یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به گلفشان نفتلیجه گلستان + عکس و آدرس

گلفشان نفتلیجه کجاست؟

گلفشان (گمیشان) نفتلیچه یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین گلفشان های ایران است که در استان گلستان قرار دارد. در میان دشت‌های شمالی ایران، گویی تکه‌ای از ماه بر زمین نشسته است. گلفشان نفتلیجه، با آن حوضچه صورتی رنگش، منظره‌ای بدیع و شگفت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. این تپه مخروطی شکل، که حدود 26 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، در واقع یک پدیده زمین‌شناسی نادر است که از دل آن، گِل رس، آب شور و گاز با فشار زیاد به بیرون فوران می‌کند. این پدیده به حدی زیباست که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران به این منطقه سفر می‌کنند تا از این جای دیدنی بازدید کنند. در ادامه قصد داریم به معرفی کامل گلفشان نفتلیجه بپردازیم. پس با باماگردی همراه باشید.

گلفشان چیست؟

شاید بهتر است قبل از معرفی گلفشان نفتلیجه، ابتدا بدانید که گلفشان چیست و به چه جایی گلفشان می‌گویند؟ گلفشان یا گل‌فشان پدیده‌ای طبیعی است که طی آن گل‌ولای از زیر زمین به شکل چشمه‌وار به سطح زمین می‌رسد و شکل ماهوری به خود می‌گیرد. گلفشان‌ها از یک یا چند دهانه آتشفشانی تشکیل شده‌اند که به طور مداوم گِل سردی از آن به خارج پرتاب و روان شده و با انباشته شدن روی هم، کم کم مخروط های کوچک و بزرگی را تشکیل می‌دهند. گلفشان‌ها در سرتاسر دنیا پراکنده هستند، اما بیشتر در مناطق زلزله‌خیز و دارای فعالیت‌های آتشفشانی دیده‌می‌شوند. یکی از معروفترین و زیباترین گلفشان های ایران، گلفشان نفتلیجه است که به دلیل رنگ صورتی و بنفشی که حوضچه آن دارد، آنرا بسیار خاص کرده‌است.

علت صورتی بودن گلفشان نفتلیجه چیست؟

شاید برای شما سوال شود که چرا گلفشان نفتلیجه گلستان به رنگ صورتی در می‌آید؟ رنگ صورتی گلفشان نفتلیجه به دلیل وجود ماده معدنی ید در آن است. ید در آب دریا و شورابه‌های خارج شده از اعماق زمین با ترکیبات سدیم و پتاسیم وجود دارد و در آب‌های شور خروجی از چاه‌های نفت و نمک نیز مشاهده می‌شود. هنگامی که ید در معرض هوا قرار می‌گیرد، با اکسیژن واکنش داده و به ید مولکولی تبدیل می‌شود. ید مولکولی دارای رنگ بنفش مایل به صورتی است که به آب گلفشان رنگ صورتی می‌دهد. اگر خوش شانس باشید، هنگام بازدید از این گلفشان رنگ بی‌نظیر آن را مشاهده کنید و نهایت لذت را ببرید.

چرا نتلیجه صورتی است

بهترین زمان بازدید از گلفشان نفتلیجه گمیشان

نمی‌توان به طور دقیق پیشبینی کرد که چه زمانی این حوضچه به رنگ صورتی و بنفش در می‌آید اما طبق گفته گردشگران و محلیانی که در نزدیکی این گلفشان زندگی می‌کنند، بهترین زمان بازدید از نفتلیجه، دو فصل اول سال یعنی بهار و تابستان است. شما در این زمان می‌توانید از هوای دلپذیر این منطقه نهایت لذت را ببرید و با تماشای این حوضچه صورتی رنگ، یک سفر خاطره‌انگیز برای خود و همسفران خود بسازید.

همچنین استان ایلام یکی از شهر های زیبای ایران است که در فصل بهار بسیار زیباست. اگر به این استان سفر کردید، حتما از شهر باستانی سیمره بازدید کنید.

جاهای دیدنی اطراف نفتلیجه گلستان

در ادامه قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی اطراف نفتلیجه بپردازیم تا بعد از بازدید از گلفشان نفتلیجه گلستان، مشغول بازدید از جاهای دیدنی نفتلیجه شوید. 

