یک پیشنهاد گردش تازه

دریاچه لفور

دریاچه ی لفور واقع در استان مازندران

دریاچه ی لفور

دریاچه ی لفور واقع در استان مازندران از زیبایی های این دیار خوش آب و هوا و سرسبز است.

دریاچه ی پرآب و زیبایی که در دل جنگل های انبوه و پردرخت لفور سوادکوه قرار گرفته و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.این دریاچه در کنار جنگل‌های زیبای سوادکوه، منظره‌ای زیبا و دلنواز را برای کسانی که عاشق طبیعت گردی هستند، فراهم می‌کند.دریاچه لفور سوادکوه در دهستانی به همین نام روی تلاقی سه رودخانه کارسنگ‌رود، آذررود و اسکلیم روهار در منطقه‌ای به نام دئوتک با ارتفاعی ۷۲ متری بر فراز تپه‌ای نسبتاً بلند قرار گرفته است.

آب روستاهای شهرهای بابل، بابلسر، قائمشهر، جویبار، امیرکلا، خزرشهر و فریدون‌کنار از این دریاچه تامین می‌شود.

دریاچه ی لفور

دریاچه لفور

دریاچه سد لفور آرامش ذخیره‌شده‌ای در خود دارد که تمام افرادی که به آنجا می‌روند را در آن سهیم می‌کند.

با وجود دست‌ساز بودن و غير طبيعي بودن اين درياچه از نظر منشا ساخت، بسيار زيبا و با وقار با طبيعت عجين شده است.

به عبارتي اكوسيستمي طبيعي و زيبا را به خود گرفته است. گويي اين درياچه همچون جنگل لفور و هيركاني‌ سالهاست در اين منطقه قرار دارد. انعكاس زيباي درختان در فصل زرد و نارنجي سال بهترين تصويري ست كه در اين منطقه مي‌توان ديد.

این دریاچه در سوادکوه مازندران قرار دارد و برای رفتن به اینجا می‌بایست فیروزکوه و پل سفید را رد کرده و به شیرگاه برسید.

در حین بازدید از جاذبه‌ تماشایی دریاچه لفور سوادکوه، نباید لذت قایق‌سواری در آن را از دست بدهید. ماهیگیری در دریاچه و رودخانه، لم‌دادن به بلندای درختان راش و افرا، قدم‌زدن در روستاها و حس بی‌نظیر پیاده‌روی در آب سرد رودخانه و تجربه بازدید از امامزاده‌ها و مساجد این منطقه، یک سفر خاطره‌انگیز برایتان به ارمغان می‌آورد.

رستوران‌ها و غذاخوری‌های محلی بسیار زیاد اطراف جنگل لفور و روستاهای آن، مردم را مجاب می‌سازد تا گذری‌طور به آن سر بزنند. یکی از آرام‌ترین و دنج‌ترین رستوران‌های این منطقه نیز نامش رستوران ماهی لفور است.

هدف از ساخت این رستوران، ترکیب فضای آرامش‌بخش منطقه اطراف و ماهیان حوضچه‌های پرورشی‌اش بود. در منوی این رستوران می‌توان غذاهایی همچون انواع کباب، ماهی قزل‌آلا و بسیاری از غذاهای محلی و سنتی منطقه را دید و از خوردن‌شان لذت برد.

دریاچه ی لفور

وجه تسمیه دریاچه لفور

قدمت روستا و جنگلش به ميليون‌ها سال پيش باز مي‌گردد. باید بارها نام جنگل لفور به گوشتان خورده باشد. جنگلی که بیش از ۴۰ میلیون سال قدمت دارد و آن را بخشی از جنگل‌های باستانی هیرکانی می‌دانند.

تاریخچه این جنگل به دوران ژوراسیک برمی‌گردد. برای همین دریاچه سد لفور نیز به همین نام شناخته شده است. دهستان لفور را تحت عنوان لپور نیز می‌شناسند. این منطقه در شمال سوادکوه در استان مازندران زیبا قرار دارد.

تعداد ۲۹ آبادی و روستای بزرگ و کوچک در دهستان لفور قرار دارند. منطقه لفور از جنگل و دریاچه سد لفور را از دست ندهید.
البته باید بگوییم که این سد در ابتدا لفور نام نداشته است.

ابتدا آن را پاشاکلا می‌نامیدند. بعدها نام آن تغییر کرد و به آیت‌الله صالحی مازندرانی تبدیل شد. اما زمان گذشت و نام البرز به آن داده شد. در حالیکه همه آن را با نام لفور (منطقه‌ای که در آن واقع شده است) می‌شناسند.

خلاصه که امروزه نام این سد، دریاچه سد لفور است که بر روی رودخانه‌ی پرخروشی به نام بابلرود ساخته شده است.

بهترین زمان سفر

در هر چهار فصل، منطقه لفور واقع در طبیعت زیبای مازندران جاذبه‌ ها و زیبایی‌های خود را دارد. معمولا استقبال از لفور در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز بیش از زمستان است.

هنگام سفر به مجموعه جنگل‌های لفور، سد لفور و آبشار جز رد پا چیزی در طبیعت به جای نگذاریم.

اکنون که می‌دانید دریاچه سد لفور کجاست و جنگل لفور را شناختید، در مسیر دسترسی به جنگل و دریاچه لفور افراد محلی را می‌بینید که محصولات محلی و خوراکی می‌فروشند. با خرید از آن‌ها به رونق اقتصادی روستا کمک کنید.


سایر دیدنی های استان مازندران را اینجا ببینید

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.