نیز در روستای افجه و در نزدیکی آبشار افجه واقع شده‌است. آبشار موآب از قله‌ تاریخی ساکا سرازیر می‌شود و با ارتفاع 180 متر زیباترین و خروشان‌ترین آبشار روستا است. همچنین با 20 دقیقه پیاده‌روی از این آبشار، می‌توان به دشت زیبای هویج که از دیگر جذبه‌های بکر است، رسید.

آبشار موآب

دشت هویج

دشت هویج نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی و معروف روستای افجه لواسان است که در بالا دست افجه، ناحيه گلندوک و لواسان، زیر قله ریزان قرار دارد. در گذشته این دشت محل کشت هویج بوده‌است و به همین سبب نام آن را دشت هویج گذاشته‌اند. امروزه در این دشت، دیگر هویج کاشته نمی‌شود. اما این ناحیه تبدیل به جایی بکر و دوست داشتنی برای گردشگران شده‌است. برای رفتن به این دشت کافی است از قسمت شمال شرق روستا، به سمت روستای برگ جهان رفته و پس از عبور از آن به دشت رسید. این دشت هم در بهار و تابستان و هم در پاییز و زمستان منظره‌ی دل‌انگیزی را به گردشگران هدیه می‌دهد.

دشت هویج در بهار
دشت هویج در بهار
دشت هویج در زمستان
دشت هویج در زمستان

قله ساکا

قله ساکا که شکلی مخروطی و منزوی دارد، واقع در شمال روستای افجه در بخش لواسانات است. این قله به قله آتشکوه از طریق خط الراس شمالی جنوبی متصل می‌شود. در غرب و جنوب غرب این منطقه کند لواسانات و در شرق آن دشت هویج واقع شده‌است. هر ساله گردشگران زیادی برای کوهنوردی و کوهپیمایی به این قله می‌آیند و از مناظر آن نیز لذت می‌برند.

جاذبه های اطراف روستای افجه

تا اینجا با روستای افجه در لواسان و دیگر مناطق زیبای داخل آن آشنا شدیم. در این بخش می‌خواهیم با مناطق و جاذبه‌های اطراف این روستای باشکوه که مسافت کمی برای رسیدن به آن‌ها نیاز است بپردازیم. این مناطق عبارتند از؛ بام لواسان، غار موزه وزیری، آبشار برگ جهان و منطقه ورجین.

بام لواسان 

این ناحیه در ارتفاعات البرز قرار دارد که مقصدی بسیار محبوب برای توریست‌های داخلی و خارجی است. این منطقه در گذشته یکی از محل‌های مهم زندگی قبایل و نیروهای ارتش بوده‌است.همچنین موزه‌ها و بناهای تاریخی متعددی در این ناحیه قرار دارد که به تاریخ و فرهنگ ایران اشاره کرده و عموم مردم را با تاریخ و هنر ایران آشنا می‌کنند. علاوه بر این مکان‌ها وجود بازارچه‌های محلی و رستوران‌های معروف در این بام، سبب شده‌است تا این ناحیه به مکانی عالی برای تجربه فرهنگ و غذای محلی ایرانی تبدیل شود. از ازتفاعات بام می‌توان نمای زیبایی از استان تهران را مشاهده نمایید. برای کسانی که تجربه‌ی دیدن شهر از شهرک بام تهران را داشته‌اند یا کسانی که فرصتی برای این کار تا کنون نداشته‌اند، بام لواسان می‌تواند گزینه‌ی محشری برای تجربه و تماشا باشد.

بام لواسان

غار موزه وزیری

اولین غار موزه خصوصی ایران، غار موزه وزیری است که در آن، همه‌ی آثار با استفاده از مواد بازیافتی و دورریختنی ساخته شده‌اند. این موزه‌ی بسیار جالب و متفاوت در دل کوه‌های لواسان قرار دارد که یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای تماشای گردشگران محسوب می‌شود. زنده یاد استاد ناصر هوشمند وزیر که یکی از مجسمه‌سازان تراز اول کشورمان ایران بود، این موزه را در سال 1384 هجری شمسی با هزینه شخصی خود راه‌اندازی کرده‌است. 

غار موزه وزیری

آبشار برگ جهان

این آبشار در شمال شرقی روستای برگ جهان قرار دارد که یکی از جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود. این آبشار در مسیر صعود به قله‌های سرسیاه غار قرار گرفته‌است و مقصدی برای طبیعت گردی است. بنابراین گزینه‌ی مناسبی برای پیاده روی و کوه پیمایی است. ارتفاع این آبشار از سطح دریا حدود 2200 متر است و برای رسیدن به آن به 1 ساعت پیاده‌روی نیاز است. غار لوخمیره نیز در 200 متری این آبشار قرار دارد.

