یک پیشنهاد گردش تازه

راهنمای سفر به شلمان رود گیلان + عکس و آدرس

‌‌شلمان رود، یکی از رودهای پر آب استان گیلان، در شهرستان لنگرود قرار دارد، که یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان به شمار می‌آید. این رود خروشان، از رشته کوه های البرز سرچشمه می‌گیرد؛ و در مسیر خود، از شهرها و روستاها از جمله شلمان عبور می‌کند و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.
دلیل نام گذاری شلمان رود، عبور کردن آن از شهر شلمان واقع در شهرستان لنگرود است که موجب‌شده این شهر به دو نیمه غربی و شرقی تقسیم شود. در گذشته صید ماهی در این رود رواج داشت اما به مرور زمان و با کاهش تعداد ماهیان، ماهیگیری به صورت یک امر تفریحی انجام می‌شود.
این رود جزو یکی از طولانی ترین رود های استان گیلان محسوب می‌شود. در طول زمان، نام شهر شلمان ، در گویش محلی گیلکی به معنی “تیرهای چوبی” است.

شلمان رود کجاست؟

شلمان رود گیلان، در شرق شهرستان لنگرود قرار دارد، که واقع در مرکز شهر شلمان می‌باشد. این رودخانه در چندین متر بالاتر از پل شلمان، روی محور جادهٔ لنگرود- رودسر واقع شده که عرض رودخانه تنگ و حاشیه های بلندی دارد. جنس بستر رودخانه، در این منطقه مارن ساحلی است. بعد از طی کردن این مسیر، رودخانه وارد مسیری از آب‌رفت‌های دانه‌ریز، با پیچ‌وخم‌های زیاد قرار می‌گیرد تا به دریای خزر برسد.

بهترین زمان بازدید از شلمان رود گیلان

پیشنهاد ما برای سفر به شلمان رود، فصل های تابستان و به خصوص بهار است. چرا که در فصل بهار و تابستان، طبیعت در سرسبز ترین و زیبا ترین حالت خود قرار می‌گیرد. در این فصول رونق مزارع و باغ ها بیشتر است، از طرفی وجود این رود در شمال کشور، موجب شده تا آب و هوای ملایم و دلپذیر را در این فصول تجربه‌کنید.

 

قایقرانی

دریاچه سد بیجار رشت یکی از جاهایی است که پیشنهاد میکنیم در فصل بهار و تابستان به آنجا سری بزنید.

تفریحات شلمان رود گیلان

شلمان رود که یکی از رودهای طولانی و پرآب به حساب می‌آید، به همین دلیل گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را به خود جذب می‌کند. ماهیگیری، آب تنی، قایقرانی و … موجب شده که توجه بسیاری از توریست ها و ماهیگیران به این رود بیشتر شود.
وجود شهر شلمان در نزدیکی این رود هم، به جاذبه های گردشگری این رود اضافه کرده است.

 

  • قدم زدن در حاشیه های رود: همانطور که گفته‌شد، این رودخانه حاشیه های بلندی دارد، این امکان به شما این اجازه را می‌دهد که در حاشیه رود قدم بزنید و از طبیعت کنار رود لذت ببرید. تماشای این رود پرآب ممکن است برای شما جالب باشد.
  • آب‌تنی و شنا در آب‌های رودخانه: آب روان و زلال این رودخانه، امکان آب تنی و شنا را در این آب های خنک را برای شما مهیا می‌سازد. همانطور که پیش تر اشاره کردیم، این رود یکی از پرآب ترین رود های استان گیلان است، پس در مرحله اول احتیاط کنید، مواظب قسمت های عمیق این رود باشید و خطرات احتمالی را در نظر داشته باشید.
  • عکاسی از مناظر طبیعی: این رود بسیاری از جلگه ها، مزارع و مراتع را سیراب می‌کند. این طبیعت زیبا با چشم‌اندازهای بی‌نظیر خود، سوژه خوبی برای عکاسی محسوب می‌شود. شما می‌توانبد از طبیعت سرسبز اطراف و حتی از پل های ساخته‌شده بر روی این رود عکاسی کنید، جلوه ای که این موارد به رود می‌دهند، بی همتاست و عکس های شما را منحصر به فرد می‌کند.
  • پیک نیک و کمپینگ: این رودخانه از تعداد زیادی شهر عبور می‌کند. شما می‌توانید از مناطق سرسبز که در حاشیه رودخانه قرار دارند، برای استراحت و داشتن پیک نیک در کنار خانواده استفاده   کنید و از طبیعت بکر در کنار رود لذت ببرید. هم چنین شما میتوانید در کنار رود کمپ هم کنید و شب خود را سپری کنید. این رود از شهرهای بسیاری میگذرد از این رو شما امکانات شهرها را نیز خواهید داشت.

شلمان-رود

یکی از جاهای دیدنی و نزدیک به شلمان رود، دریاچه سقالکسار گیلان است که به شما پیشنهاد میشود حتما سری به این منطقه بزنید.

