یک پیشنهاد گردش تازه

معرفی بازار تبریز به همراه آدرس و تصاویر

امروز در این مقاله به معرفی یکی از معروف ترین بازار های تاریخی ایران میپردازیم.بازار تبریز جزو بازار های سرپوشیده به شمار میرود و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است.این بازار با معماری سنتی خود بیانگر خاطرات بسیاری از دوران قدیم است.با ما همراه باشید تا با این اثر زیبای هنری آشنا شوید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

 

معرفی بازار تبریز 

بازار تبریز

این بازار جزو وسیع ترین مجموعه آجری به هم پیوسته با مساحتی در حدود یک کیلومتر مربع است.این بازار در سال 1354 جزو فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و پس از آن در سال 1389 هم با عنوان بزرگترین سازه مسقف جهان و شاه راه ابریشم در فهرست میراث جهانی یوسنکو قرار گرفت.

این بازار از 5500 حجره ، 20 راسته ، 25 تیمچه و 35سرا و همچنین حمام ، مدرسه ، مسجد و کاروان سرا تشکیل شده است.انواع و اقسام اجناس از جمله پارچه ، فرش دستبافت ، کیف و کفش ، ادویه و سایر محصولات گیاهی فروخته میشود.

بازار تبریز

با فرا رسیدن ماه محرم حال و هوای بازار حسینی میشود. کسبه های بازار دکان های خود را از هشتم تا دوازدهم محرم میبندند.همچنین بسیاری از اهالی بازار چای ، خرما و… به عنوان نذری بین عذاداران پخش میکنند.این آیین زیبا هر ساله انجام میشود و تبدیل به یکی از آیین های ملی شده است.

تاریخچه بازار تبریز

بازار تبریز

با توجه به اینکه شهر تبریز در مسیر جاده ابریشم بود به عنوان یکی از مهم ترین مراکز داد و ستد تبدیل شده بود و بسیار اهمیت داشت طوری که دروازه های بازار به عنوان درواززه های اصلی شهر محسوب میشدند.

قدمت و پیشینه این بازار آن چنان که باید دقیق مشخص نیست.گردشگران بسیاری از سراسر جهان از این بازار تعریف و تمجید کره اند و اطلاعاتی نیز در وصف آن ارائه داده‌اند. از جمله گردشگرانی که از سده چهارم همجری قمری تا عصر قاجار از این بازار دیدن کرده اند میتوان : ابن بطوطه و مارکوپولو گرفته تا یاقوت حموی، گاسپار دروویل، ژان شاردن، جملی کاردی، حمدالله مستوفی و… را نام برد.

در این بازار نقاشی هایی از زمان سلجوقیان وجود دارد که طبق آن‌ها، بازاری در محل کنونی بازار تبریز قرار داشت.این بازار در عصر ایلخانی در هنگامی که تبریز به عنوان پایتخت انتخاب شد شهرت پیدا کرد و تا دوران صفویه همین گونه بود.این بازار به یکی از مهم ترین مراکز داد و ستد تبدیل شده بود طوری که افراد مختلف از سایر شهر ها برای داد و ستد به این بازار می آمدند.
بازار تبریز در طول تاریخ  دستخوش تغییرات بسیاری همچون زلزله در سال 1193 همجری قمری قرار گرفته و هر بار ترمیم و بازسازی شده است.

آدرس و ساعت کار بازار تبریز

بازار تبریز

 

برای بازدید از بازار تبریز پس از سفر به استان آذربایجان شرقی و سپس شهر تبریز میتوانید غرب به سمت مسجد جامع و از شرق به سمت عالی قاپو و از شمال به بخش هایی از رودخانه میدان چایی وارد بازار شوید.

معمولا حجره های بازار از ساعت 10 صبح تا ساعت 17 باز هستند ولی در روز های تعطیل تیمچه ها و همچنین سراها هم تعطیل هستند و فقط جدارهای بیرونی باز است.

 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد برای مشاهده سایر دیدنی های استان آذربایجان شرقی کلیک کنید.

 

 

 

یک پیشنهاد گردش تازه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.