یک پیشنهاد گردش تازه

سفر به ییلاق زیبای سوباتان

ییلاق سوباتان (به زبان تالشی: سووتون) از جاهای دیدنی شهرستان تالش است. این ییلاق بسیار سرسبز است و پر از چشمه های آب گوارا است. شما می توانید در گلزار های زیبای سوباتان قدم بزنید. جدا از آن دام‌ها و اسب‌هایی در ییلاق هستند که به این‌طرف و آن‌طرف می‌روند. در ادامه نیز کلبه‌های قدیمی با پنجره‌های چوبی‌شان منظره بی‌نظیری به وجود آورده‌اند که تصور چنین منطقه‌ی بکری در ایران، شاید دور از ذهن باشد. در ادامه همراه باماگردی باشید.

آنچه در این مطلب می خوانید :

ییلاق سوباتان کجاست؟

ییلاق سوباتان از سرسبزترین و زیباترین ییلاق های کشور است که در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار از توابع تالش در استان گیلان و در ۳۶ کیلومتری شمال غرب تالش قرار دارد. اطراف این ییلاق را طبیعتی زیبا و چشم نواز احاطه کرده است به طوری که در شرق آن جنگل های تالش، در غرب ییلاق های استان اردبیل و دریاچه نئور و در شمال، رودخانه لیسار قرار دارد.

سفر به ییلاق سوباتان

چرا به آن سوباتان می گویند؟

برای دلیل این که چرا نام این محل را سوباتان گذاشته اند دو نظریه مختلف وجود دارد، یکی اینکه معنی سوباتان در زبان ترکی محل فرو ریختن آب است که از سو به معنی آب و باتان به معنی فرو رفتن تشکیل شده است. چون باران ها در این ییلاق در حفره ای فرو می روند به همین دلیل اسم آن را سوباتان گذاشتند. اما نظریه ای دیگر این است که سو به معنی گلپر و وتون به معنی روییدن است و چون در سراسر قسمت های مختلف این ییلاق گلپر رشد می کند به همین دلیل نام آن را سوباتان گذاشته اند.

طبیعت ییلاق سوباتان

دیدنی ها و تفریحات ییلاق سوباتان

آفرود و نیسان‌سواری تا سوباتان:

بی‌شک این نوع پیمودن مسیر تا روستا می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌های شما باشد. از آنجا که مسیر رسیدن به روستا پرپیچ و خم و گاهی خاکی و ناهموار است، یا باید ماشین مناسب و قوی داشته باشید یا از نیسان‌های محلی‌های منطقه برای رسیدن به روستا استفاده کنید. در طول مسیر روستا، دیدن مناظر بکر و زیبای ییلاق، نسیم خنک و گاهی خیلی سرد هوای کوهستان و همین مسیر ناهموار، یکی از جذاب‌ترین تجربه‌هایی است که می‌توانید در این سفر به دست آورید.

اقامت و کمپینگ در سوباتان:

شب‌مانی در سوباتان خاطره‌ای است که هیچ‌گاه فراموش نخواهید کرد. تصور ماندن در کلبه‌های ساخته شده از چوب بلوط و کاهگل در میان طبیعت و به دور از دغدغه‌ها و سر و صدای شهر، و یا کمپ در طبیعتی بی‌نظیر با چشم‌اندازی خارق‌العاده، چیزی‌ست که می‌تواند شما را برای رفتن به سوباتان وسوسه کند. اقامت در سوباتان جذاب‌ترین فعالیتی است که برای به دست آوردن آرامش می‌توانید انجام دهید.

بازدید از آبشار ورزان:

آبشار ورزان، جاذبه‌ای دیدنی در حدود 4 کیلومتری ییلاق سوباتان و در روستای ورزان است که در فصل بهار در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد. بازدید از این آبشار 30 متری نیازمند 3 ساعت پیمایش در طبیعت است. در نزدیکی آبشار ورزان چند دشت وسیع وجود دارد که در آنها بازی‌های بومی و محلی منطقه مانند اسب‌سواری، طناب‌کشی و … با حضور اهالی اجرا می‌شود. «ور» در زبان تالشی به معنی زیاد و «وزن» به معنی آبشار است.

