یک پیشنهاد گردش تازه

دروازه قرآن شیراز

معرفی دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن یکی از آثار به‌جامانده از دوره‌های قدیم در شهر شیراز است که هنوز هم به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس شناخته می‌شود. این بنا که در طول زمان یا بر اثر بلایای طبیعی و حوادث گوناگون، بارها تخریب و مجددا بازسازی شده، دائما پذیرای گردشگران است.

آدرس دروازه قرآن

این بنا در شمال شرقی شهر شیراز، در تنگه الله اکبر میان کوه چهل‌مقام و باباکوهی جای‌گرفته و در خروجی شیراز به‌سمت شهر مرودشت واقع‌شده‌ است. 

مروری بر تاریخچه 

دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن‌ یکی از نمادهای تأثیر قرآن بر زندگی مردم ایران و از بناهای ارزشمند اسلامی در ایران است و اصولا سازه ای طاقی‌شکل می‌باشدکه جایگاه ویژه‌ای بالای آن برای قرار دادن یک یا چند جلد قرآن کریم در نظر گرفته شده‌است.

در دوران قدیم شش دروازه در شیراز وجود داشت :

  • دروازه قرآن
  • دروازه اصفهان
  • دروازه سعدی
  • دروازه قصابخانه
  • دروازه کازرون 
  • دروازه شاه داعی تا اله

امروزه ، تنها دروازه قرآن پابرجاست و مردم شیراز فقط می‌توانند محل دروازه‌های قدیمی را نشان دهند. ساخت دروازه به دستور عضدالدوله دیلمی صورت‌گرفت و علت نام‌گذاری آن، قرآنی است که به دستور امیر در آن قرار داده‌شد تا مسافران متبرک شوند و به سلامت از آن عبور نمایند.

دوره زندیه

دروازه قرآن شیراز

گذشت زمان سبب شد تا این بنای ارزشمند دچار آسیب شود تا اینکه در دوره‌ زندیه، کریم خان زند آن را بازسازی کرد، اتاقی به بالای آن افزود و دو جلد قرآن بزرگ نفیس، به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری، در اتاقک بالای آن جای داد.

دوره قاجاریه 

وقوع چندین زلزله در این دوران ، خرابی های زیادی به دروازه قرآن تحمیل کرد.
در ادامه محمد زکی خان نوری آن را تعمیر نمود و در دو سوی آن اتاق‌هایی به ‌منزله‌ پاسگاه و راهداری ایجاد شد. آب‌انباری نیز در کنار آن ساختند که از آب رکن‌آباد پر می‌شد تا برای مسافران از راه رسیده استفاده شود. این بنا در گذشته، طاق قرآن نیز نامیده می‌شد.

تخریب دروازه قرآن قدیمی و ساخت دروازه جدید

دروازه قرآن شیراز

بنای قبلی این دروازه تا سال 1315 شمسی ، همچنان پابرجا بود.در آن سال، به‌ علت توسعه‌ راه، به دستور بلدیه ‌(شهرداری) شیراز، دروازه‌ قدیمی را به دشواری با دینامت ویران کردند. بعدها به‌علت نبود دروازه و نگرانی مردم شیراز از این موضوع، دروازه‌ کنونی به کوشش یکی از بازرگانان شیراز به نام حاج حسین ایگار، معروف به اعتماد‌التجار در سال ۱۳۲۷ خورشیدی کمی پایین‌تر از دروازه‌ پیشین بنا گشت.


جهت مشاهده سایر دیدنی های استان فارس اینجا کلیک کنید

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.