یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به آبشار آهکی اسکلیم + عکس و آدرس

آبشار آهکی اسکلیم کجاست؟

 آبشار آهکی اسکلیم با نام آبشار گالش کلا نیز شناخته می شود. این آبشار در دهستان لفور از توابع شهرستان سوادکوه شمالی بخش لفور_شیرگاه در استان مازندران قرار دارد. آبشار اسکلیم در میان جنگل‌های هیرکانی و در دامنه‌ی تپه‌ای جنگلی و سرسبز قرار دارد و برای رسیدن به آن باید حدود دو تا سه ساعت از میان جنگل پیاده‌روی کنید. سوادکوه یکی از شهرستان‌های استان مازندران است که به داشتن آبشارهای فراوان معروف است.
اما آنچه که شما در آبشار آهکی سوادکوه می‌بینید، ممکن است در هیچ کجا این زیبایی و طراوت را تجربه نکنید. آبشار آهکی سوادکوه نام‌های دیگری هم دارد. ممکن است آن را به نام آبشار اسکلیم یا به زبان محلی گالش کلا هم بشناسید. اسکلیم رود با توجه به محل قرارگیری و مشخصه‌های زیبایی‌شناسی، از سایر آبشارها متمایز شده و به عروس آبشارهای سوادکوه شهرت یافته است و از زیباترین آبشارهای منطقه لفور نیز به شمار می‌رود.
در ادامه قصد داریم به معرفی کامل آبشار آهکی اسکلیم بپردازیم و برای شما یک راهنمای سفر کامل و جامع آماده کنیم. پس با باماگردی همراه باشید.

دلیل نامگذاری آبشار آهکی اسکلیم

در اعماق جنگل‌های انبوه هیرکانی، گویی عروس طبیعت بر بستر سبز زمردین آرمیده است. آبشار اسکلیم، با شکوه و عظمت خود، منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز را خلق می‌کند که هر ساله، سیل مشتاقان طبیعت را به سوی خود رهنمون می‌شود. اسکلیم به معنای کاکنج یا عروس در پرده است.آبشار اسکلیم نیز شاید با تشبیه یک عروس زیبا در دل جنگل های هیرکانی شمال ایران است. این جاذبه گردشگری یکی از زیباترین آبشارهای استان مازندران است و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

آبشار گالش کلا

بهترین زمان بازدید از آبشار آهکی اسکلیم

بهترین زمان بازدید از آبشار آهکی اسکلیم بهار و اوایل تابستان (اردیبهشت تا تیر) است. در این فصل، هوا خنک و دلپذیر است و بارندگی‌ها باعث شده تا آبشار پر آب باشد. همچنین، طبیعت در این فصل سرسبز و شاداب است و گل‌ها در حال شکفتن هستند. بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی در فصل بهار به این آبشار سفر میکنند و علاوه بر لذت بردن از محیط و فضای زیبا و جذاب این آبشار، از هوای مطبوع و دلپذیری که در منطقه آبشار گالش کلا وجود دارد لذت میبرند.

امکانات آبشار آهکی اسکلیم 

آبشار آهکی اسکلیم در میان جنگل‌های بکر سوادکوه قرار دارد که از دست نخورده‌ترین بافت‌های جنگلی و آبشار ایران است. در اطراف آبشار اسکلیم که نام دیگر آن آبشار گالش کلا نیز است، و جنگل‌های گرداگرد آن هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد. اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید یا یک روز پیک‌نیک را می‌خواهید در اطراف این آبشار سپری کنید، باید همه وسایل و مواد غذایی لازم را همراه خود ببرید. با توجه به طبیعت زیبا و دست نخورده در اطراف ابشار آهکی اسکلیم و محیط بسته این آبشار، به خاطر داشته‌باشید که هیچ زباله‌ای در این محیط باقی نگذارید. آلوده کردن محیط آبشار مناطق اطراف آن می‌تواند صدمه‌هایی غیر قابل جبران به اکوسیستم این منطقه وارد کند؛ پس زباله‌های خود را در اطراف این آبشار رها نکنید و به درختان و طبیعت این منطقه آسیب نرسانید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به اسکلیم

در ادامه به معرفی وسایلی که برای سفر به آبشار آهکی اسکلیم نیاز دارید میپردازیم. علاوه بر اینها به شما پیشنهاد میکنیم حتما برای خود یک چک لیست مسافرتی آماده‌کنید تا در صورت بروز اتفاقات مختلف، امکانات لازم را داشته‌باشید تا سفر خوبی را داشته‌باشید.

  • آب کافی: برای جلوگیری از کم‌آبی، آب کافی همراه داشته باشید.
  • تنقلات: برای رفع خستگی و گرسنگی، تنقلات سبک همراه داشته باشید.
  • کرم ضد آفتاب: برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی، کرم ضد آفتاب همراه داشته باشید.
  • کلاه آفتابی: برای محافظت از سر و صورت خود در برابر نور خورشید، کلاه آفتابی همراه داشته باشید.
  • عینک آفتابی: برای محافظت از چشمان خود در برابر نور خورشید، عینک آفتابی همراه داشته باشید.
  • پوشاک مناسب فصل: پس از چک‌کردن هواشناسی اسکلیم رود، لباس‌های مناسب آب‌وهوای منطقه را انتخاب کنید.
  • سایر وسایل: اگر قصد دارید در چادر بمانید، چادر، کیسه‌خواب، زیرانداز، و چراغ‌قوه همراه خود ببرید. لوازم بهداشتی شخصی مثل مسواک، خمیردندان، حوله و صابون را هم فراموش نکنید.

