یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به دریاچه نئور اردبیل + عکس و آدرس

دریاچه نئور کجاست؟

دریاچه نئور از جاذبه های گردشگری شمال غربی ایران است. نئور از مقصد های گردشگری استان اردبیل به حساب می آید. این دریاچه طبیعت بکری دارد که علاقه مندان را مشتاق سفر به آن می کند. دریاچه نئور اردبیل شامل دو دریاچه ۴۰ هکتاری و ۱۸۰ هکتاری است که در فصل بهار به هم می رسند و دریاچه ای با عمق حدودا ۵ تا ۱۳ متر و وسعتی حدودا ۲۰۰ هکتار ایجاد می کنند. در محیط اطراف این دریاچه، اکوسیستمی جالب تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد و محیطی برای زیستگاهی، اکوتوریستی، زنبورداری، کشاورزی و دامداری دارای ارزش و اهمیت زیادی است. برای استفاده از آب این دریاچه سدی به نام قانلی دره احداث شده است. در ادامه همراه باماگردی باشید تا راهنمای سفر به دریاچه نئور را پیش از سفرتان مطالعه کنید.

آنچه که در این مقاله میخوانید:

معرفی دریاچه نئور اردبیل

در دامنه کوه‌های تالش و مرز بین شهرهای استان گیلان و اردبیل، می‌توانید از این طبیعت زیبا دیدن کنید. از هر دو شهر گیلان و اردبیل نیز به این دریاچه خواهید رسید منتها از سمت استان اردبیل و شهرستان خلخال به‌ خاطر مسیر آسفالتی که دارد، دسترسی‌تان به دریاچه راحت‌تر است.

در ادامه لازم است بگوییم در هر فصلی از سال که از این دریاچه دیدن کنید، شاهد طبیعت دلنشینی هستید که چشم و روحتان را نوازش می‌کند. سکونتگاه‌های ییلاق را در نیز در اطراف اینجا می‌توانید ببینید. بنابراین اگر می‌خواهید چند روزی فارغ از روزمرگی و گرفتاری‌های زندگی به طبیعت بکر و به دور از هیاهو پناه ببرید، به کنار دریاچه نئور بروید و نفسی تازه کنید.

نئور اردبیل

مسیر دریاچه نئور اردبیل

برای دسترسی به این دریاچه می توانید از حاشیه جنوب شرقی شهر اردبیل یعنی میدان ایثار وارد جاده خلخال شوید و پس از طی ۳۵ کیلومتر به ده بودالالو برسید. در سمت چپتان مسیر روستای عباس آباد را خواهید دید که حدودا ۱۰ کیلومتر بوده و پس از عبور از کنار روستای عباس‌ آباد وارد جاده دریاچه خواهید شد که حدودا ۵ کیلومتر است، در این هنگام دریاچه را خواهید دید، توجه داشته باشید که جاده کوهستانی دریاچه آسفالت بوده ولی جاده دور دریاچه خاکی است.

دلیل نامگذاری نئور چیست ؟

ریشه اسم نئور مغولی است. در زبان مغولی به دریاچه نوور می گویند و در ترکی آذربایجانی به دریاچه کوچکی که هیچ رودخانه ای به آن منتهی نمی شود، نئور نیز گفته می شود. بنابراین دلیل نامگذاری نئور ، ریشه کلمه آن است.

طبیعت دریاچه نئور 

طبیعت بکر و مناظر زیبای اطراف دریاچه نئور اردبیل سالانه گردشگران بسیاری را از مناطق دور و نزدیک به سمت خود می‌کشاند. افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند، اغلب دوست دارند در کنار این دریاچه زیبا چادر بزنند و به تماشای مناظر شگفت‌انگیز طبیعت بنشینند.

دشت‌های اطراف نئور اردبیل هم با پوشش گیاهی خاصی که دارند شما را شگفت‌زده خواهند کرد. زمین‌های سبز شده با بابونه، نعناع کوهی، آویشن، سبزی‌های محلی، گیاهان دارویی پوشش گیاهی نئور را تشکیل می دهند. هم گل‌های زیبای زردرنگی در اطراف دریاچه می روید که قطعا برایتان جذاب خواهد بود.

تفریحات دریاچه 

در ادامه قصد داریم به معرفی تفریحاتی که میتوانید در دریاچه نئور اردبیل انجام دهید بپردازیم تا در صورت سفر شما به این منطقه، سردرگم نباشید و خوش بگذرانید. برخی از تفریحاتی که در نئور میتوان انجام داد شامل:

کوه نوردی 

اگر به کوهنوردی علاقه دارید می‌توانید در کوه‌های اطراف دریاچه نئور به‌سمت قله‌ها بروید تا به زیباترین چشم‌اندازهای دریای خزر و جنگل‌های شمال ایران برسید. مسیرهای مختلفی برای کوهنوردی در اطراف این دریاچه وجود دارند و یکی از معروف‌ترین قله‌ها برای صعود قله «بغروداغ» است. این قله نزدیک به ۳۲۰۰ متر ارتفاع دارد و دریاچه نئور در دامنه شمالی آن واقع شده است.

دوچرخه سواری 

فضای اطراف این دریاچه برای دوچرخه‌سواری نیز بسیار مناسب است و علاقه‌مندان به دوچرخه سواری کوهستانی را جذب می‌کند. بسیاری از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی در فصل‌های بهار و تابستان، فاصله بین این دریاچه تا ییلاق سوباتان در جنوب شرقی آن را که در حدود ۲۰ کیلومتر است، با دوچرخه طی می‌کنند.