دشت های شقایق ییلاق سوباتان:

شقایق‌ها در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد مهمان منطقه سوباتان می‌شوند و جلوه‌ای حیرت‌انگیز به این منطقه می‌دهند. دشت‌های شقایق اطراف آبشار ورزان، دشت شقایق لوراهونی و منطقه باتمان بلاغ از جمله مکان‌هایی هستند که می‌توانید رخ‌نمایی این گل‌ها را در آنها ببینید. در بخش‌های مخلف سوباتان که در ارتفاع بالاتر قرار دارند مانند ساری بلاغ و چم چمی، دیرتر شاهد رویش این گل‌ها هستند و در محله‌های پایین‌تر زودتر می‌توانید این گل‌ها را تماشا کنید. به جز شقایق‌ها، گل‌های وحشی دیگری به رنگ‌های زرد و آبی و … نیز در منطقه دیده می‌شوند.

تماشای پدیده اقیانوس ابر:

قرارگیری سوباتان در ارتفاع بالا و نزدیکی آن به دریا و جنگل‌های تالش، موجب شکل‌گیری پدیده‌ای معروف به اقیانوس ابر در این منطقه می‌شود. در زمان و آب و هوای مناسب با قرارگرفتن در ارتفاعات می‌توانید اقیانوسی از ابر و مه غلیظ را زیر پای خود ببینید و لذت ببرید. این که این پدیده را ببینید یا نه کاملا بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و نمی‌توان زمان دقیقی برای آن عنوان کرد.

تفریحات ییلاق سوباتان

راه دسترسی به ییلاق سوباتان

برای دسترسی به ییلاق سوباتان چند راه دارید:

تالش – سوباتان: این مسیر 43 کلیومتر و ماشین‌رو است و ماشین‌های کمک‌دار و وانت نیسان می‌توانند آن را طی کنند. مسیر تالش با سوباتان تا سه‌راهی کیش‌دیبی و تا نزدیکی روستای رزه حدود 15 کیلومتر و آسفالت است و بقیه مسیر خاکی می‌شود.

تالش – آق اولر – سوباتان: حدود 35 کیلومتر جاده آسفالته را از تالش تا منطقه تاریخی آق اولر بپیمایید و از آنجا تا سوباتان حدود 12 کیلومتر جاده خاکی در پیش دارید. بخش خاکی را فقط می‌توان با ماشین‌های کمک‌دار طی کرد. از ویژگی‌های این مسیر وجود دشت شقایق لوراهونی در آن است.

اردبیل – دریاچه نئور – سوباتان: دریاچه نئور در مرز گیلان و اردبیل قرار دارد و فاصله آن تا اردبیل حدود 53 کیلومتر و دارای جاده‌ای آسفالته است. از دریاچه نئور تا ییلاق سوباتان حدود 18 کیلومتر جاده خاکی وجود دارد که با ماشین‌های کمک‌دار طی می‌شود. این جاده از مسیرهای محبوب پیمایش نیز هست و گردشگران آن را با پای پیاده طی می‌کنند.

لیسار – سوباتان: از لیسار حدود 20 کیلومتر در مسیر مالرو جنگلی را طی کنید که به دلیل شیب‌های تند و ناهموار بودن، مسیر سختی است و فقط به افراد حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. برای طی کردن این مسیر حدود 10 ساعت پیاده‌روی لازم بوده و حضور یک راهنمای محلی به دلیل متروکه بودن مسیر، ضروری است.

روستای پاجی میانا به زیبایی ییلاق سوباتان است پس اگر از این ییلاق خوشتان آمد به این روستا حتما سفر کنید.

بهترین زمان سفر به سوباتان 

از اسم ییلاق سوباتان می‌توان فهمید که این منطقه در فصول سرد بسیار برفی است باتوجه به این موضوع بهتر است در فصل‌های زمستان و پاییز به این منطقه سفر نکنید. هرچند که اینجا حتی در این فصل‌ها هم زیبایی‌های خودش را دارد.

اما سوباتان در بهار و تابستان به خصوص ماه‌های فروردین و اردیبهشت شکوفا می‌شود. برای همین بهترین زمان سفر به سوباتان اوایل بهار است.

یک پیشنهاد گردش تازه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.