جنگل آبشار آهکی اسکلیم

تفریحاتی که در اسکلیم میتوان انجام داد

در امتداد جاده‌های خاکی و پرپیچ و خم جنگل‌های انبوه اطراف آبشار آهکی اسکلیم، به حدی زیباست که انگار وارد سرزمینی افسانه ای شده‌اید. درختان سربه‌فلک‌کشیده، سایه‌بان خنک و گوارایی بر سر راهتان می‌گسترانند و زمزمه‌ی نسیم در میان شاخ و برگ‌ها، نوای طبیعت را در گوشتان نجوا می‌کند. قدم زدن در این مسیر، فرصتی بی‌نظیر برای رهایی از هیاهوی دنیای مدرن و غرق‌شدن در آرامش بی‌کران طبیعت‌است. اگر به دنبال تجربه‌ای منحصر به فرد هستید، برای یک شب در نزدیکی آبشار کمپ کنید.
در زیر آسمان پرستاره، در کنار آتش روشن، به ندای طبیعت گوش فرا دهید و از آرامش و سکوت مطلق لذت ببرید. در آبشار گالش کلا اگر سکوت کنید، می‌توانید صدای نجوای پرندگان را بشنوید. اطراف این آبشار انواع مختلفی از جانداران زندگی می‌کنند و صدای آواز پرندگان و تکاپوی دیگر جانوران در سکوت این آبشار می‌پیچد. اطراف این آبشار را بکرترین جنگل‌ های هیرکانی شمال ایران پوشانده‌اند که صدای جریان زندگی جانوران از آن به گوش می‌رسد. در پیاده‌روی در حوالی اسکلیم نیز ممکن است صدای حرکت حیوانات وحشی و پرندگان میان درختان را بشنوید.

همچنین در نزدیکی آبشار اسکلیم یک دریاچه زیبا و مرموز به نام دریاچه ارواح وجود دارد که پیشنهاد میکنیم یک سری به آن بزنید.

اقامت در آبشار آهکی اسکلیم سواد کوه

در این قسمت از مقاله قصد داریم به شما دو روش برای اقامت در این آبشار به شما معرفی کنیم. اگر قصد دارید بیش از یک روز در این منطقه اقامت داشته‌باشید، می‌توانید یکی از این دو گزینه را برای اقامت انتخاب کنید.

اقامت در اطراف آبشار

اگر علاقه به کمپینگ در طبیعت دارید و امکانات مورد نیاز برای برپایی کمپ در تنگه را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از لذت برپایی کمپ غافل نمانید و از تجربه‌های خاطره انگیز برپایی کمپ نهایت لذت را ببرید. البته حتما قبل از برپایی کمپ از شرایط آب‌وهوایی منطقه مطلع باشید و درباره انتخاب مکان کمپ خود اطمینان خاطر کسب کنید.

اقامت در اقامتگاه های اطراف

اگر شرایط کمپینگ را ندارید، نگران نباشید. شما می‌توانید با خیال راحت به یکی از هتل‌ها و مهمانسرا‌های سواد کوه مراجعه کنید. از اقامتگاه‌ها و مسافرخانه‌های زیبای این منطقه استفاده کنید. علاوه بر این حتما غذاهای محلی‌ای که در منوی این اقامتگاه‌ها وجود دارد را امتحان کنید.

اقامت در اسکلیم

آدرس آبشار آهکی اسکلیم

مسیر رسیدن به این گنج پنهان، از دل جاده لفور آغاز می‌شود. جایی که با گذر از شهر شیرگاه در سوادکوه شمالی، به روستای اسکلیم می‌رسید. از آنجا، با گذر از میان درختان انبوه و گذر از رودخانه خروشان، زمزمه‌ی آبشار به گوش می‌رسد و گویی راهنمای شما به سوی این شاهکار طبیعت است. اما این سفر، تنها به رسیدن به مقصد ختم نمی‌شود. در طول مسیر، بوی خاک باران‌خورده، آواز پرندگان و رقص نور خورشید در میان برگ‌ها، هر قدم را به یک تابلو نقاشی بدل می‌کند. گویی طبیعت در این مسیر، سمفونی زیبایی خود را برایتان می‌نوازد.

آبشار دارنو نیز یکی از آبشار های زیبای استان مازندران است که ارزش بازدید بالایی دارد.

 سخن پایانی

این آبشار در دل یک جنگل تاریخی قرار دارد؛ جنگلی که گفته‌می‌شود به دوران ژوراسیک برمی‌گردد. مردم بومی این منطقه به این آبشار زیبا گالش کلا هم می‌گویند. جالب است بدانید به دلیل آبشارهای متعددی که در این دهستان قرار دارد به این منطقه سرزمین آبشارها گفته‌می‌شود. در این مقاله سعی کردیم که یک راهنمای سفر کامل و جامع برای شما آماده کنیم تا درصورت سفر به آبشار آهکی اسکلیم خاطره‌ای خوش برای خود و هم سفران خود بسازید. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت لذت و استفاده‌را برده‌باشید.

اگر تمایل بیشتری به بازدید از مراتع و آبشار های استان مازندران داشتید ، به پلنگ دره نیز سر بزنید.

تفریح در آبشار آهکی اسکلیم

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.