مشاهده پرندگان

این منطقه زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر است که اگر در فصول مهاجرت به دریاچه نئور سفر کنید، می‌توانید پرندگان زیادی را از جمله کبک، چکاوک، اردک، عقاب طلایی و انواع گنجشک را ببینید.

اسب سواری و قایقرانی

اسب‌سواری و قایقرانی نیز از دیگر تفریحات ورزشی در دریاچه نئور به شمار می‌روند. در اطراف این دریاچه امکان اجاره کردن اسب وجود دارد؛ اما اگر می‌خواهید قایق سواری کنید، باید قایق بادی با خود ببرید.

اگر تا حالا تجربه اسب سواری ندارید ، پیشنهاد می کنیم برای اولین بار در اطراف دریاچه نئور اردبیل اسب سواری کنید. چون با این کار یک تیر و دو نشان زده‌اید.

اسب سواری در دریاچه نئور اردبیل

همچنین در استان اردبیل، میتوانید از دریاچه شورابیل اردبیل نیز دیدن کنید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه نئور اردبیل

همانطور که گفتیم،این دریاچه از جاهای دیدنی خلخال و استان اردبیل محسوب می شود و به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات کوهستانی، بارش های مداومی دارد. در فصل پاییز و زمستان آب و هوای منطقه بسیار سرد می شود و حتی آب دریاچه تا عمق ۸۰ سانتی متری منجمد است. بنابراین بهترین زمان سفر به این دریاچه و تماشای طبیعت بکر و زیبای آن، فصل بهار و تابستان می باشد. با گرم شدن هوا از اواسط اردیبهشت ماه و آب شدن برف های کوهستان، آب دریاچه نیز بالا می آید و گل های رنگارنگی که در این منطقه می رویند، که ارزش بازدید از نئور را دوچندان می کنند.

نکات مهم سفر به دریاچه نئور

در اینجا یک سری نکات مهم که بهتر است قبل از سفر به دریاچه نئور اردبیل بدانید آماده‌کردیم.

  • به قوانین و مقررات احترام بگذارید: از قوانین و مقررات مربوط به منطقه مانند ممنوعیت روشن کردن آتش، رها کردن زباله و … پیروی کنید.
  • به طبیعت احترام بگذارید: از گل ها و گیاهان چیدن خودداری کنید و به حیوانات وحشی غذا ندهید.
  • مراقب زباله های خود باشید: زباله های خود را در سطل آشغال یا کیسه مخصوص جمع آوری کنید و در طبیعت رها نکنید.
  • از یک راهنمای محلی استفاده کنید: اگر برای اولین بار به دریاچه نئور می روید، می توانید از یک راهنمای محلی برای گشت و گذار در منطقه استفاده کنید.
  • از فرهنگ و رسوم محلی احترام بگذارید: به فرهنگ و رسوم محلی احترام بگذارید و لباس و رفتاری مناسب با محیط داشته باشید.
  • از سفر خود لذت ببرید: دریاچه نئور یک مکان زیبا و منحصر به فرد است. از سفر خود به این منطقه لذت ببرید و خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنید.

اقامت در دریچه نئور اردبیل

در این قسمت از مقاله قصد داریم به شما دو روش برای اقامت در این دریاچه به شما معرفی کنیم. اگر قصد دارید بیش از یک روز در دریاچه نئور اقامت داشته‌باشید، می‌توانید یکی از این دو گزینه را برای اقامت انتخاب کنید.

اقامت در اطراف دریاچه

اگر علاقه به کمپینگ در طبیعت دارید و امکانات مورد نیاز برای برپایی کمپ در دریاچه را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از لذت برپایی کمپ غافل نمانید و از تجربه‌های خاطره انگیز برپایی کمپ نهایت لذت را ببرید. البته حتما قبل از برپایی کمپ از شرایط آب‌وهوایی منطقه مطلع باشید و درباره انتخاب مکان کمپ خود اطمینان خاطر کسب کنید.

اقامت در اقامتگاه های اطراف

اگر شرایط کمپینگ را ندارید، نگران نباشید. شما می‌توانید با خیال راحت به یکی از هتل‌ها و مهمانسرا‌های اردبیل مراجعه کنید. از اقامتگاه‌ها و مسافرخانه‌های زیبای این منطقه استفاده کنید. علاوه بر این حتما غذاهای محلی‌ای که در منوی این اقامتگاه‌ها وجود دارد را امتحان کنید.

کمپ در دریاچه

آدرس دریاچه نئور

دریاچه نئور در استان اردبیل، بین شهرستان های خلخال و کوثر واقع شده است. می توانید با خودروی شخصی از طریق جاده های اردبیل – خلخال، خلخال – کوثر یا تالش – هشتپر به دریاچه نئور بروید. همچنین، می توانید از تورهای گردشگری که از شهرهای مختلف به این دریاچه برگزار می شوند استفاده کنید.

آدرس نئور

سخن پایانی

دریاچه نئور یکی از زیباترین دریاچه های استان اردبیل و کشورمان ایران است که هرساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به معرفی دریاچه نئور اردبیل بپردازیم و یک راهنمای سفر کامل و جامع برای شما آماده کنیم. امیدواریم که از این مقاله نهایت استفاده و لذت را برده باشید و در صورت سفر به دریاچه نئور اردبیل، یک خاطره خوش و دلپذیر برای خود و همسفران خود ایجاد کنید.

اگر دوست دارید به مقصد جدید و متفاوتی سفر کنید ، قلعه آدم خوار در اردبیل را از دست ندهید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.