تفریحات دیگر شلمان رود:

  • قایقرانی:  رود پرآب شلمان، امکان قایقرانی را برای توریست ها فراهم ساخته، برای همین پارو زدن و قایقرانی در این رودخانه یکی از فعالیت های تفریحی برای شما است. اگر علاقه مند به قایقرانی و فعالیت های این حوزه هستید، شلمان رود یکی از گزینه های مطلوب برای شما است.
  • ماهیگیری: در این رودخانه بزرگ، انواع گوناگونی از ماهی ها و آبزیان زندگی می‌کنند. همانطور که ذکر کردیم ماهیگیری در این رود به شکل تفننی صورت می‌گیرد، شما می‌توانید ماهیگیری را در این رود تجربه کنید.
  • شهر شلمان: علاوه بر خود رودخانه شلمان،شهر شلمان نیز دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری است که می‌توانید از جاذبه های این شهر نیز بازدید کنید. برای نمونه می‌توان به بازار شلمان، باغ‌های دیدنی، سرزمین ابریشم و بناهای تاريخی این شهر به عنوان جاذبه گردشگری این شهر اشاره کرد.

وسایل مورد نیاز برای سفر به شلمان رود گیلان

برای سفر شما به تجهیزات، ابزار و وسایل نیاز دارید. برای لذت بردن از سفر خود و آسوده سفر‌کردن شما نیاز به یک سری تجهیزات پایه دارید، سعی کردیم مهم ترین آن ها را معرفی کنیم:

  • آب کافی: برای هر سفر مقدار آب کافی همراه خود داشته باشید، آب سالم و پاکیزه از بیمار شدن و مسموم شدن شما جلوگیری می‌کند.
  • تنقلات: حتما برای ادامه سفر خود و به منظور تجدید قوا مواد خوراکی به همراه داشته باشید. مصرف تنقلات به شما انرژی کامل برای گردش را می‌دهد و از خستگی جلوگیری می‌کند.
  • کرم ضد آفتاب: حتی اگر احتمال می‌دهید که قرار نیست در معرض آفتاب قرار‌بگیرید، از قبل کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا به سلامت پوست شما ضرری نرسد.
  • پوشاک مناسب فصل: متناسب با فصولی که در آن مسافرت می‌کنید لباس بپوشید. توجه شما به لباسی که می‌پوشید احتمال کلافگی شما را کاهش می‌دهد و شما با خیال راحت از سفر خود لذت می‌برید.
  • سایر وسایل: اگر قصد دارید در چادر بمانید و کمپ کنید تجهیزات کمپینگ خود را فراموش نکنید. همینطور لوازم بهداشتی شخصی را نیز در نظر داشته باشید.
  • تور (برای ماهیگیری): اگر قصد ماهیگیری در رود را دارید حتما تجهیزات ماهیگیری را همراه خود ببرید. ماهیگیری در این منطقه می‌تواند برای شما سرگرم کننده باشد و حتی شاید یک وعده غذایی شما را هم تامین کند.

اقامت در شلمان رود گیلان

اگر دوست دارید بیشتر از جاذبه های شلمان رود و اطراف شهر شلمان دیدن کنید و به دنبال اقامت می‌گردید، بهتر است دو راه متفاوت و مناسب برای اقامت شما، معرفی کنید.

اقامت در اطراف رودخانه

اگر علاقه و شرایط کمپینگ در طبیعت دارید و امکانات مورد نیاز برای برپایی کمپ را دارید، پیشنهاد ما به شما این است که، از لذت برپایی کمپ غافل نشوید. لذت دورهمی های کمپینگ نظیر ندارد و یکی از فعالیت ها برای خوشگذرانی به حساب می‌آید. حتما قبل از برپایی کمپ

از شرایط محیط منطقه مطلع باشید و درباره انتخاب مکان کمپ خود اطمینان خاطر کسب کنید.حتما تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید تا با خیال راحت برای هر گونه تغییر آب و هوایی آماده‌باشید.

اقامت در اقامتگاه های شهرهای اطراف

اگر شرایط  کمپینگ را ندارید. شما می‌توانید با خیال راحت به یکی ازشهر های اطراف شلمان رود مراجعه کنید. اقامتگاه‌ها و سوییت هایی در این شهر ها برای شما در نظر گرفته‌شده،که می‌توانید در صورت نیاز استفاده‌کنید. توصیه می‌شود حتما غذاهای محلی‌ای که مخصوص خود شهرها هستند، را امتحان کنید.

آدرس شلمان رود گیلان

شلمان رود واقع در شهر شلمان در بخش مرکزی شهرستان لنگرود واقع است و برای سفر به آن باید از سمت رشت، وارد جاده لاهیجان شویم تا به لنگرود برسیم. بعد با طی کردن فاصله ی ۷ کیلومتری از شهر لنگرود به سمت شرق (رامسر) به شهر مقصد خواهید رسید. این رودخانه در شهر های زیادی جاری است. مهم ترین اقامت گاه ها و سکونت گاه های آن در شهرهای املش، شلمان و اطاقور است.

سخن پایانی

شلمان رود، یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان لنگرود است. که با مساحت ۳۹۲ کیلومتر مربع و آبراهۀ اصلی تا خروج به حوضه ۴۹ کیلومتر طول دارد. منشا این رود سرچشمه این رود، کوه های البرز می‌باشد که در انتها وارد دریای خزر می‌شوند. دوست داران طبیعت، ماهیگیری، شنا، قایقرانی و …، بازدید از شلمان رود را به لیست خود اضافه کنند. چرا که پتانسیل تفریح این منطقه برای این گونه افراد بالا می‌باشد. در این مقاله سعی کردیم شما را با این جاذبه گردشگری در استان گیلان آشنا کنیم و هر آنچه که نیاز دارید را گردآوری کنیم.

مطلب پیشنهادی: قلعه رودخان

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.