مسیر گلفشان نفتلیجه

جزیره آشوراده

این جزیره بزرگترین جزیره ایرانی در دریای خزر است و دارای سواحل زیبا، جنگل های انبوه و تنوع زیستی غنی است. بازدیدکنندگان می توانند در جزیره آشوراده به گشت و گذار، شنا، حمام آفتاب، پرنده نگری و کمپینگ بپردازند. هرساله بسیاری از مردم برای تماشای آشوراده و دوری از محیط‌های پرهیاهوی شهری به استان گلستان سفر می‌کنند. به علاوه، این منطقه به عنوان یکی از پناهگاه‌های مهم حیات وحش ایران و تالاب‌های مهم دنیا نیز شناخته شده و همواره پرندگان زیادی از کشورهای همسایه به آن سفر می‌کنند.

تالاب بین المللی گمیشان

تالاب گمیشان زیستگاه بزرگ انواع پرندگان مهاجر است. بیشتر پرندگان مهاجر این تالاب از سمت روسیه و شمال غرب ایران به این تالاب کوچ می‌کنند و به دلیل آب و هوای نسبتاً معتدلی که دارد در تمام فصول سال می‌توانید شاهد انواع پرندگان در این زیستگاه باشید. اگر در فصل اوج کوچ پرندگان در این منطقه باشید، بیش از ۲۲ گونه پرنده را در زیستگاه تالاب گمیشان به چشم خواهید دید. پرندگانی مانند مرغابی سر حنایی، مرغابی سرسبز، غاز خاکستری، فلامینگو، عقاب شاهی، بالابان، قو، حواصیل، پرلا، سار، گیلانشاه خال‌دار، کوکر، آبچلیک، خوتکا، کاکایی، لک‌لک، پلیکان، سلیم طلایی، چکاوک، پرستوی دریایی و … که پرواز دسته جمعی و صداهای گروهی آن‌ها یکی از نادرترین منظره‌های طبیعی را پیش چشم شما می‌آورد.

جاهای قشنگ گمیشان

موزه مردم شناسی گرگان

این موزه مجموعه ای از آثار باستانی و اشیاء مربوط به فرهنگ و تاریخ استان گلستان را در خود جای داده‌است. بازدیدکنندگان می توانند در موزه مردم شناسی گرگان با تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه آشناشوند. موزه باستان شناسی گرگان بهترین راه برای سیر در تاریخ و آشنایی با آداب و سنن گذشتگان این دیار است. موزه‌ها در هر شهر یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری برای مسافران و حتی اهالی آن شهر به شمار می‌روند. این موزه فرصت مناسبی برای غرق شدن در تاریخ باستانی ایران زمین است.

اقامت در نفتلیجه

نفتلیجه روستایی در استان گلستان ایران است که به خاطر گلفشان معروفش شناخته شده است. گلفشان نفتلیجه تپه‌ای مخروطی شکل است که از دهانه آن گاز و گل فوران می‌کند. این پدیده ناشی از وجود مخازن نفت و گاز در زیر زمین است. گلفشان نفتلیجه جاذبه گردشگری محبوبی است و امکانات مختلفی برای اقامت در این منطقه وجود دارد. هتل‌ها، مهمانپذیرها و خانه‌های روستایی برای انتخاب وجود دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم در روستای گمیشان بمانید و از بوم گردی های زیبای این منطقه استفاده کنید.

آدرس گلفشان نفتلیجه گمیشان

گلفشان نفتلیجه در بخش مرکزی شهرستان گمیشان، در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری غرب گمیش‌تپه و ۱۱۰ کیلومتری شمال بندر ترکمن قرار دارد. این گلفشان در کنار جاده اصلی گمیش‌تپه-بندر ترکمن واقع شده و دسترسی به آن از طریق این جاده آسان است. البته برای بازدید از این گلفشان باید مقداری از مسیر را پیاده طی کنید.

سخن پایانی

گلفشان نفتلیجه یک پدیده زمین ‌شناسی نادر و زیبا است که در شهرستان گمیشان استان گلستان و در کرانه‌ های شرقی دریای خزر قرار دارد. این گلفشان به شکل مخروطی و با ارتفاع هشت متر و قطر ۵۰۰ متر، آب شور و گِل رس را با فشار زیاد به همراه گاز از دهانه‌ اش خارج می ‌کند. ایـن گلفشان دارای خواص درمانی است و گاهی به رنگ بنفش یا صورتی در می ‌آید که نشان از وجود ماده‌ معدنی ید در آن است. این گلفشان از آثار ملی و طبیعی ایران است و جذابیت خاصی برای گردشگران دارد.

گلفشان نفتلیجه

یکی دیگر از جاهای دیدنی استان گلستان، پارک جنگلی ناهارخوران است که پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی آن را مطالعه کنید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.