یک پیشنهاد گردش تازه

معرفی غار چال نخجیر به همراه آدرس و تصاویر

 یکی از زیباترین شگفتی های خداوند غار است .امروز در این مقاله به معرفی غار چال نخجیر که یک غار آهکی است میپردازیم.این غار در استان مرکزی قرار دارد.این غار در واقع بوسیله وقوع یک انفجار در سال 1367 پدید آمده است. غار چال نخجیر در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است که به معرفی آن میپردازیم.

آنچه در ادامه میخوانید:

معرفی غار نخجیر

غار نخجیر

این غار در منطقه ای در شمال شرق دلیجان واقع است که اسم آن (نخجیر) است و به همین نام نیز خوانده میشود.همانطور که در ابتدا گفته شد به دلیل وقوع یک انفجار این غار در نزدیکی دهانه کشف شد.این غار آهکی است و قدمتی در حدود 70 میلیون سال دارد که به دوره سوم زمین شناسی متعلق میشود حرکت گسل معکوسی در منطقه کاستی واران سبب شکل‌گیری غار شده است.غار نخجیر دارای سه طبقه است و دهانه اصلی غار دارای ارتفاعی بین 10 تا 40 متر و عرضی 10 متری است.

در داخل غار اسکال زیبا و منحصر به فردی وجود دارند که از پدیده های رسوبی و دولومیتی پدید آمده اند. 4 کیلومتر از این غار به وسیله غارنوردان و یا افراد محلی کشف شده و بر اساس حدسیات عمق آن چیزی بین 8 تا 10 کیلومتر است.در این غار منشور های بلور کلسیت هم که بر اثر عوامل طبیعی به وجود آمده اند هم دیده میشود.

ویژگی های غار

غار نخجیر

غاز نخجیر از چندین تالار مختلف تشکیل شده است.تالار زیبایی ها ، برزخ ، سفره عروس ،چهلچراغ ، دریاچه و باغ وحش تشکیل شده است.تالار چهلستون زیباترین تالار غار است.بیش از یک کیلومتر این غار کف سازی شده است.غار تا عمق 14 کیلومتری شناسایی شده است و شما میتوانید با طی کردن 47 پله به عمق این غار دست پیدا کنید.

جالب است بدانید که این غار زنده است این کلمه به این معنی است که اگر بخشی از غار آسیب ببیند در طی چند سال ترمیم خواهد شد به عبارت دیگر غار خاصیت خود ترمیمی هم دارد.

اگر در تابستان از این غار بازدید کنید هوای داخل غار خنک است و اگر هم در فصول سرد سال مانند زمستان هم به غار مراجعه کنید هوا داخل غار کاملا گرم است.ضمنا توجه داشته باشید که مشکل کمبود اکسیژن در این غار شما را تهدید نمیکند پس با خیال راحت از بازدید خود لذت ببرید.

امکانات موجود در غار نخجیر

  • نورپردازی به طول 1300 متر 
  • کف سازی
  • سالن انتظار
  • مهمانسرا 
  • بوفه
  • و…

آدرس غار 

غار نخجیر

برای دسترسی به غار چال نخجیر باید ابتدا وارد اتوبان اصفهان شوید و از آنجا به سمت شهر دلیجان حرکت کنید. سپس باید مسیر خود را به سمت جاده نراق ادامه دهید تا پس از طی مسافتی حدود ۱۵ کیلومتر، تابلوی حرکت به سمت غار چال نخجیر برای شما نمایان گردد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد برای مشاهده غار یخی چما کلیک کنید.

 

 

 

 

یک پیشنهاد گردش تازه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.