یک پیشنهاد گردش تازه

دره ستارگان قشم از شاهکار های طبیعت ایران

دره ستارگان قشم از شاهکارهای طبیعت ایران

جنوب ایران به جزایر شگفت‌انگیزی که دارد معروف است. پس اگر تصمیم به دیدن جاذبه‌های گردشگری جنوب دارید، حتما به جزیره‌ی قشم سر بزنید. این جزیره جز شگفت‌انگیزترین مناطق ایران به حساب می‌آید. به طوری که این جزیره به سرزمین عجایب هفتگانه معروف شده است .با توجه به مکان‌های دیدنی عجیبی که دارد هرساله تعداد زیادی توریست به آنجا می‌روند. اما اگر به دنبال گردش در عجیب‌ترین منطقه‌ی جزیره قشم می‌گردید حتما از دره ستارگان غافل نشوید.

راهنمای سفر به جزیره قشم

آنچه در این مقاله میخوانید:

دره ستارگان یکی از عجایب هفتگانه سرزمین قشم

یکی از محبوب ترین ژئوسایت‌ها در ژئوپارک قشم است. به عقیده‌ی بومیان این منطقه با برخورد یه شهاب سنگ به این منطقه باعث پرتاب شدن سنگ خاک شده و شکل دره را به وجود آورده است. به همین دلیل این دره را دره‌ی ستارگان نام‌گذاری کردند. اما مردم محلی به آن، «استاله کفته» یا «استار افتیده» به‌معنای «ستاره افتاده» هم می‌گویند.

راهنمای سفر به جزیره قشم

علت تشکیل دره ستارگان

در واقع این پارک به دلیل عملکرد ناهمگن عوامل فرسایشی مثل آب، باد و فشارهای وزنی بر طبقه‌های مختلف زمین ساخته‌شده است. قدمت این دره به دوره‌ی سئوزوئیک برمیگرده که حدود 2میلیون سال از آن می‌گذرد. تمام اشکال تشکیل‌شده در دره از جنس ماسه، سنگ و سیمان آهکی هستند.

جنس دیواره‌های دره باهم تفاوت دارد و قسمتی از آن از لایه ضخیم و تقریبا نرم به رنگ کرم تا خاکستری است و قسمت دیگر لایه‌ی نازک و رنگ سفید تا خاکستری تیره قرارگرفته.

وجود جن در دره ی ستارگان کیش

دره‌های کوچیک به دلیل اینکه لایه سست زیری در برابر عوامل فرسایش به‌سرعت ازبین می‌رود و لایه رویی با عملکردی مثل سپر برای لایه زیری در برابر فرسایل عمل می‌کند، در نقاطی که لایه رویی از بین رفته‌است به وجود آمده‌اند.

به دلیل حرکت چرخشی و سیلابی آب باران‌های فصلی در اطراف ستون‌ها یا دیواره‌های قدیمی در این دره علاوه بر شکاف ، ستون‌هایی وجود دارند که شکل آن‌ها سوزنی و باریک است.

راهنمای سفر به جزیره قشم

در نهایت نتیجه می‌گیریم که لایه‌های موجود در این دره بسیار شکننده و حساس هستند. به طوری که حتی اگر انسان روی آن‌ها به ایستد وزنش بر روی مقاومت لایه‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد درز‌های ریز و باریک در ساختار آن‌ها می‌شود. راه رفتن روی آن بسیار خطرناک است زیرا احتمال فروریختن آن‌ها بسیار زیاد است. همچنین باعث از بین رفتن این دره شگفت‌انگیز و کم نظیر می‌شود.

با توجه به صدف‌های بالای تندیس‌های سخت ماسه‌ای و صخره‌ای نتیجه میگریم که این منطقه در گذشته‌های دور، زیر دریا بوده است.

حضور جن در دره ستارگان

بعد از مردم محلی در اطراف دره معتقدند که بعد از غروب آفتاب، از دره ستارگان صداهای عجیب و غریب را می‌شوند که مربوط به ارواح است. جن‌هایی که در دره رفت‌وآمد دارند و به دلیل حضور انسان‌ها در این دره ناراحت هستند. مردم بومی به خاطر همین باور هیچوقت بعد از غروب آفتاب به آن‌جا نمیروند.

وجود جن در دره ی ستارگان کیش

اما همه‌ی این صداها دلایل عملی و منطقی دارند. طبق بررسی‌هایی که محققین انجام داده‌اند متوجه شدند که این صداها به دلیل وزش باد در لابه‌لای ستون‌ها و دالان‌های دره ستارگان ایجاد می‌شوند. پس نگذارید این عقاید آرامشی که می‌توانید هنگام شب از این منطقه دریافت‌کنید را از شما بگیرد.

دره‌ی ستارگان در شب 

دره ستارگان در شب‌ها، نشانی کامل از شکوه طبیعت است. در شب‌های دره ستارگان، شما حس می‌کنید که با دراز کردن دستتان، دارید ستاره‌ها را در دست می‌گیرید. علاوه بر آن، در شب‌هاى مهتابى در ستارگان سكوت همه جا را فرامی‌گیرد و درست مانند کویر احساس می‌کنید که زیر یک سقف پرستاره دراز کشیده‌اید. بطور کلی پیشنهاد می‌کنیم اگر به دره ستارگان قشم سفر کردید، حتما در شب نیز از آن بازدید کنید.

دره ستارگان در شب

تفریحات دره‌ی ستارگان

شترسواری: تعدادی شتر در محوطه دره ستارگان وجود دارد که می‌توانید با پرداخت پول آن‌ها را اجاره و سواری بگیرید.

وجود جن در دره ی ستارگان کیش

موزه سنگ: در موزه  ۴۸ نمونه سنگ، کانی و سنگواره از جزیره هنگام، هرمز و لارک در موزه سنگ وجود دارد. شما هم اگر به این سنگ‌ها علاقه دارید می‌توانید به این موزه که در ساختمان پذیرمان دره قراردارد بروید.

گشت‌وگذار: برای گردش در دره ستارگان، مسیر تردد خود را با سنگ‌ریزه‌ها پیدا می‌کنید. مسیرهای باریک و پهنی در گوشه‌وكنار دره‌ها و ستون‌ها وجود دارد. اگر مسیر سنگ‌چین را ادامه‌دهید، به دو صخره بزرگ در ورودی دره می‌رسید که ظاهری مثل یک دروازه‌ بزرگ دارند.

در این دره تندیس‌هایی به اشکال مختلف مانند فیل و تمساح تا عقاب و… وجود دارد. همچنین ستون‌های بلند، تیغه‌ها و مخروط‌هاى نوک‌تیز در دره ستارگان به چشم می‌زنند. كه رد فرسایش روی آن‌ها کاملا مشهود است. درزهایی نیز در برخی از این دیواره‌ها وجود دارد که ظاهری جذاب و در عین حال ترسناک دارند و شما را محو تماشای خود می‌کنند.

آدرس دره ستارگان قشم

ساحل جنوبی جزیره ی قشم 5 کیلومتر بعد از روستای برکه خلف.

ساعت بازدید

برای بازدید دره ساعتی مشخص نشده و هر زمان که دلتان بخواهد می‌توانید به آن‌جا بروید.

اگر بازدید در جزیره‌ی قشم برایتان جذاب است مقاله‌های زیر را حتما بخوانید.

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.