یک پیشنهاد گردش تازه

غار یخی چما،آدرس و راهنمای بازدید

معرفی غار یخی چما در با ماگردی

غار یخی چما کجاست؟

یکی از زیباترین پدیده های گردشگری استان چهار محال و بختیاری غار یخی کوهرنگ است. این غار در نزدیکی روستای شیخ علیخان و  در ۲۵ کیلومتری چلگرد، از توابع شهرستان کوهرنگ قرار دارد.زیبایی و هوای سرد این غار باعث شده است تا گردشگران بسیار زیادی به این منطقه سفر کنند.

غار یخی در نزدیکی امامزاده «آقاسید» قرار دارد. غار یخی چما در مقابل دشتی به همین نام قرار دارد.

غار یخی چما

ویژگی‌های غار یخی چما

این غار در واقع بوسیله انباشت برف ها طی سالیان دراز به وجود آمده است.زاویه تابش خورشید به گونه ای است که باعث آب شدن این برف ها نمیشود.به دلیل گرمایش زمین و خشکسالی های به وجود آمده برف های غار ذره ذره آب شده است و باعث پدید آمدن این غار شده است.

طول این غار بر اساس گفته های کاوشگران به دو تا سه کیلومتر هم می‌رسد.ولی به دلیل گرمی وسردی هوا در فصول مختلف از طول این غار کاسته یا به آن افزوده خواهد شد.شما میتوانید در هر زمان که خواستید به این مکان سفر کنید حتی در گرم ترین فصل سال!

نام این غار در واقع  از گویش عشایر بختیاری ساکن منطقه برگرفته شده است. «چم» به معنی مرغزار و جوشش آب در محل و «چما» نیز جمع کلمه چم است. دلیل این نام گذاری آب و هوای خوب منطقه و چشمه شیرین آن است.

غار یخی چما تبدیل به یک محل تفریحی مناسب شده است.به دلیل پوشش برفی و یخی این ناحیه مسابقات اسکی زمستانی و تابستانی انجام میگردد.

 

رودخانه غار سنگی چما

در سالیان دور این رودخانه منبع تامین آب عشایر بوده است.اکنون نیز جزو بزرگترین منابع تامین کننده آب شیرین جنوب کشور به حساب می آید.

آب شیرین این منظقه باعث شده است که بسیاری از جانوران و گونه های بومی در این منطقه حضور داشته باشند.لازم به ذکر است آب این دریاچه اندکی املاح نمکی در خود دارد.شما میتوانید از آب این دریاچه نوش جان کنید.

ضحامت لایه‌های یخی غار در فصل های گرم و کم بارش کاهش پیدا میکند.همین موضوع باعث میشود که رفت و آمد در غار خطرساز باشد.در هنگام بازدید حتما مراقب باشید.

غار یخی چما

بهترین زمان سفر به غار

این غار به دلیل قرار گیری در اقلیم سردسیر کوهستانی در نیمه دوم سال  بسیار سرد است و ممکن است در هنگام سفر به مشکل بخورید.ولی در نیمه اول سال خصوصا اواخر بهار هوا عالی است و برای سفر مناسب است.تابستان بهترین زمان سفر به این غار زیباست.

آدرس و محل دسترسی

برای بازدید از غار یخی چما شما باید از شهر کرد به سمت کوهرنگ حرکت کنید. بعد از اینکه به شهرستان کوهرنگ رسیدید واردجاده چلگرد روستای سرآقا سید شوید.غار چما در 92 کیلومتری شهر کرد و تقریبا 25 کیلومتری جاده چلگرد به روستای سرآقا سید قرار دارد.

شما پس از این با 25 کیلومتر رانندگی به نزدیک غار خواهید رسید.پس از شهر چلگرد با یک ساعت رانندگی به غار زیبای یخی خواهید رسید.

همچنین شما علاقه مندان میتوانید از غار نخجیر که یکی از زیباترین غار های آهکی ایران است هم دیدن بفرمایید.

برای مشاهده آبشار آتشگاه در استان چهار محال و بختیاری این مقاله را مطالعه کنید

 

 

 

یک پیشنهاد گردش تازه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.