آبشار برگ جهان

_ روستای آلون نیز از دیگر دیدنی های اطراف تهران است که افراد زیادی برای کوهنوردی به آنجا می‌روند.

منطقه محافظت شده ورجین

این منطقه در شمال شرقی استان تهران، در شهرستان شمیرانات قرار دارد. این منطقه بیش از 26 هزار هکتار مساحت دارد و با طبیعت بی‌نظیر و پوشش گیاهی متنوع خود مانند رودخانه‌ها، ارتفاعات سرسبز و چشمه‌های جاری، در فصل بهار و تابستان منظره‌ای مخملی و بکر در مقابل دیدگان به نمایش می‌گذارد.

منطقه حفاظت شده ورجین

پوشش گیاهی ناحیه ورجین

این منطقه به دلیل دارا بودن گونه‌های نادر گیاهی منطقه‌ای حفاظت شده‌است. در این ناحیه گیاهانی چون: گل گاوزبان، بابویه، درختان ارس، خاکشیر، بادام کوهی، زرشک و پیچک صحرایی پرورش می‌یابند. همچنین چای، شکر تیغال، لاله کوهی و پونه نیز در بخش‌هایی از دشت این ناحیه یافت می‌شود.

حیات وحش ناحیه ورجین

گونه‌های جانوری این منطقه‌ی حفاظت شده نیز تنوع بالایی مانند پوشش گیاهی آن دارد. مار، عقرب، افعی، افعی البرز، مار آبی، مار آتشی، لاک پشت، سیاه ماهی، قزل آلا، زردک، ماهی خال قرمز، قورباغه و وزغ از جمله خزندگان و آبزیان این منطقه در لواسان هستند. این منطقه محافظت شده‌است، بنابراین خارج کردن حیوانات از طبیعت، ممنوع است. اگر در مسیر گشت و گذار، با لانه این گونه‌ها روبه‌رو شدید، از آسیب زدن به آن‌ها جدا خودداری نمایید.

حیات وحش ورجین

باغ وحش صفا دشت کرج نیز مکانی دیگر برای تماشای گونه‌های مختلف حیوانات است. گوناگونی حیوانات در این باغ وحش به دلیل وسعت بالای باغ وحش زیاد است و به 100 گونه می‌رسد.

تفریحات روستای افجه و نواحی اطراف

روستای افجه، در شمال استان تهران و در لواسان قرار دارد،که یکی از مقاصد گردشگری و تفریحی در پایتخت کشور است. تفریحات متنوعی در این ناحیه وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از زمان خود نهایت لذت را در دل طبیعت ببرید.

  • کمپینگ: اگر یکی از طرفداران پروپاقرص کمپ کردن هستید، دشت‌ها، آبشارها و طبیعت اطراف یکی از گزینه های مناسب برای شما است. کمپینگ در طبیعت و دورهمی یکی از تفریحات هیجان‌انگیز و پرطرفدار در بین دوست داران طبیعت است. شما با همراه داشتن امکانات و لوازم کافی برای کمپ، می‌توانید شبی عالی اطراف روستا همراه دوستان و همراهان خود داشته‌باشید.
  • عکاسی: وجود پوشش گیاهی در نواحی مختلف روستا، همچنین وجود گونه‌های متنوع جانوری، سوژه‌ی بی‌نظیری برای عکاسی است.
  • طبیعت‌گردی: شما می‌توانید با قدم زدم در روستا و طبیعت اطراف آن از منظره بکر و سرسبز لذت ببرید. اگر از دوست داران و هواداران طبیعت و محیط آرامش بخش هستید، بازدید از این روستای زیبا تجربه خوبی برای شما خواهد بود.
  • آب‌تنی: علاقه‌مندان و دوست داران آب می‌توانند در چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آبشارهای این روستا و اطراف آن به شنا و آب تنی بپردازند.
  •  کوهنوردی: اگر طرفدار کوهنوردی هستید و به دنبال صعود به قله‌های جدید هستید، مناطق بکر دره شمالی افجه گزینه‌ی مناسبی برای شما است. کوهستان‌های این روستای تماشایی میزبان گردشگران زیاد در فصول گوناگون است.

کوهنوردی در روستای افجه لواسان تهران

سخن پایانی

سفر به روستای افجه لواسان یکی از روستاهای اطراف تهران گزینه مناسبی برای یک روز تفریح و دوری از شلوغی شهر است که نباید شانس امتحان آن را از دست بدهید.اگر به دنبال راهی برای آگاهی از تمامی ویژگی‌ها، جاذبه‌های گردشگری، مکان‌های دیدنی و… استان تهران و سایر استان‌ها یا یک منطقه خاص هستید، پیشنهاد ما بهره‌گیری ازمطالب مفید باماگردی است.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.